Jag håller på att lägga sten runt grunden och stötte på detta röret. Det är ett 110mm rensrör till antingen dagvatten eller dränering antar jag.
Det satt ett blått lock på och gjutjärnslocket låg löst över.
Kan jag bara sätta en orange propp över och begrava det under jorden?
Kan man förlänga det så att det når över stenarna?
Vilken anslutning krävs för att använda gjutjärnslocket?

• 110mm röd rensrör med blått lock och ett liggande gjutjärnslock på marken vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange propp för 110mm rör, visad mot vit bakgrund, avsedd för dagvatten eller dränering.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Ska du sätta en propp i det så behöver du en dubbelmuff och då får du ju en förhöjning. Dölj det inte i jorden för om 15 år när du eller nästa boende behöver spola så hittas inte röret.

Annars är en betäckning av gjutjärn lite standardlösningen. Den tål ju också solen utan blekas. Placera betäckningen över det öppna röret och fyll med något som du kan packa runt den (kross 0-18 t ex). Lite torrblandad grov betong runt om kanske är en bra idé i och med att marken är så sandig så rör den sig inte.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack, då provar jag i första hand att sätta dit gjutjärnslocket i makadam och ev med betong.

Jag hade grävt ner lite runt röret å sågat av det samt satt dit en skarvmuff som jag tagit bort tätningsringen på i upp-änden sedan oranga locket över, allt hade sedan täckts av gjutjärnslocket så att överkanten hamnar i samma höjd som plattorna. Samt sågat ut i plattorna så att dom passar runt brunnslocket.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade grävt ner lite runt röret å sågat av det samt satt dit en skarvmuff som jag tagit bort tätningsringen på i upp-änden sedan oranga locket över, allt hade sedan täckts av gjutjärnslocket så att överkanten hamnar i samma höjd som plattorna. Samt sågat ut i plattorna så att dom passar runt brunnslocket.
Såhär menar du? Så jackar jag i locket där skruvarna sitter. Borde funka och vara lite tätare än med bara gjutjärnslocket.
Det kanske inte behövs jackas om jag avslutar röret längre ner. Då går det nog att pilla upp locket ändå. Provar...

Ett rostigt gammalt lock och ett nytt orange plaströr bredvid varandra på en butiksbänk.
Skapa konto
Rostigt gjutjärnslock med plastlock inuti som tätning, placerat ovanpå en produktetikett.
Skapa konto

Redigerat:
Ja det är så jag menar, men du behöver ett större brunnslock för att det ska fungera, som det är nu så kan du inte få upp det oranga locket utan att lyfta bort hela gjutjärnslocketssargen.

Claes Sörmland
Varför måste det vara så tätt?

Behövs det så är det väl bara att klippa till en gummipackning eller köpa en stor O-ring till betäckningen.

Är det tätheten mellan avloppsröret och betäckningen som besvärar så är det ju snabbt löst med silikon eller utefog.

Staffans2000
Behövs inget lock alls. Förutom gjutjärnslocket såklart.

Tack för alla tips. Efter att ha testat olika lösningar är jag mest inne på att bara ha gjutjärnslocket. Har ingen lust att köpa nytt metallock när jag redan har ett. Det går inte att ha muff och propp tillsammans med mitt lilla gjutjärnslock.
Jag provar att lägga det i lite betong så att det ligger stilla och anpassar höjden efter plattorna. Återkommer med slutresultatet.

Hej,

Stjäl tråden, hoppas det är okej.

Jag har ett dräneringsrör i trädgården vars ände är i jämnhöjd med omgivande mark. Jag vet att det är ett 110 mm dräneringsrör då jag för något år sedan skarvade på detta rör några meter längre fram. Som man kan se på bilden så böjer sig röret längre ned i marken, så jag antar att det är en så kallad flexböj. Eftersom diametern på änden (den synliga delen) är ca 12 cm så antar jag att det är skarvdelen av detta rör som man ser?

Gjutjärnlocket med sil som låg direkt ovanpå flexböjen var sönderrostat. Men det gör inget då jag vill ha ett ganska lätt lock och ett lock som jag enkelt kan ta bort. Ska gömma det under en lucka i trädäcket och kommer att behöva ta bort locket 3-4 ggr om året.

Jag hade en 110 mm markrörspropp liggandes och den passar hyfsat väl inuti änden på flexböjen. Dock vore det kanske bättre om proppen låg utanför av röret av tätningsskäl, men framförallt vore det bättre om proppen vore enklare att ta bort (den får tryckas i röret och sätter sig då ganska hårt). Någon här som har en bättre lösning till propp/lock som kan täcka änden på denna flexböj? Den ska som sagt ligga gömd under trädäcket så estetiken är inte viktig.

• Måttband som mäter diameter på änden av ett svart 110 mm dräneringsrör i marken.
    Skapa konto
  • En markrörspropp insatt i änden på ett dräneringsrör i jorden.
    Skapa konto
  • Svart flexböj för dräneringsrör på vit bakgrund, artikelnummer 31340.
    Skapa konto
Jag hade nog bytt ut flexböjen till en/flera böjar för markavlopp och avslutat med en slätände & som propp skulle jag ta en skarvmuff där jag tar bort ena tätningsringen och sedan en ändplugg i den ände med tätningsringen.

Vad är anledningen till att du måste komma åt röret 3-4ggr/år?

Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade nog bytt ut flexböjen till en/flera böjar för markavlopp och avslutat med en slätände & som propp skulle jag ta en skarvmuff där jag tar bort ena tätningsringen och sedan en ändplugg i den ände med tätningsringen.

Vad är anledningen till att du måste komma åt röret 3-4ggr/år?
Tack för ditt svar.

Är inte helt med på hur du menar. Vill nog undvika att börja gräva för mycket och får nog låta nuvarande flexböj böj vara kvar.

Möjligen att man skulle kapa flexböjen något och på denna trä på en s.k. skjutmuff (se bild). Antar att du menar skjutmuff när du skriver skarvmuff?

Därefter sätta en markrörspropp (se bild) i ena änden på skjutmuffen? Men varför ta bort tätningsringen där man skarvar ihop skjutmuffen med dräneringsröret?

Vad är en slätände?

Det finns inget annat lämpligt lock som man kan sätta direkt på/över nuvarande flexböj?

• Brun skjutmuff med svart tätning inuti för röranslutning, märkt "SKJUTMUFF Ø110MM".
    Skapa konto
  • Brun markrörspropp på 110mm lämpad för tätning av dräneringsrör i byggprojekt.
    Skapa konto
Skarvmuff = dubbelmuff = en muff med kant på insidan i mitten
Skjutmuff = dubbelmuff utan kant, går alltså att skjuta på ena röret innan man lägger/ställer röret på plats och skjuter muffen över skarven.

slätända = den änden på ett rör/böj/etc som inte har en muff, slätänden skjuts in i muffen.

Edit:
Anledningen till att ta bort tätningsringen är för att inte muffen ska fastna så att du inte kan få bort locket/muffen.

• Gilla
PFA
  • Laddar…
Jag satte själv ett par spolbrunnar tidigare i år, jag tyckte locket satt så väldigt löst utan tätringen så jag kollade på de befintliga spolbrunnarna och de har tätningen kvar, så jag beslöt att behålla mina och kladdade lite extra glidex på dem.

• Gilla
PFA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.