Vi har ett hus från -32 med puts på träpanel. Putsbäraren består av vass och hönsnät, men därunder sitter fortfarande träpanelen som huset hade när det byggdes.
Putsen har en hel del skador som jag håller på att laga, vilket hittills gått relativt bra! Jag blir dock osäker när det gäller hur det bör se ut där fasaden möter sockeln.
Det har släppt puts på en hel del ställen och ändträt på panelen skymtas. Finns det någon risk med att helt enkelt knacka bort och laga detta och därmed ”klä in” på undersidan så att putsen möter sockeln? Givet hur hönsnätet och spikarna är monterade så utgår jag från att det är urpsungstanken, men har svårt att få det bekräftat.
Utan att vara expert tycker jag panelen ser frisk ut och känns fast.
Jag lagar med kalkputs.
Putsen har en hel del skador som jag håller på att laga, vilket hittills gått relativt bra! Jag blir dock osäker när det gäller hur det bör se ut där fasaden möter sockeln.
Det har släppt puts på en hel del ställen och ändträt på panelen skymtas. Finns det någon risk med att helt enkelt knacka bort och laga detta och därmed ”klä in” på undersidan så att putsen möter sockeln? Givet hur hönsnätet och spikarna är monterade så utgår jag från att det är urpsungstanken, men har svårt att få det bekräftat.
Jag lagar med kalkputs.
Putsen ser ut att vara KC-cement. För att den är gråaktig under färgen.L Lehar001 skrev:Vi har ett hus från -32 med puts på träpanel. Putsbäraren består av vass och hönsnät, men därunder sitter fortfarande träpanelen som huset hade när det byggdes.
Jag lagar med kalkputs.
Medans det vita är kalkfärgen, eller vad det är , som är målat utanpå.
I vilket fall är det smart att överbrygga den glipande skarven med något mjukt .Prova med husfix.Kalkputs kan också funka. Men skynda dig innan de kalla höstdagar kommer.
Det är med största säkerhet olika puts på sockeln och fasaden.
Ser ut att vara spritputs på fasaden som historiskt bestod av kalkbruk eller kalkcementbruk blandat med grövre naturgrus eller krossad sten (ofta större än 5 mm).
Sockeln ser nyare ut har du någon aning om det?
Ser ut att vara spritputs på fasaden som historiskt bestod av kalkbruk eller kalkcementbruk blandat med grövre naturgrus eller krossad sten (ofta större än 5 mm).
Sockeln ser nyare ut har du någon aning om det?
Ja det är absolut olika material på fasad och sockel. Sockeln kan nog vara nyare, men definitivt i ett hårdare bruk.
Jag har hittills valt att reparera fasaden med kalkputs (och kalkspritputs) delvis för att jag var lite osäker på originalmaterial och vad jag förstår är ett svagare puts då ”bättre” än ett hårdare. Men intressant med insikt att det kanske är KC då.
Men då fortsätter jag nog reparera ”glipor” mellan fasadputs och sockel med kalkputsen jag använt hittills.
Jag har hittills valt att reparera fasaden med kalkputs (och kalkspritputs) delvis för att jag var lite osäker på originalmaterial och vad jag förstår är ett svagare puts då ”bättre” än ett hårdare. Men intressant med insikt att det kanske är KC då.
Men då fortsätter jag nog reparera ”glipor” mellan fasadputs och sockel med kalkputsen jag använt hittills.
Ja det skulle jag med göra absolut inga mordena husfix eller liknande.L Lehar001 skrev:Ja det är absolut olika material på fasad och sockel. Sockeln kan nog vara nyare, men definitivt i ett hårdare bruk.
Inget annat än ren kalkputs på trä skulle jag säga. Definitivt inte husfix eller någon annan cementprodukt.
När sockeln ligger innanför fasaden så där har du väl egentligen inget annat val än att låta putsen "hänga fritt" över kanten på sockeln som den gör nu. Lägg i med några millimeters överlapp så det blir en dold skarv, men tänk på att de kommer att röra sig lite olika, så ju sämre vidhäftning mot sockeln, desto bättre, så att säga.
När sockeln ligger innanför fasaden så där har du väl egentligen inget annat val än att låta putsen "hänga fritt" över kanten på sockeln som den gör nu. Lägg i med några millimeters överlapp så det blir en dold skarv, men tänk på att de kommer att röra sig lite olika, så ju sämre vidhäftning mot sockeln, desto bättre, så att säga.
Klicka här för att svara