Kommunen "kom på oss" med att släppa dräneringsvatten till spillvattnet. Vårt dagvatten var rätt kopplat, men inte dräneringsvattnet (som alltså var kopplat på spillvattnet). Måste åtgärdas, kontroll kommer följa....
Jag har haft hjälp av en firma som har grävt upp mellan dagvattenbrunn och dräneringsbrunn. Dagvatten var visserligen redan "rätt" kopplad och gick ut i kommunens dagvattensystem, men det var inte dräneringsbrunnen. Eftersom dagvatten gick ut i systemet på en mycket högre nivå än dräneringsbrunnen (sm låg ca 3 m ned) så blev lösningen att gjuta igen utloppet från dräneringsbrunn samt montera en pump i densamma som trycker över vattnet i dagvattenbrunnen då det stigit till viss nivå. För ändamålet monterades en slang mellan brunnarna. Pumpen kopplades in av elektriker med varningslampa som om den släcls betyder att pumpen ej har ström...
Så långt är allt gott och väl. Problemet bör vara löst och kommunen nöjd.
Min fundering är på räkningen från firman. För god ordnings skull ska jag säga att jag INTE tog in offerter, då jag använt firman tidigare och var nöjd och även att typen av jobb är svår att bedöma på fast räkning. Jag har alltså INTE avtalat om fast pris, utan det har varit löpande räkning. Grävinsats samt pumpmontering blev 80,5 timmar. Jag är helt medveten om att om jag inte har avtalat något så har firman ett visst "svängrum", så undanber mig kommentarer om detta...det som jag däremot tycker är intressant är er uppfattning om hur många grävtimmar som faktiskt är rimligt? Till saken hör att vi inte varit hemma under arbetet men har däremot ett mycket bra hemlarm med diverse kameror etc som ger en god indikation om faktiska närvaron. Nu kan man man väl inte åberopa det med hänsyn till GDPR etc, men jag skulle som sagt gärna ändå få er uppfattning i frågan. Kanske är 80 timmar faktiskt helt rimligt, jag vet inte (men tycker spontant att det låter mycket och får även stöd från mitt hemlarm).
Jag har haft hjälp av en firma som har grävt upp mellan dagvattenbrunn och dräneringsbrunn. Dagvatten var visserligen redan "rätt" kopplad och gick ut i kommunens dagvattensystem, men det var inte dräneringsbrunnen. Eftersom dagvatten gick ut i systemet på en mycket högre nivå än dräneringsbrunnen (sm låg ca 3 m ned) så blev lösningen att gjuta igen utloppet från dräneringsbrunn samt montera en pump i densamma som trycker över vattnet i dagvattenbrunnen då det stigit till viss nivå. För ändamålet monterades en slang mellan brunnarna. Pumpen kopplades in av elektriker med varningslampa som om den släcls betyder att pumpen ej har ström...
Min fundering är på räkningen från firman. För god ordnings skull ska jag säga att jag INTE tog in offerter, då jag använt firman tidigare och var nöjd och även att typen av jobb är svår att bedöma på fast räkning. Jag har alltså INTE avtalat om fast pris, utan det har varit löpande räkning. Grävinsats samt pumpmontering blev 80,5 timmar. Jag är helt medveten om att om jag inte har avtalat något så har firman ett visst "svängrum", så undanber mig kommentarer om detta...det som jag däremot tycker är intressant är er uppfattning om hur många grävtimmar som faktiskt är rimligt? Till saken hör att vi inte varit hemma under arbetet men har däremot ett mycket bra hemlarm med diverse kameror etc som ger en god indikation om faktiska närvaron. Nu kan man man väl inte åberopa det med hänsyn till GDPR etc, men jag skulle som sagt gärna ändå få er uppfattning i frågan. Kanske är 80 timmar faktiskt helt rimligt, jag vet inte (men tycker spontant att det låter mycket och får även stöd från mitt hemlarm).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
80h hinner man väl gräva det där med spade? Skulle i och för sig inte vilja stå med den rasvinkeln nere i hålet och gräva.
Spontant känns det saftigt antal h. Jag har en kanske lite liknande lösning för vattnet från dräneringen. Det leds till en brunn med 80cm diameter som pumpen sitter i. Från pumpen går en ledning till dagvatten. Men vi planerade så från början, och jag har inte fullt så djup brunn, men inte tog det några 80h inte. Jag gjorde jobbet själv, så jag har inga faktoror eller tisrapporter att jämföra med.
