När vi dränerade runt vårt hus som har källare så tog grävningen ca 3-4 h / långsida och 2-3 h kortsidan (djupet var nog runt 2 m) återfyllnad ca samma tid , så har dom inte grävt för hand med leksaksspade får dom nog svårt att motivera timmarna, max och verkligen max 20 h om dom nu varit tvungna att gräva för hand där maskinen inte kom åt...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har svårt att bedöma hur lång tid alla andra moment förutom grävningen kan ta men som alla andra redan sagt så låter 80h helt absurt mycket.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag pratat med firman. Dels menar man att även om jag skulle ha tillgång till kamera registrering så får jag inte lov att titta på och jämföra med detta ( m h t GDPR) samt dels att de faktiskt har spenderat dessa timmar hos mig. Att de eventuellt har gjort det har dock inte nödvändigtvis någon som helst korrelation med rimligheten i att de faktiskt gjort det. Argument att det tagit lång tid är att det varit djupt (~3m) samt att de grävt trångt för att inte förstöra trädgården. Rasrisk vid styv lera som vi pratar om här är dock obefintlig så av den anledningen ingen risk att gräva trångt. Det känns som om jag inte kommer längre och det är väl en läxa att alltid handla upp allt med offerter, även om det inte alltid är rimligt. Det var tänkt att bli ett mindre jobb, men i själva verket blev det väldigt kostsamt. Grävtimmarna, men även hyra av grävare samt pump o material t ex backventil.

• Haha
  • Wow
guggen och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag jobbade för ett av Sveriges absolut största konsultbolag, med kollektivavtal för att anknyta till en annan tråd. I det avtalet var reglerna att man förväntades åka inom 20 km från kontoret på sin egen tid. Så ingen ersättning för restid när man hade uppdrag ute hos kunder (vilket var hela tiden)

Minns dock att jag fick ersättning för busskort.

Är helt övertygad om att våra kunder inte betalade för restiden heller, betalde för övrigt inte heller övertid även om vi anställda fick extra betalt för det.

Jag upplevde inte någonsin att någon tyckte var konstigt, utan var nog snarare normen, så det stämmer inte alls att kunder alltid får betala restid.
Det är väldigt viktigt att skilj på vad man får i lön och vad kunden betalar för.
Det är inget konstigt att det fungerar som du beskriver. Ej heller konstigt att inte debitera kund för resor, tex inom stockholm. Men, det är inte heller konstigt att ta betalt för restid när det är lite längre sträckor - inte ovanligt inom IT/telekom. Vad konsulten får i fickan är en helt annan fråga.

• Gilla
Plåtsax och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Dels menar man att även om jag skulle ha tillgång till kamera registrering så får jag inte lov att titta på och jämföra med detta ( m h t GDPR)
Haha, de har verkligen ingen aning. Menar de på allvar att du inte får använda ditt kamerasystem? Jävla skitsnack. De har ingen aning om vad de pratar om. Du får filma precis hur du vill hur länge du vill på din egen fastighet.

Du ska absolut via kameror ta reda på när de varit där och stämmer inte det så är det bara fortsätta att begära redovisning av tiden.

• Gilla
SvanteC och 20 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Dels menar man att även om jag skulle ha tillgång till kamera registrering så får jag inte lov att titta på och jämföra med detta ( m h t GDPR)
Du har rätt att kamerabevaka din privata sfär, till exempel ditt hus och din tomt
Då omfattas bevakningen av privatundantaget, vilket betyder att reglerna i dataskyddsförordningen inte behöver följas.

Privatundantaget gäller också om din kamerabevakning vid enstaka tillfällen skulle filma en hantverkare som utför arbete i din bostad, och din avsikt inte är att bevaka just hantverkaren.

Det är i regel syftet med kamerabevakningen och användningen av bevakningsmaterialet som är avgörande för om dataskyddsförordningen blir tillämplig.

https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/kamerabevaka-inom-privatundantaget/

• Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
80h hinner man väl gräva det där med spade? Skulle i och för sig inte vilja stå med den rasvinkeln nere i hålet och gräva.

