BirgitS
J Jochi skrev:
Fast risk finns för kortslutning och elstöt i metalldelarna.
Så du tycker att det är okej att göra på ett sätt som folk kan dö av?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
C
J Jochi skrev:
Frågan måste nog först behandlas av EU.
Skämt åsido men lampan har fungerat för dåtidens 220 V i årtionden utan jordledning.
Byt till jordad stickkontakt och lys upp tillvaron med 230 V. Fast risk finns för kortslutning och elstöt i metalldelarna. Bra att ha skor med gummisula då man tar i metallen.
Jo det är fusk men inte värre än i lampans ungdom. Transformator till 12 V är bra men kanske för svårt för lampans ägare. Trafon måste väljas för den största lampeffekt man tänkt sig och lampan vara för 12 volt
Tror att det faktiskt är ganska vanligt att folk sätter en jordad kontakt och är nöjda med det.

C C.Ö skrev:
Tror att det faktiskt är ganska vanligt att folk sätter en jordad kontakt och är nöjda med det.
Det är också vanligt att folk kör utan bilbälte, det gör det inte säkert för det.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
tommib
M -MH- skrev:
Lampan är väl switchad, så ohms lag är lite väl grov förenkling.
Jaja, ok. Lite grov förenkling, i betydelsen inte alls sann. Gick lite snabbt där. Sannolikt är det ändå så att det sitter ett drivdon i som drar den effekt lampan är märkt med oavsett spänning, som Josth skriver.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej. Bara nej. Om du inte begriper problematiken, och det gör du inte, bör du avstå från att ge råd.

Det är definitivt värre än i lampans ungdom. Det är inte en slump att uttag och stickpropp har den design de har.
Tommib du har rätt.
Jag ville debattera att det blivit svårt att renovera gamla föremål men detta forum är inte lämpligt för det. Har själv fått en stöt i en sådan lampa som min mormor hade.

Jag har en farligare golvlampa som består av mässing eller liknande metall i hela sin höjd från golv till topp. Den har bara två ledare och två strömbrytare upptill vars koppling är svåråtkomlig. Brytarna fungerar än.
- Kan det vara tillåtet att i utrymme i foten sätta in en dosa för skarvning till treledare och ansluta jorden till fotens metall?
Jag kan testa motståndet mellan lampans topp och fot vid jordningssället. Tillåts den typen av hemmabyggen?

Om man byter Lampsockeln till en ny modern, och byter sladdstället (om det går att lirka i ett nytt genom lampan) till ett med eurokontakt med strömbrytare på sladden, skulle det vara OK i detta fall?

J Josth skrev:
Läs guiden: [länk]
Mycket bra beskrivning.
Dock, det står att lamphållarens gänga inte får vara spänningssatt. Det går vid fast anslutning men väl inte om armaturen ansluts med sladd till vägguttag som min golvlampa.

Om det är en gammal lamphållare där gängan är spänningssatt måste den bytas till en modern modell där bara bottendelen kan bli spänningssatt om det saknas en ljuskälla.

J Jochi skrev:
Jag har en farligare golvlampa som består av mässing eller liknande metall i hela sin höjd från golv till topp. Den har bara två ledare och två strömbrytare upptill vars koppling är svåråtkomlig. Brytarna fungerar än.
- Kan det vara tillåtet att i utrymme i foten sätta in en dosa för skarvning till treledare och ansluta jorden till fotens metall?
Jag kan testa motståndet mellan lampans topp och fot vid jordningssället. Tillåts den typen av hemmabyggen?
Om armaturen ska skyddsjordas så måste man se till så att alla metalldelar som kan komma i kontakt med spänningsförande ledare har god kontakt med skyddsjord.
Det är alltså inte säkert att det räcker med en enda anslutning mot skyddsjord utan det kan behövas flera/många anslutningar mot skyddsjordsledare.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
tommib
J Jochi skrev:
Tommib du har rätt.
Jag ville debattera att det blivit svårt att renovera gamla föremål men detta forum är inte lämpligt för det. Har själv fått en stöt i en sådan lampa som min mormor hade.

Det bästa för en sådan lampa är just en klenspänningskonvertering som föreslagits tidigare i tråden. Det är överlägset ur säkerhetssynpunkt och med en LED-lampa så behöver man varken byta den hela tiden eller kompromissa med ljuset (förutom att det är just LED-ljus då). Med den metoden kan allt behållas orginal på lampan förutom stickproppen.

Moderna lampsocklar modell E27 har inte problemet med spännigssatt gänga eftersom den enda delen som blir spänningssatt vid "felvändning" är ett litet bleck nere i hållaren. Fortfarande åtkomligt med finger iofs men då ska man aktivt peta ner fingret. Så det är inget problem med hur du vänder stickproppen. Den typen av renovering är dock potentiellt svårare än ovan föreslagna.

Din föreslagna metod, jordning, går också men det är potentiellt väldigt mycket svårare, det beror på lampans design. Alla exponerade metalldelar måste på ett säkert sätt förbindas med skyddsjord. Detta ska dessutom vara bestående över tid även om man vrider och vänder på delar på lampan (typexempel är sådana flexibla metallarmar). Det brukar vara knepigt om inte lampan är byggd för detta från början.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Om man byter Lampsockeln till en ny modern, och byter sladdstället (om det går att lirka i ett nytt genom lampan) till ett med eurokontakt med strömbrytare på sladden, skulle det vara OK i detta fall?
Det är väl just det som är problemet här att det inte är troligt att kunna lirka igenom en dubbelmantlad sladd och tro att den ska klara sig oskadd i leden till lampskärmen.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är väl just det som är problemet här att det inte är troligt att kunna lirka igenom en dubbelmantlad sladd och tro att den ska klara sig oskadd i leden till lampskärmen.
Är det så farligt med kortison i en lampa om det finns jordfelsbrytare?

J Jochi skrev:
Är det så farligt med kortison i en lampa om det finns jordfelsbrytare?
Ja det är det.
Har du tex två klass0-armaturer med "jordfel" i var sitt uttag så kan ena armaturen ha fasen i höljet och den andra ha nollan i höljet, då kan du själv bli en "belastning" och bli grillad

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
OCH även JFB är en "apparat" som då och då fallerar och den ersätter på intet vis andra skyddsåtgärder utan är endast ett komplement till andra säkerhetsåtgärder.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.