Insåg precis att min ärvda trappa (ingick i sommarstugan) är i sämre skick än vad jag trodde. Trappstegen hålls bara uppe av klossarna under trappstegen som även dom har börjat ge vika. Se bilder.
Hur åtgärdar jag detta innan nån behöver sätta livet till? Gärna snyggt och enkelt! Skruva fast klossar och sen långa skruvar in i trappstegen. Räcker det?
Hur åtgärdar jag detta innan nån behöver sätta livet till? Gärna snyggt och enkelt! Skruva fast klossar och sen långa skruvar in i trappstegen. Räcker det?
Det är lim som står för styrkan med sin stora yta - skruvar är bara för att hålla allt fixerat till limmet torkat/härdat när träprylar sätts ihop.
Tänk vilka skjuvningkrafter (saxverkan) det kan bli på enbart skruvade lösningar om någon med lite pondus travar ned för trappan... såvida man inte gillar rejäl dimension av fransk träskruv, och så måste finnas något att skruva i också
Med andra ord bort med klossarna och rengör att det blir trärent på båda ytorna - limma och passa in och sedan skruva.
Finns det existerande färglager bakom klossarna så är det lätt att inse varför det inte har styrkan om man har limmat på de målade ytorna tidigare.
Tänk vilka skjuvningkrafter (saxverkan) det kan bli på enbart skruvade lösningar om någon med lite pondus travar ned för trappan... såvida man inte gillar rejäl dimension av fransk träskruv, och så måste finnas något att skruva i också
Med andra ord bort med klossarna och rengör att det blir trärent på båda ytorna - limma och passa in och sedan skruva.
Finns det existerande färglager bakom klossarna så är det lätt att inse varför det inte har styrkan om man har limmat på de målade ytorna tidigare.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svaret, låter rimligt!X xxargs skrev:Det är lim som står för styrkan med sin stora yta - skruvar är bara för att hålla allt fixerat till limmet torkat/härdat när träprylar sätts ihop.
Tror du storleken på befintliga klossar får nog vidhäftning för en säker trapp?
Är det vanligt trälim som ska användas eller nån starkare variant?
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Det där får du övertyga mina trallplankor om när det är minus 18 grader kallt och det smäller med nästa gevärsskottliknande ljud när trallskruvarnarna går av blankt efter fogen av de termiska dragspänningarna som bildas...
men visst, i teorin så stämmer det nog. ;-)
Själv skulle jag nog försöka hitta annan lösning som tex klossar helt inpassade mellan trampstegen utan 'luft' mellan.
Som klossarna sitter idag så har man fläkningskrafter som vill vinkla ut klossen från plankan den sitter i vid stor belastning - och fläkning är typisk last som ger väldigt mycket dragkrafter på liten yta och värre ju mer av vikten som vandrar ut på klossens utsida från plankan sett och ökar hävstångsverkan för att trappsteget böjer sig av vikten...
men visst, i teorin så stämmer det nog. ;-)
Själv skulle jag nog försöka hitta annan lösning som tex klossar helt inpassade mellan trampstegen utan 'luft' mellan.
Som klossarna sitter idag så har man fläkningskrafter som vill vinkla ut klossen från plankan den sitter i vid stor belastning - och fläkning är typisk last som ger väldigt mycket dragkrafter på liten yta och värre ju mer av vikten som vandrar ut på klossens utsida från plankan sett och ökar hävstångsverkan för att trappsteget böjer sig av vikten...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden