Har ett Stanley laservattenpass som jag inte fattar hur man använder. Hur ska man tolka de röda horisontella linjerna? Visar de nivån med utgångspunkt från själva laserstrålens placering i mätaren? I så fall visar den ju ett par centimeter över nivå man vill mäta. Bruksanvisningen är obegriplig för en vanlig amatör.
Mätaren står på en regel som ska vara i våg med regel i motstående vägg. Skulle jag placera regeln efter den röda linjen kommer den för högt upp, dvs i våg med lasersiktet. Är det inte meningen att den ska visa var regelns nivå ska vara?K Kane skrev:
Du får ställa den mitt emellan på ett stativ och börja med att tangera sann höjd vilket lasern visar i sin öppningsvinklEvakarin54 skrev:
Nej, du måste linjera lasern med linjen mot bägge reglarna.Evakarin54 skrev:
En laser funkar inte likt ett vattenpass, dvs att basen visar mot laserlinjen.
Du får använda ett stativ för att justera in höjden exakt, men det du har nu duger ju jättebra!
Det finns en linje att gå efter, nu sätter du bara tumstocken mot din nya regel och ser till att det är 2cm (exempel) mellan regel och linje överallt!
Det finns en linje att gå efter, nu sätter du bara tumstocken mot din nya regel och ser till att det är 2cm (exempel) mellan regel och linje överallt!
Jo. om laserpasset är ställt på rätt ställe. Ställ det på en plats så att röda linjen är i nivå med regeln du vill ha som bas.Evakarin54 skrev:
Tack för alla hjälpsamma svar. Trodde att den skulle visa direkt, utan kompletterande mätningar.