Jag behöver era råd. Vi har haft en vattenskada i badrummet och cisternen på den vägghängda toaletten behövde bytas, väggen rivas och kaklet bytas ut. Vi är dock missnöjda med jobbet plattsättaren gjort.
Plattsättaren har använt en grå fog istället för en vit så att det skär sig mot de övriga väggarna. Det är dessutom konstiga färgskiftningar på vissa av fogarna, ungefär som att det är blött här och där, fast det har torkat i över en vecka. Är det ett sånt resultat man kan förvänta sig när försäkringsbolaget har sagt att de ska åtgärda vattenskadan och återställa så att det ser ut som det gjorde innan? Kan man göra nåt för att ”fixa till” fogarna så att de blir vita som övriga fogar i badrummet?
Går det att måla över?
Går det att skrapa bort fogen och sätta dit en ny fog utan att plattorna skadas?
Måste man riva allt och sätta dit nya plattor med ny fog?
Fotografierna är tagna en vecka efter att plattsättaren satt dit kaklet så fogen har hunnit torka.
(väggen till vänster är som det ser ut i hela badrummet, vitt kakel med vit fog, det till höger är det nya som plattsättaren gjort).
Jag är väldigt tacksam för era råd!
Plattsättaren har använt en grå fog istället för en vit så att det skär sig mot de övriga väggarna. Det är dessutom konstiga färgskiftningar på vissa av fogarna, ungefär som att det är blött här och där, fast det har torkat i över en vecka. Är det ett sånt resultat man kan förvänta sig när försäkringsbolaget har sagt att de ska åtgärda vattenskadan och återställa så att det ser ut som det gjorde innan? Kan man göra nåt för att ”fixa till” fogarna så att de blir vita som övriga fogar i badrummet?
Går det att måla över?
Går det att skrapa bort fogen och sätta dit en ny fog utan att plattorna skadas?
Måste man riva allt och sätta dit nya plattor med ny fog?
Fotografierna är tagna en vecka efter att plattsättaren satt dit kaklet så fogen har hunnit torka.
(väggen till vänster är som det ser ut i hela badrummet, vitt kakel med vit fog, det till höger är det nya som plattsättaren gjort).
Jag är väldigt tacksam för era råd!
De ser inte ut att sitta helt i plan osv heller, det finns en tråd som inte är allt för gammal där det framkommer hur ojämnt de får sitta, rekommenderar ett span på den.
I hörnet saknas ju också mjukfog, eller är detta något som kan lyftas bort/är en lucka eller liknande?
Och jo, du kan skrapa bort och foga om. Beroende på hur man gör är det väl mer/mindre risk att skada plattorna, men de är mycket hårdare än fogen.
I hörnet saknas ju också mjukfog, eller är detta något som kan lyftas bort/är en lucka eller liknande?
Och jo, du kan skrapa bort och foga om. Beroende på hur man gör är det väl mer/mindre risk att skada plattorna, men de är mycket hårdare än fogen.
Tack för snabbt svar! Plattsättaren har nog tänkt sätta dit en mjukfog i hörnet efter att fogen torkat. Vi har dock bett dem pausa resterande jobb tills vi har en lösning på fogen.S Svante Svenson skrev:De ser inte ut att sitta helt i plan osv heller, det finns en tråd som inte är allt för gammal där det framkommer hur ojämnt de får sitta, rekommenderar ett span på den.
I hörnet saknas ju också mjukfog, eller är detta något som kan lyftas bort/är en lucka eller liknande?
Och jo, du kan skrapa bort och foga om. Beroende på hur man gör är det väl mer/mindre risk att skada plattorna, men de är mycket hårdare än fogen.
Klicka här för att svara


