5 693 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Hur avväxla stödben?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 541 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 541 inlägg
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Verkningssättet mellan TS takstol och en mansardtakstol är lite olika så att man inte har förstärkt bjälklaget behöver inte innebära några konstigheter.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 541 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 541 inlägg
Kan det vara kompensation för de borttagna stödbenen?Tomture61 skrev:
Jag tror att stödbenen även stagar upp mellanbjälklaget. Läste någonstans att någon på eget bevåg tagit bort stödbenen och fick ett svajigt mellanbjälklag…
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 541 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 541 inlägg
Har i hela mellanbjälklaget krysskolvat + golvspån är skruv / limmat .Nissens skrev:
Golvet är hur stadigt som helst .
Tyvärr lyhört mellan våningsplanen .
Stödben i takstolar fyller en mycket viktig funktion i hållfasthet för taket .
Tror inte det räcker med att sala på överarmar med dubbla tjockleken .
Att hus med 45 gr tak med dess takstolar som brukar ha indragna stödben även håller i mellanbjälklaget .
Kanske 🤔
Jo, det stämmer att stödbenen är viktiga för takets bärighet, men de stabiliserar även mellanbjälkslaget.Tomture61 skrev:
Har i hela mellanbjälklaget krysskolvat + golvspån är skruv / limmat .
Golvet är hur stadigt som helst .
Tyvärr lyhört mellan våningsplanen .
Stödben i takstolar fyller en mycket viktig funktion i hållfasthet för taket .
Tror inte det räcker med att sala på överarmar med dubbla tjockleken .
Att hus med 45 gr tak med dess takstolar som brukar ha indragna stödben även håller i mellanbjälklaget .
Kanske 🤔
Jag missförstod nog dig, trodde du menade att du delvis hade cc 600 mellan bjälkarna i mellanbjälkslaget - vilket eventuellt kunde vara en förstärkning som kompensation för de borttagna stödebnen. Men då var det inte på det viset.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 541 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 541 inlägg
Takstolar som också agerar mellanbjälklag har cc 1200 mm .Nissens skrev:
Jo, det stämmer att stödbenen är viktiga för takets bärighet, men de stabiliserar även mellanbjälkslaget.
Jag missförstod nog dig, trodde du menade att du delvis hade cc 600 mellan bjälkarna i mellanbjälkslaget - vilket eventuellt kunde vara en förstärkning som kompensation för de borttagna stödebnen. Men då var det inte på det viset.![]()
För att förstärka mellanbjälklaget så finns det extra reglar som placeras mellan takstolar så att man uppnår cc 600 . Golvspån kräver min cc 600 tex .
Däremot är det dubbla takstolar till avväxlingen till de 2 avkapade takstolarna .
De är redigt ihopspikade .
Så man kan säga att i mitten på taket hänger 2 takstolar som inte har kontakt med bärande yttervägg , vilar nu på stöddiga stålbalkar istället , detta på vinden .
Ang sviktande golv . Överarmar på en takstol brukar sitta infäst i nedre ändan på trä som agerar mellanbjälklag .
Tas stödben bort så blir utväxlingen rätt duktig vid biten mellan hängrännan och bärande yttervägg .
Detta kan skapa sviktande golv .
Redigerat:
Ja det verkar som att den liggande regeln är viktig för att fördela lasten. Kan man "smalna av" den mellan takstolarna tro eller behöver den vara så hög?T Tompafix skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 541 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 541 inlägg
Tror inte det är en bra ide att börja räkna själv på dimensioner - placering .S Sommarlovet skrev:
Börjar du såga i bärande saker försvagar du dem .
Känns verkligen skakigt att på eget bevåg såga i bärande delar. Du försvagar ju konstruktionen då, och att göra det utan att ta reda på vad som gäller med en konstruktör är mycket oklokt.S Sommarlovet skrev:
Jag har kontakt med en konstruktörNissens skrev:
Klicka här för att svara