Halloj! Köpte nyligen en begagnad golvlampa i vad jag antog var mässing. Den var kraftigt patinerad med lite rost och allmänt gråaktig. Jag ville få fram mer av mässingen (men behålla lite av den patinerade looken) och har nu testat både metallputs, bikarbonat, ättika, citron och salt, samt ketchup. Ingenting biter. Den blir bara gråare och gråare. Kan detta tyda på att lampan är mässingspläterad och att pläteringen nötts bort? Den är magnetisk nämligen.

Om så är fallet, vad fasiken gör man? Skaffar mässingsborste och gasolbrännare?

• Gråaktigt, lätt rostigt rör med böjd form och blå kabel syns; diskussion om eventuell mässingsplätering och rengöring av en golvlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig golvlampedel i mässing eller mässingsplätering, kraftigt patinerad och gråaktig, med antydan till användning av putsmedel.
    Skapa konto
  • Del av gråaktig, patinerad golvlampa med slitage, möjligtvis mässingspläterad, visas i närbild.
    Skapa konto
Om den är magnetisk så är det inte mässing,koppar,aluminium. Utan "vanlig" metall.

husägaren TS husägaren TS skrev:
Om den är magnetisk så är det inte mässing,koppar,aluminium. Utan "vanlig" metall.
Tack. Vad jag misstänkte. Kan man mässingsplätera ”vanlig” metall?

C
Z zierraleone skrev:
Kan detta tyda på att lampan är mässingspläterad och att pläteringen nötts bort?
Så är det säkert, tyvärr.
Har aldrig gett mig på mässingsplätering själv, men det är till synes något som går att göra hemma utan alltför läskiga kemikalier. Fast i det här fallet är det nog enklare att ersätta delen med den äkta varan, dvs. böja till ett mässingsrör.

C cpalm skrev:
Så är det säkert, tyvärr.
Har aldrig gett mig på mässingsplätering själv, men det är till synes något som går att göra hemma utan alltför läskiga kemikalier. Fast i det här fallet är det nog enklare att ersätta delen med den äkta varan, dvs. böja till ett mässingsrör.
Så pass. Jo, det vore ju ett alternativ, men dessvärre är detta enbart en av många små delar på lampan - så någon plätering eller annan sjysst ytbehandling måste jag nog göra. Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.