Det är ca 30 timmar elsrbete i offerten.
Att göra det elarbete som behövs är max 8 timmar men kanske vid tre tillfällen.
Rivning av el, dragning av el inkl golvvärme, inkoppling av el.
Lägg till restid.
Så kan inte mer än 15 timmar anses skäligt.
En elektriker kostar ca 700kr per timme plusmoms.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Som tidigare nämnts är just detta företag inte intresserat av jobbet. Det finns en logisk förklaring: badrumstillverkarna är överbelupna av jobb det närmaste halvåret pga det höjda ROTavdraget. Det gäller förmodligen de flesta företag med husrrenoveringar.

• Gilla
Swedesouth och 18 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Det är ca 30 timmar elsrbete i offerten.
Att göra det elarbete som behövs är max 8 timmar men kanske vid tre tillfällen.
Rivning av el, dragning av el inkl golvvärme, inkoppling av el.
Lägg till restid.
Så kan inte mer än 15 timmar anses skäligt.
En elektriker kostar ca 700kr per timme plusmoms.
Tack, precis den typen av kommentarer som jag har nytta av!

• Gilla
OskarJZ
  • Laddar…
Vi gjorde ett badrum 2022 5kvm
Fastpris för arbetskostnaden. 120 tim(60tkr före rot) + vvs killen som kostade 10tkr
Helkaklat, spottar
Golvvärmen fanns sedan tidigare
Avloppsrören var redan på plats
Material köpte vi själva

Landade på ca 140-150tkr allt som allt

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
N noone70 skrev:
Vi gjorde ett badrum 2022 5kvm
Fastpris för arbetskostnaden. 120 tim(60tkr före rot) + vvs killen som kostade 10tkr
Helkaklat, spottar
Golvvärmen fanns sedan tidigare
Avloppsrören var redan på plats
Material köpte vi själva

Landade på ca 140-150tkr allt som allt
Du måste skriva var i landet det är för att det ska säga något.
Det blir som ved-trådarna där nån skriver att dom betalt 400 kr för en kubikmeter snustorr björkved (hemkörd såklart) och nån i Malmö eller nåt inte tror det är sant. Nä men du glömde skriva att du bor i Kappalappsi där man får ved på köpet när man handlar på ICA .... 🤔

• Gilla
  • Haha
  • Wow
mickeforsberg och 33 till
  • Laddar…
Fick offert på 100 000kr för helrenovering av 6m2 badrum med golvvärme, duschvägg, toa och handfat. Ditt pris låter helt vansinnigt, bra att kollade av.

Du fick lite info av mig om elarbete som jag har koll på efter att gjort flera badrum både i Stockholm och Mälardalen.
Din offert är ju rätt precis så det blir hyfsat enkelt att fundera över tidsåtgången.

Timpriset i Stockholm för en hantverkare borde variera mellan 600 till1000 kronor i timmer.
Dock är 1000 för högt men jag vet att vissa försöker nå den nivån eller högre

Senast vi tog in offert i Stockholm varierade priserna mer än 150.000 mellan dyraste och normala priser. De billigaste var ännu billigare men de valde vi bort.
Då var Dåderman absolut högst.
Sedan tror jag att ROT 50% har höjt priserna ännu mer då många hantverkare resonerar att nu kan vi höja priserna.

• Gilla
  • Älska
Lorpar och 5 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Du fick lite info av mig om elarbete som jag har koll på efter att gjort flera badrum både i Stockholm och Mälardalen.
Din offert är ju rätt precis så det blir hyfsat enkelt att fundera över tidsåtgången.

Timpriset i Stockholm för en hantverkare borde variera mellan 600 till1000 kronor i timmer.
Dock är 1000 för högt men jag vet att vissa försöker nå den nivån eller högre

Senast vi tog in offert i Stockholm varierade priserna mer än 150.000 mellan dyraste och normala priser. De billigaste var ännu billigare men de valde vi bort.
Då var Dåderman absolut högst.
Sedan tror jag att ROT 50% har höjt priserna ännu mer då många hantverkare resonerar att nu kan vi höja priserna.
Precis så, gäller att hitta företaget som levererar kvalitet till rimliga priser och följer alla riktlinjer. Ska ju inte bygga ett lyxbadrum. Dåderman låg högst när vi gjorde vårt första badrum 2017.

• Gilla
joholil och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du måste skriva var i landet det är för att det ska säga något.
Det blir som ved-trådarna där nån skriver att dom betalt 400 kr för en kubikmeter snustorr björkved (hemkörd såklart) och nån i Malmö eller nåt inte tror det är sant. Nä men du glömde skriva att du bor i Kappalappsi där man får ved på köpet när man handlar på ICA .... 🤔
Stockholm

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
G
Tog in två offerter 2025 4m2 badrum total renovering 200k respektive 230k jag skulle betala allt utanför tätskiktet..

Tackade nej till båda och gör det själv istället på helgerna tur att man har två badrum 🤪

• Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Tog in två offerter 2025 4m2 badrum total renovering 200k respektive 230k jag skulle betala allt utanför tätskiktet..

Tackade nej till båda och gör det själv istället på helgerna tur att man har två badrum 🤪
Är 200k resp 230k före eller efter ROT?

• Gilla
Mest_ohändig och 1 till
  • Laddar…
N
I Iris Stockholm skrev:
Hej alla kloka o kunniga på forumet. Vi flyttar till brf (69), norra Storstockholm, och vill uppdatera badrummet på ca 4 kvm. Nuläge; 2019 kaklades väggar (snyggt), spottar i sänkt tak, tyvärr behöll man plastmattan.

