7 169 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Hur är avloppet normalt draget?
Hur är avloppet normalt draget egentligen..?
Lite bakgrundsfakta:
Jag har tyvärr ingen ritning på hur avloppet i källargolven är draget i vårt Gullringshus från -68. I tvättstugan i källaren har vi förutom två golvbrunnar ett avlopp från köket på våningen ovanför.
Avloppen i golvbrunnarna fungerar bra, men köksavloppet har jag svårt att få ordning på. Det är väldigt dålig kapacitet på det (hinner inte ta emot ex. diskmaskinens tömning) utan då rinner det över i skarvarna nere vid rensluckan. Jag har varit i och rensat (med fjäder) och kommit in sex meter ungefär från rensluckan nere i tvättstugan. Men vart tar avloppet vägen?
Jag har en renslucka i en garderob i källaren (där det går en kraftigare ledning direkt i riktning mot gatan), men där kommer det inte ut. Och inte i någon av de befintliga golvbrunnarna heller. Ledningen verkar ligga cirka 50 cm under golvnivån i tvättstugan (det finns en 90 graders krök där). Kan ledningen verkligen vara grenad raka vägen ut till gatan?
Har en fastighet normalt sett mer än en anslutning mot VA-ledningarna i gatan?
Någon med fler tips, eller erfarenhet av liknande problem?
Lite bakgrundsfakta:
Jag har tyvärr ingen ritning på hur avloppet i källargolven är draget i vårt Gullringshus från -68. I tvättstugan i källaren har vi förutom två golvbrunnar ett avlopp från köket på våningen ovanför.
Avloppen i golvbrunnarna fungerar bra, men köksavloppet har jag svårt att få ordning på. Det är väldigt dålig kapacitet på det (hinner inte ta emot ex. diskmaskinens tömning) utan då rinner det över i skarvarna nere vid rensluckan. Jag har varit i och rensat (med fjäder) och kommit in sex meter ungefär från rensluckan nere i tvättstugan. Men vart tar avloppet vägen?
Jag har en renslucka i en garderob i källaren (där det går en kraftigare ledning direkt i riktning mot gatan), men där kommer det inte ut. Och inte i någon av de befintliga golvbrunnarna heller. Ledningen verkar ligga cirka 50 cm under golvnivån i tvättstugan (det finns en 90 graders krök där). Kan ledningen verkligen vara grenad raka vägen ut till gatan?
Har en fastighet normalt sett mer än en anslutning mot VA-ledningarna i gatan?
Någon med fler tips, eller erfarenhet av liknande problem?
Renluckan i tvättstugan som det rinner över i, sitter den på den lodräta strammen från köket?
Vi hade stopp i avloppet i huvudstamen ut ur huset nu i vintras. Jag trodde det var stopp på ledningen som kommer från toaletten på övervåningen då den tryckt upp allt vatten i garaget som ligger direkt under badrummet där även avloppstammen från badrummet kommer ned. Spolade i några av våra andra brunnar i källaren och tittade samtidigt i rensluckan på huvudstammen men syntes knappt något där. Visade sig att det hade bildats att "skinn" lager en bit upp i stammen av skräp och andra otrevligheter. och vattnet som kom när jag lät lite vatten spola i kranarna rann under detta lager. Var och hämtade spoolslangen till högtryckstvätten och körde i huvudstammen ut mot gatan. 5-6 meter ut från huset satt det ett stopp. Släppte efter en stunds bearbetning.
Sedan var det bara att köra runt med rensslangen i de andra rensluckorna.
Det brukar bara vara en anslutning till VA-ledningsnätet. I vanliga fall så brukar alla förgreningar gå ihop i/under huset så det endast är en ledning som lämnar huset. Dock finns ju möjligheten/risken att man vid byggnationen har dragit samman en del av avloppsrören utanför huskroppen men detta borde bara vara aktuellt om ledningar kommer på väldigt olika håll i huset om ens då.
