Jag har ritat på marken var jag vill ha garaget, jag har använt sprayfärg på backen och målat ut över stock och sten och över en slänt. Snart kommer en grävare och ska gräv upp alla stubbar, stenar och ta bort slänten och då försvinner ju förstås det jag ritat i marken. Hur kan jag återfinna mina punkter till där garaget ska vara tills när det är dags att lägga på massor för grunden? Jag har ingen ritning med mått och jag har provat en app med gps-koordinater för att få longitud och latitud på punkterna men det är alltför oprecist. Jag vill ha garaget i en viss vinkel och huset ligger en bra bit bort så det är svårt att ha något att mäta ifrån.
Jag kan ju ta i lite grovt med måtten så kan jag finjustera vinkeln sen vid finutsättningen och inför bygglov men jag får fortfarande problem att bygga de här träställnignarna rätt och vettigt inför grovutsättningen eftersom halva garaget är över en ojämn slänt.
Sätta upp åtta stycken pinnar i linje med de fyra ytterväggarna, men en bit utanför gränsen där maskinen ska härja, och sen spänna snören mellan dem så att snörena bildar väggens kant kanske?
Stakkäpp och murarsnöre om man vill göra det rejält.
Stakkäpp och murarsnöre om man vill göra det rejält.
Redigerat:
Det vanliga vid krav på precision är väl att sätta upp en sk arbetsfix, en fast punkt som inte kommer flytta på sig (t.ex. en dubb i berg). Sedan mäter man in alla relevanta punkter i förhållande till denna.
Om ditt garage är bygglovspliktigt brukar kommunen specificera hur noga positionen ska vara bestämd.
Om ditt garage är bygglovspliktigt brukar kommunen specificera hur noga positionen ska vara bestämd.
Jag gjorde en kombination av metoderna som tommib och Gooli beskriver när jag byggde en liten redskapsbod på tomten. Efter att hörnen blivit inmätta satte jag upp två pinnar i varje hörn bortom den blivande väggen. Då kan man hitta hörnet med snören eller måttband eller vad man nu vill, eller så sätter man bara snören mellan pinnarna så ser man precis var grunden ska vara.
Tycker det är värt en del att ha snören uppspända hela tiden, så länge de inte är i vägen för grävandet, eftersom det är lätt hänt att man börjar blanda ihop pinnarna. Man kan också sätta en liten etikett på dem som berättar exakt hur långt de är från punkten och om de är i X- eller Y-led. Hur som helst så hamnade till slut mitt sämsta hörn 9 cm från där det skulle vara, vilket kommunen tyckte var acceptabelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det är värt en del att ha snören uppspända hela tiden, så länge de inte är i vägen för grävandet, eftersom det är lätt hänt att man börjar blanda ihop pinnarna. Man kan också sätta en liten etikett på dem som berättar exakt hur långt de är från punkten och om de är i X- eller Y-led. Hur som helst så hamnade till slut mitt sämsta hörn 9 cm från där det skulle vara, vilket kommunen tyckte var acceptabelt.
Smart! Tack!tommib skrev:
Det vanliga vid krav på precision är väl att sätta upp en sk arbetsfix, en fast punkt som inte kommer flytta på sig (t.ex. en dubb i berg). Sedan mäter man in alla relevanta punkter i förhållande till denna.
Gör man hyfsat stadiga linjebockar som det går att spänna linor imellan utan att någonting rubbas kan man sätta upp linor och mäta in allting exakt nästan på millimetern. Sedan tar man bort linorna och så gräver man och fyller och vibrerar.
Har man tvärbräderna på linjebockarna avvägda på samma höjd kan man använda dem när man jämnar grusbädden. Den ena kikar över linjebockarna och den sonm jämnar har en ribba med rätt längd som skall ha övre ändan på samma höjd som linjebockarna då den står med nedre ändan på marken. Det finns många andra sätt men så kan man göra om man vill.
Då bädden är jämnad spänner man upp linorna igen och så lodar man ned från dem då man sätter ut formarna. Allt blir rakt och i vinkel av sig själv.
Har man tvärbräderna på linjebockarna avvägda på samma höjd kan man använda dem när man jämnar grusbädden. Den ena kikar över linjebockarna och den sonm jämnar har en ribba med rätt längd som skall ha övre ändan på samma höjd som linjebockarna då den står med nedre ändan på marken. Det finns många andra sätt men så kan man göra om man vill.
Då bädden är jämnad spänner man upp linorna igen och så lodar man ned från dem då man sätter ut formarna. Allt blir rakt och i vinkel av sig själv.
Klicka här för att svara