Nu vill vi lägga golvklinker med golvvärme (el). Flytta toa- och handfat avloppen 30 cm för att göra plats för tvättstapel. Installera handdukstork (el). Avlopp för tvättmaskin och dusch finns på rätt plats.

Tänkt företag har varit på plats och lämnat offert. Till saken hör att vi tidigare gjort två badrum med företaget ifråga och varit mycket nöjda med allt. Även besiktningsmannen var mycket nöjd när vi gjorde besiktning inför husförsäljning. Men gör vi en jmf med deras tidigare badrumsrenoveringar hos oss 2017 o 2021 har priserna ökat dramatisk.

Nu till offerten som jag undrar över, är den rimlig? Vi kan lämna ROT-avdraget därhän, det är brutto kostnaden som är intressant. Vi köper själva klinker, tvättställ/toa, duschväggar, duscharmatur, handdukstork och inredning, vi räknar med ca 50’ för det*. Men dom monterar. Enligt företaget måste även väggar o tak göras om pga att tätskikt bryts?

Hyra rivningsmaskiner………4 375
Täckning, rivning, bilning…..36 000
Bygg, puts, ny gipa tak, ….. 70 000
all montering inredning
Byggmaterial………………..20 000

Golvavjämning……………..12 000
Material för flytspackling……1 875
Mira x-plan 16 säckar……….5 780
Tätskikta vägg o golv………..6 500
Tätskikt material Mira……..10 625

Plattsättning………………..39 000
Fogning……………………....6 500
Fix, fog, silikon……………...5 625

Elarbeten…………………..24 000
Elmaterial…………………...5 250
Spottar, 4 st………………...3 750
Golvvärme T2 blå………….6 875

VVS-arbete……………….59 500
VVS-material……………..22 500

Måla o spackla taket…..….3 750

Avfallshantering……………6 200
Resor………………………..6 250

Totalt…………………. 369 355 kr

Tillkommer utöver offert:
Unidrain, arbete o material …10 000
Större plattor på vägg o golv..14 500
Det vi köper själva* ………….50 000

Dvs vårt 4 kvm lilla badrum skulle kostar 445 000 kr (exkl ROT), hur är det möjligt, rimligt? Tacksam för input på smått som stort!
Jag lyckades få alla offerter innan de höjde ROT, men mitt badrum som är på 7m2 kostar runt 190k (Stockholm).
Det som inte ingår är inredning och kakel/klinker. Dock så ingår kakling och montering av inredning.

I Iris Stockholm skrev:
Hej alla kloka o kunniga på forumet. Vi flyttar till brf (69), norra Storstockholm, och vill uppdatera badrummet på ca 4 kvm. Nuläge; 2019 kaklades väggar (snyggt), spottar i sänkt tak, tyvärr behöll man plastmattan.

Nu vill vi lägga golvklinker med golvvärme (el). Flytta toa- och handfat avloppen 30 cm för att göra plats för tvättstapel. Installera handdukstork (el). Avlopp för tvättmaskin och dusch finns på rätt plats.

Tänkt företag har varit på plats och lämnat offert. Till saken hör att vi tidigare gjort två badrum med företaget ifråga och varit mycket nöjda med allt. Även besiktningsmannen var mycket nöjd när vi gjorde besiktning inför husförsäljning. Men gör vi en jmf med deras tidigare badrumsrenoveringar hos oss 2017 o 2021 har priserna ökat dramatisk.

Nu till offerten som jag undrar över, är den rimlig? Vi kan lämna ROT-avdraget därhän, det är brutto kostnaden som är intressant. Vi köper själva klinker, tvättställ/toa, duschväggar, duscharmatur, handdukstork och inredning, vi räknar med ca 50’ för det*. Men dom monterar. Enligt företaget måste även väggar o tak göras om pga att tätskikt bryts?

Hyra rivningsmaskiner………4 375
Täckning, rivning, bilning…..36 000
Bygg, puts, ny gipa tak, ….. 70 000
all montering inredning
Byggmaterial………………..20 000

Golvavjämning……………..12 000
Material för flytspackling……1 875
Mira x-plan 16 säckar……….5 780
Tätskikta vägg o golv………..6 500
Tätskikt material Mira……..10 625

Plattsättning………………..39 000
Fogning……………………....6 500
Fix, fog, silikon……………...5 625

Elarbeten…………………..24 000
Elmaterial…………………...5 250
Spottar, 4 st………………...3 750
Golvvärme T2 blå………….6 875

VVS-arbete……………….59 500
VVS-material……………..22 500

Måla o spackla taket…..….3 750

Avfallshantering……………6 200
Resor………………………..6 250

Totalt…………………. 369 355 kr

Tillkommer utöver offert:
Unidrain, arbete o material …10 000
Större plattor på vägg o golv..14 500
Det vi köper själva* ………….50 000

Dvs vårt 4 kvm lilla badrum skulle kostar 445 000 kr (exkl ROT), hur är det möjligt, rimligt? Tacksam för input på smått som stort!
För 32 år sen byggde jag en 80kvm timmerhus med loft för 400k. Att man idag endast får ett 7kvm badrum är ju förstås helt absurt.
/W

• Gilla
  • Haha
Mest_ohändig och 9 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
För 32 år sen byggde jag en 80kvm timmerhus med loft för 400k. Att man idag endast får ett 7kvm badrum är ju förstås helt absurt.
/W
vi bytte tak och nytt badrum och nytt avlop för 400k 2 år sen dok inte i sverige men bara 22 timmar bort med bil 😀

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G
I Iris Stockholm skrev:
Är 200k resp 230k före eller efter ROT?
Efter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.