Finns det någon här inne som har koll på solceller?
Har en solcell över efter ett campervan bygge.
Problemet är att den blåste ner under monteringen och blev hängande i sina kablar.
Själva solcellen klarade sig men bakstycket där kablarna gick in slets av så man ser inte hur den ska kopplas. Har nu tre lödbanor som syns men vet inte vilken som är + och -, varför tre? Bordet det inte vara 2 (eller fyra om de sen var pararellkopplade)?
Någon som kan hjälpa mig att lista ut hur det ska kopplas för att få den att fungera då jag nu behöver den till ett annat projekt.

• Solpanel med skadat bakstycke där kablar syns, blå tejp runt kanten och en utomhusrainboweffekt över panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpanel lutad mot en betongyta utomhus, delvis skugglagd av en fotograf.
    Skapa konto
  • Etikett på en NordMax monokristallin solmodul med specifikationer som effekt, ström och varningstext.
    Skapa konto
Du borde kunna få svar på alla stiften om du ställer panelen i solen och mäter dig fram.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Du borde kunna få svar på alla stiften om du ställer panelen i solen och mäter dig fram.
eller bara lyser på den med en lampa...

Har gjort det och har spänning mellan stiften men vet inte vilken som är +och vilken som är minus antar att jag kan koppla in en diod för att se vilket håll strömen går. Har dock komit fram till att det måste vara två separata slingor som sen är pararellkopplade, bara att den fjärde lödbanan slets av när den blåste ner.
Får försöka öppna den och titta närmre

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
K
Det ser du beroende på hur du håller den röda och svarta proben och om det är positivt eller negativt värde i displayen.

Håller du plus på plus och minus på minus och värdet är positivt så är det rätt.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Såklart 🙂 tänkte att jag fick samma värde hur jag än vände på dem, vid närmre koll så har jag ju ett minustecken när jag "felvänder" proberna. Tack.
Då ska jag bara hitta den sista lödbanan och se om jag får ihop det ( är lite försiktig då jag tänker koppla den till en powerstation och vill inte förstöra något genom att koppla den fel)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.