Spontant känns det saftigt antal h. Jag har en kanske lite liknande lösning för vattnet från dräneringen. Det leds till en brunn med 80cm diameter som pumpen sitter i. Från pumpen går en ledning till dagvatten. Men vi planerade så från början, och jag har inte fullt så djup brunn, men inte tog det några 80h inte. Jag gjorde jobbet själv, så jag har inga faktoror eller tisrapporter att jämföra med.
Rasvinkel i styv lerjord är inte någon praktisk risk

S sepani skrev:
Nu har jag pratat med firman. Dels menar man att även om jag skulle ha tillgång till kamera registrering så får jag inte lov att titta på och jämföra med detta ( m h t GDPR) samt dels att de faktiskt har spenderat dessa timmar hos mig. Att de eventuellt har gjort det har dock inte nödvändigtvis någon som helst korrelation med rimligheten i att de faktiskt gjort det. Argument att det tagit lång tid är att det varit djupt (~3m) samt att de grävt trångt för att inte förstöra trädgården. Rasrisk vid styv lera som vi pratar om här är dock obefintlig så av den anledningen ingen risk att gräva trångt. Det känns som om jag inte kommer längre och det är väl en läxa att alltid handla upp allt med offerter, även om det inte alltid är rimligt. Det var tänkt att bli ett mindre jobb, men i själva verket blev det väldigt kostsamt. Grävtimmarna, men även hyra av grävare samt pump o material t ex backventil.
Vad är summan på sista raden, vore intressant att höra 😀

Som sagt timmarna känns helt orimliga. Jag inser nu att det nog inte är helt jämförbart med jobbet hos oss som jag skrev om. Hos oss var det tidigare återfyllt med lättgrävd sand.

Enl. konsumenttjänstlagen måste debiteringen vara skälig (i de fall man inte avtalat om pris), vilket är ett luddigt begrepp. Men om denna firma har behövt använda många fler timmar än vad andra uppskattar jobbet till, då är det oskäligt.

Försök få in uppskattning från någon eller ett par andra. Sedan är det bara att bestrida kostnad motsvarande ex. 40h (om ngn annan säger att det borde gå på 20 - 25h, så kanse 30 -35h är skäligt).

Blir upp till firman att stämma dig, vilket knappast kommer att ske i så fall.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Vad är summan på sista raden, vore intressant att höra 😀
Med elektriker nära 70 ksek

• Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Visst minigrävaren kan inte gräva så djupt som 3m men den borde klara minst 1.7m men 80 timmar för sista biten är nog mesta i laget.Har själv en minigrävare som klarar 1.7 m djupt vertikalt men då är det bland dom minsta grävare men grävde 2m på runt 4 timmar (sista biten för hand) med en diameter på 600mm på pumpbrunnen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
S sepani skrev:
Rasvinkel i styv lerjord är inte någon praktisk risk
Arbetsmiljöverket kanske inte håller med...

• Gilla
Jarlingar och 1 till
  • Laddar…
Dessutom är det inte som i USA att om bevisen tagits fram olagligen så får de inte användas. I Sverige får man använda vilka bevis som helst. Sen kan de ju anmäla dig för att du filmar din egen tomt och se om de har framgång i det ärendet :-)

De kan ju höra med poliserna som blev filmade när de utan anledning bröt sig in och omhändertog en kille som var full i sitt eget hem. Eller ja, före detta poliserna...

Jag skulle helt klart gå igenom filmerna och skriva ner tiderna. Sen kan de få förklara skillnaderna. Det är en sak att ett jobb tar lång tid eller att de har hög timpenning, men om de dessutom kommer 8, skriver 7 och sticker 15, skriver 16 så är det bedrägeri!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag jobbade för ett av Sveriges absolut största konsultbolag, med kollektivavtal för att anknyta till en annan tråd. I det avtalet var reglerna att man förväntades åka inom 20 km från kontoret på sin egen tid. Så ingen ersättning för restid när man hade uppdrag ute hos kunder (vilket var hela tiden)

Minns dock att jag fick ersättning för busskort.

Är helt övertygad om att våra kunder inte betalade för restiden heller, betalde för övrigt inte heller övertid även om vi anställda fick extra betalt för det.

Jag upplevde inte någonsin att någon tyckte var konstigt, utan var nog snarare normen, så det stämmer inte alls att kunder alltid får betala restid.
Jag antar väl ändå att du normalt sett hade lön när du arbetade på ditt kontor? Var det verkligen så, att om du åkte till kontoret och arbetade 2 timmar. Därfter så åkte du 2 mil till kund, på ca 30minuter. Jobbade där i ett par timmar. Sedan tillbaka till kontoret, och gjorde sista timmarna för dagen. Så kom ett tråkigt lönebesked i slutet på månaden för att du inte jobbat dina 40 timmar?

• Gilla
Plåtsax
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag antar väl ändå att du normalt sett hade lön när du arbetade på ditt kontor? Var det verkligen så, att om du åkte till kontoret och arbetade 2 timmar. Därfter så åkte du 2 mil till kund, på ca 30minuter. Jobbade där i ett par timmar. Sedan tillbaka till kontoret, och gjorde sista timmarna för dagen. Så kom ett tråkigt lönebesked i slutet på månaden för att du inte jobbat dina 40 timmar?
Arbetstiden var 8h hos kund, ta sig dit fick man göra på fritiden

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.