Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Tack för alla hjälpsamma svar. Trodde att den skulle visa direkt, utan kompletterande mätningar. (y):)
Det är de bästa sättet. Jag skulle bli tokig om linjelasern inte ritade linjer i våg och lod utan något annat kompenserande sätt (hur nu det skulle gå till?). Hade du vetat det innan hade du ställt upp lasern och linjerat den med önskad referens innan du börjat sätta reglar. Linjelaser är, och marknadsförs inte, som ett vattenpass och när du lär dig använda det tror jag du kommer uppskatta den väldigt mycket (y):)

Nu kan jag inte just denna modell. Men de två lasrar jag har är självnivellerande och visar linjer i våg/lod.

K Kane skrev:
Jo. om laserpasset är ställt på rätt ställe. Ställ det på en plats så att röda linjen är i nivå med regeln du vill ha som bas.
Fast det är ju den rätta nivån jag vill hitta med hjälp av lasern.

Fast det är ju den rätta nivån jag vill hitta med hjälp av lasern.
Tror du laserpasset kan trolla? Det kan hjälpa dig att visa nivån men du måste bestämma rätt nivå.

Sittställning
Taxk. Jag tror jag förstår. Men trodde att man skulle slippa sånt. Att den hade "inneboende" justering.
Jag vet inte om din modell är självnivellerande, jag har en dyrare variant som är det. Den visar då raka linjer oavsett om ytan den står på är sned så att säga.

När jag la om mitt undergolv så letade jag upp högsta punkten med lasern, satte lasern där och gick sedan med min kloss med mitt sträck på och höjde resterande till rätt nivå

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jag vet inte om din modell är självnivellerande, jag har en dyrare variant som är det. Den visar då raka linjer oavsett om ytan den står på är sned så att säga.

När jag la om mitt undergolv så letade jag upp högsta punkten med lasern, satte lasern där och gick sedan med min kloss med mitt sträck på och höjde resterande till rätt nivå
Tack. Jo nu begriper jag.
R Robert-san01 skrev:
Nu kan jag inte just denna modell. Men de två lasrar jag har är självnivellerande och visar linjer i

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Det finns en fördel men att den visar "för högt+kloss". Om du ska räta upp något som är inte i våg och laserlinjen är på "rätt höjd", så fort något sticker upp för mycket så kommer linjen skymmas av det och du ser inte hur mycket du ska sänka.

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Det finns en fördel men att den visar "för högt+kloss". Om du ska räta upp något som är inte i våg och laserlinjen är på "rätt höjd", så fort något sticker upp för mycket så kommer linjen skymmas av det och du ser inte hur mycket du ska sänka.
Tack. Har nu klart för mig hur den funkar.

• Gilla
  • Älska
Hep och 2 till
  • Laddar…
Problemet är väl att man kallar det laservattenpass när det verkar vara en krysslaser?
Då är det ju lätt att tro att prylen ska läggas på den bräda man vill ha i våg som man gör med ett vanligt vattenpass.

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
P
En krysslaser är ju inte till för att väga in materialet den står på, utan för att projicera en linje där man tänkt att montera ngt etc.

EDIT Det hade @useless redan rett ut

useless useless skrev:
Problemet är väl att man kallar det laservattenpass när det verkar vara en krysslaser?
Då är det ju lätt att tro att prylen ska läggas på den bräda man vill ha i våg som man gör med ett vanligt vattenpass.
Tack. Det hade jag inte förstått. Vi har alltså köpt en krysslaser inte ett vattebpass. Frågan har fått sitt svar. :giggle:

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.