// Snozzi
Vi hade stopp i avloppet i huvudstamen ut ur huset nu i vintras. Jag trodde det var stopp på ledningen som kommer från toaletten på övervåningen då den tryckt upp allt vatten i garaget som ligger direkt under badrummet där även avloppstammen från badrummet kommer ned. Spolade i några av våra andra brunnar i källaren och tittade samtidigt i rensluckan på huvudstammen men syntes knappt något där. Visade sig att det hade bildats att "skinn" lager en bit upp i stammen av skräp och andra otrevligheter. och vattnet som kom när jag lät lite vatten spola i kranarna rann under detta lager. Var och hämtade spoolslangen till högtryckstvätten och körde i huvudstammen ut mot gatan. 5-6 meter ut från huset satt det ett stopp. Släppte efter en stunds bearbetning.
Sedan var det bara att köra runt med rensslangen i de andra rensluckorna.
Det brukar bara vara en anslutning till VA-ledningsnätet. I vanliga fall så brukar alla förgreningar gå ihop i/under huset så det endast är en ledning som lämnar huset. Dock finns ju möjligheten/risken att man vid byggnationen har dragit samman en del av avloppsrören utanför huskroppen men detta borde bara vara aktuellt om ledningar kommer på väldigt olika håll i huset om ens då.
// Snozzi
Tack för inputen!Snozzi skrev:
Ja, den sitter på röret från diskbänken i köket. Finns inget anslutet mer där.
Röret mellan rensluckan och upp till köket byttes för något år sedan när köket renoverades.
Jag var också inne på att använda högtyckstvätten, men jag har ju varit inne sex meter med en sådan där borrmaskinsdriven fjäder. Slangen till högtryckstvätten är inte mycket längre. Specialslang? Såg att Jula har en 15 meters slang för avloppsrensning för Altos högtryckstvätt i sitt sortiment.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=19439667&pf_id=SE-710939
Frågan är om den passar min högtryckstvätt, COOP HomeWork? Och är den värd 595 kr? Dessutom vet jag inte riktigt hur det skall gå till, då start/stopp ju sköts via handtaget på pistolen..?
Nej, det har jag ingen information om. Men det låter tveksamt att ledningarna ute i gatan skulle vara något annat än när området byggdes i slutet av 60-talet..Lagavulin skrev:
Man kanske kan ringa kommunen och efterhöra?
Jula har också en längre rensare av fjädertyp som är 15 meter. http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=19439667&pf_id=SE-450031
Frågan är ju bara om man manuellt orkar trycka in/vrida den längre än de sex meter min befintliga går, med tanke på att jag har en 90 graders böj 50 cm från rensluckan..?
Någon som testat denna 15 meters fjäder?
Frågan är ju bara om man manuellt orkar trycka in/vrida den längre än de sex meter min befintliga går, med tanke på att jag har en 90 graders böj 50 cm från rensluckan..?
Någon som testat denna 15 meters fjäder?
Slangen för högtryckstvätt för avloppsrensing sätter man efter handtaget/avtryckaren. Munstycken i änden på slangen fungerar på så vis att det driver slangen framåt och "slår" loss skräp i röret med strålarna så de förhoppnigsvis kan transporteras bort med vattnat. Bäst är om man kan köra uppströms med spolutrustningen då vattnet kan rinna din naturliga väg ut med stammen. Kör man motströms så finns en risk om man inte får loss vad det nu är som sitter att man vatten fyller röret och att det kommer upp där mna inte vill ha det.
Ibland är man dock tvungen att köra medströms. Fick göra de tnär jag körde ut ur huset mot gatans ledningsnät.
Rent spontant skulle jag gissa att de tär stop i/runt vinkel där det övergår från stående rör till liggande rör. Om du kör ned en vanlig vattenslant och sprutar genom rensluckan från köket, händer det något eller kommer vattnet upp genom rensluckan direkt?
// Snozzi
Ibland är man dock tvungen att köra medströms. Fick göra de tnär jag körde ut ur huset mot gatans ledningsnät.
Rent spontant skulle jag gissa att de tär stop i/runt vinkel där det övergår från stående rör till liggande rör. Om du kör ned en vanlig vattenslant och sprutar genom rensluckan från köket, händer det något eller kommer vattnet upp genom rensluckan direkt?
// Snozzi
Nej, helt stopp är det inte, men det rinner undan för sakta.Snozzi skrev:
Med tanke på avståndet ner till kröken (max 50 cm), och storleken på rensluckan (ganska stor) så kanske jag kommer ner med någon form av rensborste t.o.m.
Skall testa det. Ska också kolla på högtycksslangen nästa gång jag kommer till JULA.
Återigen tack för alla tips!
Klicka här för att svara