12 871 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Hur avslutas tätskikt + kakel mot tröskel?
Hejsan!
Har kaklat klart väggarna i det nya badrummet. Ska ge mig på att tätskikta golvet samt sätt kakel men blev lite osäker kring övergången mellan dörrtröskel o golv.
Golvet har höjts ca 15 mm ty flytspakel.
Fråga 1: Finns det någon regel på hur hög tröskel ska vara ovan färdig golv?
Fråga 2: Lägger man tätskiktsremsa mellan golvet och tröskel? Om JA, så måste väl en
stående gipsbit ligga mellan tröskel (som är gjord av trä) och golvet, eller?
Fråga 3: I mitt fall ska jag använda mosaik på golvet. Kaklar man upp en rad mosaik på tröskel eller avslutas mosaik-golvet dikt an mot tröskel?
Tack på förhand!
Dontino
Har kaklat klart väggarna i det nya badrummet. Ska ge mig på att tätskikta golvet samt sätt kakel men blev lite osäker kring övergången mellan dörrtröskel o golv.
Golvet har höjts ca 15 mm ty flytspakel.
Fråga 1: Finns det någon regel på hur hög tröskel ska vara ovan färdig golv?
Fråga 2: Lägger man tätskiktsremsa mellan golvet och tröskel? Om JA, så måste väl en
stående gipsbit ligga mellan tröskel (som är gjord av trä) och golvet, eller?
Fråga 3: I mitt fall ska jag använda mosaik på golvet. Kaklar man upp en rad mosaik på tröskel eller avslutas mosaik-golvet dikt an mot tröskel?
Tack på förhand!
Dontino
Lägg tätskiktsremsa även mot tröskeln och kakla upp en rad med mosaik. Blir nog bra! 
Jag remsade + gukkade upp mot/på tröskeln:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/badrum_troskel.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/badrum_troskel.jpg
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Har för mig att du skall ha 30mm upp till tröskel (vet ej om man får räkna in tröskeln i det. Tänk på att det skall vara från överkant av golvet (mosiken i ditt fall).
Jag satte en strimla gips, tätskikt (fiberems och guck).
Och sedan en strimla kakel.
Jag satte en strimla gips, tätskikt (fiberems och guck).
Och sedan en strimla kakel.
ovankant tröskel skall ligga ca 30 mm över golvbrunn så i normla fall låter man klinkern gå under tröskelplattan som man tätar med mjukfog. Givetvis beror det lite på hur planlösningen ser ut men det finns inget igentligt krav på "snubbeltrösklar". Jag har sett många väldigt dåliga lösningar runt trösklar som enbart skapar irritation
Nu blir man "lite" förvirrad eftersom man fick både ja o nej-svar på samma fråga och dessutom på alla frågor.ByggaNytt skrev:
På bilden så ser man klar och tydligt att remsa + guck finns men är remsan fast-satt direkt på tröskeln utan en liten "gips-bit" emellan?
//Dontino
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Spelar inte någon roll för tötningen om det finns gips eller trä. Däremot om du skall kakla på den lilla remsan så antar jag att det bör vara gips. För trä rör sig lite. Om det nu spelar någon roll på så liten yta vet jag ej.
Om man löser det med en låg kant ungefär lika högsom klinkers är tjockt, och sedan har en tröskel som går upp 30 mm, så finns det ju ingen anledning att sätta kakel, då såelar det inge roll om du har trä eller gips bakom remsan.
Om man löser det med en låg kant ungefär lika högsom klinkers är tjockt, och sedan har en tröskel som går upp 30 mm, så finns det ju ingen anledning att sätta kakel, då såelar det inge roll om du har trä eller gips bakom remsan.
Tittade också på denna info innan jag ställde frågan. Blev som sagt lite konfunderad kring "något krav på lägsta höjd kan ej ställas"-meningen.Tompa01 skrev:
Jag satte dit tröskeln och det blev självklart en springa mellan golv o tröskel. Den spacklades upp och därefter på med remsa o gucka. Golvet var redan färdig-guckat så det blev ytterliggare ett par lager av gucka på golvet som ligger närmast tröskel.
Det hela innebär att remsan inte hamnade "längst underst "vid tröskel men det kan inte spela någon större roll (just där i alla fall) att det redan fanns gucka mellan remsan o golv, eller?
//Dontino
Nu fick du migTompa01 skrev:
Klicka här för att svara