Jag har ett par pluggar i firmabilen som jag skruvat ett handtag på. Dessa använder jag när vi lägger rör och vill sätta i plugg när vi slutar för dagen och inte tycker att det duger med tunna blåa lock. Handtaget gör att det är lätt att dra bort pluggen när man ska gå vidare.
Detta bör fungera i ditt fall.

Demmpa Demmpa skrev:
Skarvmuff = dubbelmuff = en muff med kant på insidan i mitten
Skjutmuff = dubbelmuff utan kant, går alltså att skjuta på ena röret innan man lägger/ställer röret på plats och skjuter muffen över skarven.

slätända = den änden på ett rör/böj/etc som inte har en muff, slätänden skjuts in i muffen.

Edit:
Anledningen till att ta bort tätningsringen är för att inte muffen ska fastna så att du inte kan få bort locket/muffen.
Tusen tack, då förstår jag.

G-83 G-83 skrev:
Jag har ett par pluggar i firmabilen som jag skruvat ett handtag på. Dessa använder jag när vi lägger rör och vill sätta i plugg när vi slutar för dagen och inte tycker att det duger med tunna blåa lock. Handtaget gör att det är lätt att dra bort pluggen när man ska gå vidare.
Detta bör fungera i ditt fall.
Med plugg menar du markrörspropp? Att sätta ett litet handtag i proppen var ju en enkel och briljant lösning. Det bör väl räcka med att sätta proppen direkt i flexböjen (se första bilden), eller bör jag gräva ut och sätta på en muff? Detta är bara ett nedgrävt dräneringsrör mitt i trädgården.

G-83, är detta ditt yrke? Jag har nämligen en relaterad fråga. Hur ska 110 mm dräneringsrör som ligger runt en betongplatta egentligen avslutas? Får dräneringsröret gå upp ur marken och användas som spolrör? Är igång med att bygga uterum och killarna som lagt ned dräneringsrör runt uterummets betongplatta (som ligger intill husets betongplatta) har kopplat ihop det nya röret runt uterummet med husets gamla rör. På varsin sida om nya plattan har de låtit dräneringsrören gå upp ur makadamen med avsikten att de ska kunna användas som spolrör. Är detta ett riktigt tillvägagångssätt eller borde man ha använt riktiga avloppsrör den sista biten istället (med en markrörspropp som avslutning). Se andra bilden. Har för mig att jag läst någonstans att man ska undvika att ha dräneringsrör i markytan med risk för att röret riskerar att bli fyllt av jord/lera och på sikt sätta igen systemet. Borde de istället ha avslutat med slätände, skarvmuff och propp istället? Eller ett spolrör (se tredje bilden)?

• Markrörspropp installerad i ett dräneringsrör i jord, med synlig etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart flexibelt dräneringsrör i grävd trädgård, går från marken uppåt nära buske och betongstenar.
    Skapa konto
  • Svart T-formad spolrör för dräneringsrör, storlek 110x110mm, mot vit bakgrund.
    Skapa konto
Redigerat:
Ja det är en sådan jag menar.

Jag jobbar med detta ja. Nu har jag inte stenkoll på regelverken kring detta, men jag sätter alltid täta rör som spolrör. Dels riskerar man inte att få ner ytvatten i dräneringen i samma utsträckning och dessutom är markavloppsrör betydligt rejälare i godset. Som avslut använder jag en sådan här betäckning https://www.velltra.se/product/brun...MIoY7o2vjW6wIVDbwYCh2uaAB6EAQYAyABEgJDzvD_BwE

• Gilla
PFA
  • Laddar…
Jag lånar tråden lite med fråga på samma tema. Jag hittade två rör utan lock under en stenplatta hemma. Låg en sten som lock innan den vanliga stenen i gången så att säga. Inget lock anpassat för rören fanns. Jag gissar att det är dräneringsrör då de går åt motsatta håll. En hel del sand i rören, grävde ut så långt jag nådde.

Vad för typ av lock behöver jag? Diameter drygt 11 cm när jag mäter änden. Jag vill att det fortsatt är dolt under stenplattorna.

• Öppen stenplatta på en gångväg, med två blottade rör under, verktyg och handskar ligger bredvid gräsmattan.
    Skapa konto
  • Två öppna, delvis nedgrävda rör utan lock i smuts och sand, med gräs runt omkring, fotograferade från ovan.
    Skapa konto
  • Två öppna dräneringsrör utan lock inbäddade i sand, med en tumstock som mäter en diameter på cirka 11 cm i öppningen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.