Har ett Stanley laservattenpass som jag inte fattar hur man använder. Hur ska man tolka de röda horisontella linjerna? Visar de nivån med utgångspunkt från själva laserstrålens placering i mätaren? I så fall visar den ju ett par centimeter över nivå man vill mäta. Bruksanvisningen är obegriplig för en vanlig amatör.

En bild skulle säga mer än tusen ord här tror jag?

nanowire nanowire skrev:

• Gul och svart laseravståndsmätare placerad på en träbjälke vid en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nanowire nanowire skrev:

• Träkonstruktion med synliga bjälkar och en laserlinje för mätning eller nivellering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart. Där har du en vertikal och en horisontell linje att använda i bygget.
Är de i fel läge får du flytta passet. Om det är stativgänga i botten på den kan ett fotostativ vara bra att ha.

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
K Kane skrev:
Klart. Där har du en vertikal och en horisontell linje att använda i bygget.
Är de i fel läge får du flytta passet. Om det är stativgänga i botten på den kan ett fotostativ vara bra att ha.
Mätaren står på en regel som ska vara i våg med regel i motstående vägg. Skulle jag placera regeln efter den röda linjen kommer den för högt upp, dvs i våg med lasersiktet. Är det inte meningen att den ska visa var regelns nivå ska vara?

P
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Mätaren står på en regel som ska vara i våg med regel i motstående vägg. Skulle jag placera regeln efter den röda linjen kommer den för högt upp, dvs i våg med lasersiktet. Är det inte meningen att den ska visa var regelns nivå ska vara?
Du får ställa den mitt emellan på ett stativ och börja med att tangera sann höjd vilket lasern visar i sin öppningsvinkl

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Nej, du måste linjera lasern med linjen mot bägge reglarna.
En laser funkar inte likt ett vattenpass, dvs att basen visar mot laserlinjen.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Du får använda ett stativ för att justera in höjden exakt, men det du har nu duger ju jättebra!
Det finns en linje att gå efter, nu sätter du bara tumstocken mot din nya regel och ser till att det är 2cm (exempel) mellan regel och linje överallt!

• Gilla
Evakarin54 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Lägg lasern på en regel
Ta en kloss och lägg på samma regel
Rita ett sträck på laserlinjen
Använd din kloss för att väga in andra reglar

Hoppas du förstår hur jag menar

Sittställning Forlowt skrev:
Lägg lasern på en regel
Ta en kloss och lägg på samma regel
Rita ett sträck på laserlinjen
Använd din kloss för att väga in andra reglar

Hoppas du förstår hur jag menar
Taxk. Jag tror jag förstår. Men trodde att man skulle slippa sånt. Att den hade "inneboende" justering.

Jo. om laserpasset är ställt på rätt ställe. Ställ det på en plats så att röda linjen är i nivå med regeln du vill ha som bas.

Tack för alla hjälpsamma svar. Trodde att den skulle visa direkt, utan kompletterande mätningar. (y):)

• Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Tack för alla hjälpsamma svar. Trodde att den skulle visa direkt, utan kompletterande mätningar. (y):)
Finns inga genvägar!

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
K Kane skrev:
Finns inga genvägar!
Bara senvägar:thinking:

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.