Hej!

Jag har nyligen flyttat till hus med mexitegelfasad. Fasaden kläddes om 1970 enligt gamla bygglovsdokument och är riktigt fräsch (medveten om att mexiteglet är en vattendelare). Jag har dock upptäckt att två av stenarna närmast karmen på ett av källarfönstrena har börjat släppa, och när jag var där och undersökte så ser jag att det verkar sitta nån form av bräda mellan tegel och fasad som också har släppt. Gick igenom samtliga källarfönster 3 av 5 fönster har denna bräda, 2 är helt utan så att
man ser vad som verkar vara isolerull.
1000005317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1000005318.jpg
Skapa konto

1000005316.jpg
Skapa konto

Jag är ingen murare, men jag hade starkt för mig att det normalt sitter en betongbalk som teglet fästs i, och att den är knäckt är den vanligaste orsaken till att teglet släpper kring fönsterkarmar. Men här ser jag som sagt endast brädan och sen ull mellan tegel och fasad. Nedan är en bild tagen på fönstret med släpp och ett av fönstren där brädan saknas helt.
1000005315.jpg
Skapa konto
1000005310.jpg
Skapa konto

Till mina frågor:

1. Hur åtgärdar jag fönstret med släpp så att det inte blir värre?
2. Vad är syftet med brädorna? Är det bara insektsskydd, en gammal kvarleva från träfasaden eller är det en bärande del?

Föregående ägare bytte alla fönster förutom de nere i källaren, så på alla andra fönster är det plåtade foder med rejält tilltagen plåt upptill som stödjer teglet antar jag.

Eventuellt kanske dessa fönster också ska bytas, men jag tror att det som räddar vår källare från fuktproblem är att dessa är lite otäta och i övrigt så är elförbrukningen väldigt låg i kåken så kan jag komma undan att byta fönstren är jag nöjd.

Balk kom lite senare, troligtvis ligger det ett armeringsjärn i fogen, som börjat rosta och då spränger loss stenen under.

Det man kan göra är att byta ut järnet mot ett galvat bistål eller liknande.

Jag gjorde det själv ovan en del av våra fönster.

13th Marine 13th Marine skrev:
Balk kom lite senare, troligtvis ligger det ett armeringsjärn i fogen, som börjat rosta och då spränger loss stenen under.

Det man kan göra är att byta ut järnet mot ett galvat bistål eller liknande.

Jag gjorde det själv ovan en del av våra fönster.
Alltså att man knackar loss stenarna, sätter nytt järn och fogar om? Nu är jag som sagt ingen murare, så eventuellt får jag väl ta in någon som kan men är det inga avancerade manövrar reder jag det nog själv.

C Cheken skrev:
Alltså att man knackar loss stenarna, sätter nytt järn och fogar om? Nu är jag som sagt ingen murare, så eventuellt får jag väl ta in någon som kan men är det inga avancerade manövrar reder jag det nog själv.
Precis.

Jag är inte heller någon murare, och jag vet inte hur lätt det är att få loss dina stenar, jag hade ihjäl två när jag höll på, men då hade jag 10 fönster jag fixade ovan.
IMG_20251102_124543.jpg
Skapa konto

IMG_20251102_133707.jpg
Skapa konto

IMG_20251102_155241.jpg
Skapa konto

• Gilla
Boxer63
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.