Hej,
Har ett hus från 1920. På 60-talet byggde man ut med ett nytt vardagsrum. Har källare under hela huset utom under tillbyggnaden. Den är byggd av betong medans ”originalhuset” är av tegel. Utbyggnaden har krypgrund med 3st intag för friskluft som sen ventileras vidare in i själva källaren via ett 25x25cm stort hål.
Problemet är det att det bli skitkallt på golvet i vardagsrummet under vinterhalvåret, speciellt ovanför där luftintagen sitter.
Hur isolerar jag bäst betongkonstruktionen underifrån på bästa sätt? Måste den kunna andas? Hur tänker jag kring kondens?
Bifogar foto taget från källare in genom vent och byggritning.
Mvh
Robert
Har ett hus från 1920. På 60-talet byggde man ut med ett nytt vardagsrum. Har källare under hela huset utom under tillbyggnaden. Den är byggd av betong medans ”originalhuset” är av tegel. Utbyggnaden har krypgrund med 3st intag för friskluft som sen ventileras vidare in i själva källaren via ett 25x25cm stort hål.
Problemet är det att det bli skitkallt på golvet i vardagsrummet under vinterhalvåret, speciellt ovanför där luftintagen sitter.
Hur isolerar jag bäst betongkonstruktionen underifrån på bästa sätt? Måste den kunna andas? Hur tänker jag kring kondens?
Bifogar foto taget från källare in genom vent och byggritning.
Mvh
Robert
Bortsett från nöjet att ligga där inne på rygg så finns det väl skenor för isoleringsskivor man kan montera upp. Har precis gjorts i ett garagetak. Svinkalla golv i lägenheten ovanför blev nu behagliga att gå på. Gick från 14 till 20 grader
Vilket system är det du använde? Har du länk?K krambriw skrev:
Precis det jag också kommit fram till (som glad novis). Har lite frågor kring det:Matti_75 skrev:
- Hur gör man med skarvarna mellan två skivor?
- Hur tjocka skivor bör man använda? Köra overkill med 195mm?
- Hur långt ner på väggen måste man gå med isoleringen? Överlappa markduk som blockerar markfukt?
- Kring ventilationshålen måste man skära ut (om man isolerar ner en bit på väggen), hur/vad gör man åt glipan mellan betong och skiva?
Tack på förhand.
Mvh
Robert
Tjocklek beror ju på hur mycket du får in. Skulle absolut satsa på 195mm. Gå mer på vägg tillför inte något då utsidan fortfarande är oisolerad.
Ingen markduk utan åldersbeständig plast som du tejpar i skarvarna och mot väggarna.
Sätt igen ventilerna.
Ingen markduk utan åldersbeständig plast som du tejpar i skarvarna och mot väggarna.
Sätt igen ventilerna.
Tjockleken kan vara ett problem, måste få in allt genom ett igenmurat (öppnar upp det) källarfönster.Matti_75 skrev:
Du har rätt, ingen vits att gå ner på vägg.
Markduk tänkte jag på marken. Är det någon idé?
Plast? Tänker du som ångspärr? Hur långt ner på vägg från isoleringen ska man gå? Använda bitumentejp..har jag läst mig till men är det rätt?
Plasten är istället för markduken eftersom den håller emot fukten från marken vilket inte markduken gör. Uppviket mot vägg är endast för att ha någonting att täta emot runt om i grunden så det räcker med 100mm.
Beroende på vad du har för typ av grundmur så finns det olika typer av tejper och fogar men det viktigaste är att dom är godkända att använda ihop med plasten. Jag har använt Essves byggfog för byggplast med gott resultat på sistone.
Beroende på vad du har för typ av grundmur så finns det olika typer av tejper och fogar men det viktigaste är att dom är godkända att använda ihop med plasten. Jag har använt Essves byggfog för byggplast med gott resultat på sistone.

Menade inte markduk utan plast som läggs på mark. 😀Matti_75 skrev:
Plasten är istället för markduken eftersom den håller emot fukten från marken vilket inte markduken gör. Uppviket mot vägg är endast för att ha någonting att täta emot runt om i grunden så det räcker med 100mm.
[bild]
Grundmur är betong.
När jag fäst plattorna i taket, behöver jag då plast som ångspärr?
Vill tacka dig för tid, all god input och för att du varit bollplank så jag kan planera detta rätt.
Klicka här för att svara