Har ett 70-tals hus med sviktande golv i vardagsrummet.
Betongbjälkarna har en spännvidd på 4m med svikt mitt på. Man ser tydligt att bruket som suttit mellan plattorna släppt och jag gissar att detta bidrar till ökad svikt. I den andra delen av rummet är svikten inte alls lika påtaglig.

Jag kommer inte att göra några förändringar i krypgrunden som gör att svikten förvinner, utan jag vill åtgärda detta "uppifrån" så gott det går.

Hur pass tjockt skulle man behöva flytspackla för att det skall hålla?
Är lösningen att limma golvgips på andra ledden mot plattorna för att sedan lägga ny parkett?
Vilket lim bör i så fall användas?

Tacksam för alla ideer och input ni har att komma med.

• Betonggolv med en synlig spricka i mitten där bruket har släppt mellan plattorna, vilket visar en ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med betonggolv där bruket mellan plattorna har släppt, en kabelvind ligger på golvet, rummet har ett stort fönster och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså bruket mellan skivorna har ju ingen nämnvärd låsande funktion. Den går helt enkel sönder för att det rör på sig.

Hur tjocka är bjälkarna? Är de tillräckligt för spännvidden. Hur mycket är det som det sviktar som mest?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Alltså bruket mellan skivorna har ju ingen nämnvärd låsande funktion. Den går helt enkel sönder för att det rör på sig.

Hur tjocka är bjälkarna? Är de tillräckligt för spännvidden. Hur mycket är det som det sviktar som mest?
Det jag lyckas mäta mig till är att de är ca 18cm tjocka. och 60 cm breda.
Skulle tippa att svikten är någonstans runt 5mm.

Ok det låter iaf normalt men det finns säkert andra kunniga som vet.

Hur mycket som skulle behövas flytas låter jag vara osagt men jag tänker iaf personligen att du inte blir av med svikten helt mena ty den blir mer homogen sas.

Men den som kan detta med betongbjälklag (ERGE) får ge ett mer konkret svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.