Ja hur gör djur?

Planerar för en förrådsplatta 3.6X7.2 meter i sommar. Kommer att köra med 300 mm L-element för enkelhetens skull.

Men nu har ju "min" betongstation gått och blivit så modern att de ska kunna få till självkompakterande betong med stålfiberarmering i.

Frågan blir då tjänar jag nått på det jämfört med vanlig självkompakterande, hur mycket armeringsjobb slipper man?
Är det bara näten som utgår eller sliper man armera voterna också?

B
blir inte direkt mindre armering. armering är skelettet. trådarna är bara som celler.
tycker det är hugget som stugget. på din lilla platta.
var noggran med tjocklek på betongen bara

Jag tycker att stålfiberarmerad betong är ganska besvärlig att arbeta med. Den blir ganska trög och svår att glätta.

Om du inte är van att arbeta med betong tror jag du får bästa resultat om du tar vanlig betong och armerar med nät.

För 15 år sedan gjorde vi en platta med trådarmerad betong (trådarna såg ut som hårnålar). Då behövdes inga armeringsnät. Plattan har hållit utan problem (och underlaget var inte helt 100 gjort).
Det var heller inga problem med att glätta, men det har ju som sagt gåt 15 år.
"Nyheten" med trådarmering då var att det skulle bli enklare att göra mer komplicerade gjutningar och lite friare former var argumenten.

Men det skulle vara kul att veta hur det funkar idag, är det så att man ändå måste ha armering så ser inte jag vitsen.

• Gilla
Kartongen
  • Laddar…
Nä det var ju just det.

Att skicka ned 2 10 mm i botten på voterna är ju inget problem men ska man ädå bygla och lägga ett övre lager järn. då går det ju på ett ut att skicka i några mattor också. Blir dock troligen bara 5200 mattor (vad bondgården har hemma)

• Gilla
Kartongen
  • Laddar…
B
jo. hur tjock platta hade du då? pbengtsson
stor skillnad på tjocklek

Plattan var väl 8x12m och var golv till en verkstad, 10-15 cm?

B
mellan iso och yta 5-6 cm idag

Tjockleken gjorde vi som amatörer och tyckte då att det var OK.
Frågan kvarstår, behövs armering?

B
ja armering behövs.

Mikael_L
Jag undersökte det lite, för två år sedan då det var dags för garageplattan.

Efter prat med betongstationen samt googla och läsa slöt jag mig till att det inte var så stor vits för en amatör som mig och en såpass liten platta. Det var iaf vad jag kom fram till då, och körde helt enkelt konventionellt.
Däremot verkar stålfiberarmerat ha funnit sin plats vid gjutning av jättestora ytor - lager, köpcenter, industrier osv.

Jag kan, som vanligt ;), ha fel.
Berätta gärna vad du kommer fram till så småningom.

edit:
Läste din fråga i första post igen.
Ja, stålfibern ersätter inte vanlig armering i voterna, det är väl nätet man ersätter.
Eller byter ut, kan man kanske säga. Ett 6-150 mot ett 0,1-005 :D

Redigerat:
Nu blir jag nästan bara mer förrvirrad.

Jag tror att vi kan dra slutsatsen att bottenarmeringen i voterna krävs.
Oki, det är ju inte mycket jobb men behövs det mer armering än så eller räcker det med fiberbetongen sen?

Ska ju som sagt vara en förrådsplatta och inget garage för hjullastare direkt

Mikael_L
Då kan man väl fundera på armeringsbyglarna i nästa steg då ... :)

Vad för uppgift har dom?
Är det inte att ta upp vridande moment om väggen ovanpå kantbalken inte är centriskt placerad på voten? Vilket ofta är fallet om man har L-element, 300mm bred vot och normaltjock vägg, ca 250mm.

Själv misstänker jag att fiberarmeringen inte heller ersätter byglar. Men å andra sidan är det kanske inte sådär jättehöga krafter som det ska tas hand om här, så vem vet.

Inte jag egentligen ... :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.