Håller på att ta bort heltäckningsmatta från trappsteg och tyget går att dra bort men kvar är ett tjockt mjukt skumlager som sitter fast kvar. Det ska dit en ny matta så behöver inte bli helt trärent, men vill ändå få bort så mycket som möjligt. Hur kan jag lättast få bort det? Ett himla jobb att skrapa. Skulle lackfräs funka?

• 20251014_202550.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drog bort en heltäckningsmatta i rum en gång i tiden. Höll på att börja grina när jag skulle få bort skumskiktet efter mattan.
Testade diverse varianter. Klart bäst var då en typ av barkhyvel på skaft. Ungefär en sån här https://www.biltema.se/fritid/tradg...jtzEBgjP20bTL5vHPVp2fsGAES09i07MaAs05EALw_wcB

Lekande lätt. På riktigt. Kunde inte fatta hur smidigt det gick. Skaftet gör att det går att få bra tryck på skrapan.
Dina trappsteg gör du på 10 minuter om det är liknande skum som jag hade.

M MasMats skrev:
Drog bort en heltäckningsmatta i rum en gång i tiden. Höll på att börja grina när jag skulle få bort skumskiktet efter mattan.
Testade diverse varianter. Klart bäst var då en typ av barkhyvel på skaft. Ungefär en sån här [länk]

Lekande lätt. På riktigt. Kunde inte fatta hur smidigt det gick. Skaftet gör att det går att få bra tryck på skrapan.
Dina trappsteg gör du på 10 minuter om det är liknande skum som jag hade.
Väldigt bra tips!! Tack!

M MrJozk skrev:
Om du har ett oscillerande multiverktyg så är det rätt smidigt med en skrapa till det. Jag körde med [länk] på 10+ kvadratmeter golv med lyckat resultat.
Köpte en skrapa till mitt multiverktyg, 69 kr på clas ohlson, på vinst eller förlust. Och vilken succé! Den gled under som smör. Tackar tackar

• Gilla
MrJozk och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.