H Hybro skrev:
Här kapar jag skiffer.

Medveten om att maskinen kunde hugga. Men jag ville inte ha dammsprutet på mig. Skulle klia som f-n i skrevet, typ 14 dagar.

Skiffer till skorstenen, när jag la nytt tak.
Sprängskyddet vänt ett halvt varv och handtaget flyttat

[bild]
[bild]
Isakare Isakare skrev:
Du ska inte köra baklänges, då blir det farligt om det hugger.
Du ska använda kläder i bomull, de tål lite gnistor.
Med rätt teknik står man lite bredvid, och inte direkt i sprutet.
Respekterar din varning.

Märkte dock ingen tendens till "hugg" när jag kapade skifferskivorna. De var betydligt mjukare än stålplåt.

H Hybro skrev:
Respekterar din varning.

Märkte dock ingen tendens till "hugg" när jag kapade skifferskivorna. De var betydligt mjukare än stålplåt.
Jo, sten är ju nått helt annat att kapa i än metall. Metall utvidgas och rör sig ju av värme, spåret du just kapade har minskat, det är ju därför det hugger. Sten, tegel mm är mer konsekvent.
Är man dessutom inte erfaren som TS berättade kan det bli en otrevlig överraskning.

Isakare Isakare skrev:
Jo, sten är ju nått helt annat att kapa i än metall. Metall utvidgas och rör sig ju av värme, spåret du just kapade har minskat, det är ju därför det hugger. Sten, tegel mm är mer konsekvent.
Är man dessutom inte erfaren som TS berättade kan det bli en otrevlig överraskning.
Diamantskivor för sten riskerar heller inte att sprängas. Men hugger gör det ju om man pressar på.

Ja, då var det ett riktigt dåligt råd från mig.

Tur att det finns folk som synar😉

La själv nytt plåttak i samband med skorstenspyntet. Använde klinga med hårdmetalltänder avsedd för detta i min cirkelsåg. Sågade långsamt, inga hugg alls.

Målade bättringsfärg på kapsnittet.

Inget som jag fixar med plåtsax eller nibbler.

Cirkelsåg på svart plåttak med kapsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.