Spontant känns det saftigt antal h. Jag har en kanske lite liknande lösning för vattnet från dräneringen. Det leds till en brunn med 80cm diameter som pumpen sitter i. Från pumpen går en ledning till dagvatten. Men vi planerade så från början, och jag har inte fullt så djup brunn, men inte tog det några 80h inte. Jag gjorde jobbet själv, så jag har inga faktoror eller tisrapporter att jämföra med.
80 timmar?Är det bara det som syns på bilden som dom har grävt?S sepani skrev:Kommunen "kom på oss" med att släppa dräneringsvatten till spillvattnet. Vårt dagvatten var rätt kopplat, men inte dräneringsvattnet (som alltså var kopplat på spillvattnet). Måste åtgärdas, kontroll kommer följa....
[bild][bild]
Gdpr kan du skita fullständigt i, det gäller inte dig som privatperson och i synnerhet inte sådant du filmat på din egen tomt. Dock är det inte säkert att du kan publicera materialet hur du vill, men det är ju inte aktuellt här.S sepani skrev:
Hur stor är diffen? Man får ju betänka att arbetsdagen inte börjar när man kliver in hos dig. 80h låter hursomhelst märkligt för att gräva ett hål och montera en pump. Det borde ta ett par dagar?
80h är ju en hel arbetsvecka på två gubbar. Inte en chans. Då har dom haft rejält med otur på vägen. Och har man rejält med otur så är man tydlig med det mot kunden eftersom man vet att det dragit mer tid än rimligt.
klart debiteringen ska börja när arbetet påbörjas hos kund! vad debiteringen är mot kund har ju inget med arbetarens arbetstider. Det blir ju beläggningsgrad sen. Jag fick korrigera timmar på en faktura en gång, var inte så mycket som detta, men ringde och sa att "de var inte alls hemma 2.5h, de var hemma 1.5 h, så det får ni ändra till, sagt och gjort, de ändrade, bra med det.MathiasS skrev:
Gdpr kan du skita fullständigt i, det gäller inte dig som privatperson och i synnerhet inte sådant du filmat på din egen tomt. Dock är det inte säkert att du kan publicera materialet hur du vill, men det är ju inte aktuellt här.
Hur stor är diffen? Man får ju betänka att arbetsdagen inte börjar när man kliver in hos dig. 80h låter hursomhelst märkligt för att gräva ett hål och montera en pump. Det borde ta ett par dagar?
så kolla du på kamerorna hur många timmar varje dag de varit där, avrunda till hela timmar för att vara snälll, och säg att det är ju det antalet timmar de jobbat hos dig, punkt.
Redigerat:
Att debitering för restid kan förekomma är inget konstigt alls så det går inte kategoriskt att säga att debiteringen börjar hos kunden. Man kan också ha andra legitima ärenden, tex att köpa en pump.B Boan skrev:klart debiteringen ska börja när arbetet påbörjas hos kund! vad debiteringen är mot kund har ju inget med arbetarens arbetstider. Det blir ju beläggningsgrad sen. Jag fick korrigera timmar på en faktura en gång, var inte så mycket som detta, men ringde och sa att "de var inte alls hemma 2.5h, de var hemma 1.5 h, så det får ni ändra till, sagt och gjort, de ändrade, bra med det.
så kolla du på kamerorna hur många timmar varje dag de varit där, avrunda till hela timmar för att vara snälll, och säg att det är ju det antalet timmar de jobbat hos dig, punkt.
Du menar alltså att hantverkare ska åka och handla alldeles gratis åt dig? De ska även räkna hur mycket material, samt vilket, alldeles gratis.B Boan skrev:klart debiteringen ska börja när arbetet påbörjas hos kund! vad debiteringen är mot kund har ju inget med arbetarens arbetstider. Det blir ju beläggningsgrad sen. Jag fick korrigera timmar på en faktura en gång, var inte så mycket som detta, men ringde och sa att "de var inte alls hemma 2.5h, de var hemma 1.5 h, så det får ni ändra till, sagt och gjort, de ändrade, bra med det.