Hej,
Jag vill gå ner kostnaderna för att värma upp min mammas pool. Den är 6x3x1m ca.
Fundera på om man kan köra ett separat solceller kit med batterier. Finns det någon värmare som man slipper omvandla till 230v ström?
Förstår att det krävs en del att värma en pool men tänkte att om man får upp tempen på poolen lite med solceller kanske det blir billigare att värma resten med "vanlig el"
Edit*Tror max ut är 1100w på den jag tänkt köpa om jag förstått rätt men det finns andra så det är egentligen ingen begränsning
Tack på förhand
Jag vill gå ner kostnaderna för att värma upp min mammas pool. Den är 6x3x1m ca.
Fundera på om man kan köra ett separat solceller kit med batterier. Finns det någon värmare som man slipper omvandla till 230v ström?
Förstår att det krävs en del att värma en pool men tänkte att om man får upp tempen på poolen lite med solceller kanske det blir billigare att värma resten med "vanlig el"
Edit*Tror max ut är 1100w på den jag tänkt köpa om jag förstått rätt men det finns andra så det är egentligen ingen begränsning
Tack på förhand
Medlem
· Blekinge
· 12 214 inlägg
Enligt mig är det oekonomiskt. Du skördar en viss mängd solel under dagen. Om du matar in det direkt i poolen eller vial batterier gör ingen skillnad i energimängd som du matar in i poolen men ökar kostnaderna rejält.
Överlägsen mest ekonomiskt är solfångare som omvandlar solen direkt till värme med en verkningsgrad vida överlägsen solceller. Det kan du mata in i poolen ed en enkel värmeväxlare.
Solcellernas fördel är att du kan sälja överskott och ladda elbilen, det kan du inte med solfångare. Men för termiska behov är solfångare överlägsna.
Överlägsen mest ekonomiskt är solfångare som omvandlar solen direkt till värme med en verkningsgrad vida överlägsen solceller. Det kan du mata in i poolen ed en enkel värmeväxlare.
Solcellernas fördel är att du kan sälja överskott och ladda elbilen, det kan du inte med solfångare. Men för termiska behov är solfångare överlägsna.
Jo jag tänkte på det också men tänkte att solceller kan användas till annat än poolen vid behovT Thomas_Blekinge skrev:Enligt mig är det oekonomiskt. Du skördar en viss mängd solel under dagen. Om du matar in det direkt i poolen eller vial batterier gör ingen skillnad i energimängd som du matar in i poolen men ökar kostnaderna rejält.
https://amzn.eu/d/d13j4ja
Plus installationskostnad, den går att räkna hem. En eller tre kan man välja. Jag funderar på en till badtunnan
Plus installationskostnad, den går att räkna hem. En eller tre kan man välja. Jag funderar på en till badtunnan
Hur funkar installationen av detta? Alltså vad gör du med schukopluggen som ger allt mellan några w till 2000 w, beroende på väder? Kan väl inte vara mycket som accepterar att drivas av så varierande effekt?pacman42 skrev:
Länk? 😃 har 30 kubik själv och värmepump som ger 10kw (i bästa fall) tycker det tar sin tid ändå.H Håbbe01 skrev:
Äsch jag hittade nån. Vår värmepump drar 1500w och ska ha typ COP 6.5. Men sen tappar man ju lite i slangarna. Har solfilm också så isolerar lite uppåt iaf.
Redigerat:
Också ett bra alternativ. Eller kanske både och. Jag kunde dock inte räkna hem värmepumpen då den blir väldigt dyr om den skall fungera på vintern också och dessutom skall klara drygt 40 grader (jag har en badtunna).F fsn skrev: