Hej!
Älskar detta forum - tack på förhand för all hjälp!
Vi har köpt en fin gammal lampa. Den går inte att koppla in i vägguttaget. Se bilder. Hur åtgärdar jag detta lättast?
Vänligen
Fredrik
Älskar detta forum - tack på förhand för all hjälp!
Vi har köpt en fin gammal lampa. Den går inte att koppla in i vägguttaget. Se bilder. Hur åtgärdar jag detta lättast?
Vänligen
Fredrik
Du bygger om lampan till dubbelisolerat utförande. Det kan vara mer eller mindre svårt. Visa gärna bild på resten av lampan, med närbilder på lampsockeln och hur den är infäst i foten, för mer råd. Gärna också bild på där sladden går in under lampan.
Tack för goda svar! Här kommer fler bilder.
Finns det butiker som hjälper till med detta eller gör man det själv? Eller finns det någon typ Tiptapp tjänst till och med?
Tackar!!
Finns det butiker som hjälper till med detta eller gör man det själv? Eller finns det någon typ Tiptapp tjänst till och med?
Tackar!!
Det där borde inte vara omöjligt att lösa själv. Strömbrytaren på lampan blir nog svår att få att fungera men utöver det borde du ganska enkelt kunna byta lamphållaren till en modern typ och byta sladdstället till ett eurosladdställ.
Det andra alternativet är att bygga om lampan för klenspänning. Då köper du en lampa för 12 V och skruvar i sockeln, sen klipper du stickproppen och ersätter den med något lämpligt kontaktdon för 12 V. Därefter behöver du en skyddstransformator 230->12 V som klarar belastningen från lampan.
Det finns minst en butik i Stockholm som bygger om lampor, Mässingsmäster på Götgatan (?) men det lär vara dyrt.
Det andra alternativet är att bygga om lampan för klenspänning. Då köper du en lampa för 12 V och skruvar i sockeln, sen klipper du stickproppen och ersätter den med något lämpligt kontaktdon för 12 V. Därefter behöver du en skyddstransformator 230->12 V som klarar belastningen från lampan.
Det finns minst en butik i Stockholm som bygger om lampor, Mässingsmäster på Götgatan (?) men det lär vara dyrt.
Jag skulle inte renovera för 230 V i den armaturen, i gängjärnet ovanpå skärmen går kabeln och år den inte exakt rätt lagd där så kan det bli skada på kabeln. Gör som dom säger, gör om till 12 eller 24 volt , finns ljuskällor med E 27 fattning till båda spänningarna. Då behöver du inte göra något mer än klippa stickproppen och ha en transformator,ta då 24V.
Ja, det är nog säkrast som jonaserik säger att konvertera till 24 V pga gångjärnet. Att lägga sig på en högre (men fortfarande ofarlig) spänning håller nere strömmen också. Som en bonus fortsätter strömbrytaren att fungera som vanligt.
Här är en lämplig lampa
https://www.lampgrossen.se/produkt/12-24V-Normallampa-Filament-LED-42W-470lm-E27
Här är en lämplig transformator (tror jag, svårt att se märkningen).
https://www.ljustema.se/transformat...24v-dc-max-15w-inomhusbruk-7318305122000.html
Du klipper stickproppen och installerar en DC-kontakt istället på kabeln.
Här är en lämplig lampa
https://www.lampgrossen.se/produkt/12-24V-Normallampa-Filament-LED-42W-470lm-E27
Här är en lämplig transformator (tror jag, svårt att se märkningen).
https://www.ljustema.se/transformat...24v-dc-max-15w-inomhusbruk-7318305122000.html
Du klipper stickproppen och installerar en DC-kontakt istället på kabeln.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Så skulle nog många göra men om det skavs hål på elkabeln och den kommer i kontakt med en metalldel i lampan blir denna strömförande = farligt farligt! Sådant skyddar skyddsjordning mot.K Kird3rf skrev:
Den lite mer invecklade förklaringen är att din armatur är av klass 0, dvs den har enkel isolering mot strömförande delar. Det kräver att utrymmet den används i inte innehåller något med jordpotential för att därmed utgöra den andra skyddsbarriären (två fel krävs för ett farligt tillstånd, typ den heligaste regeln inom el). Det är endast i sådana rum man fick installera ojordade uttag. I andra rum skulle utrustningen hålla klass 1 (skyddsjordad) och således också anslutas till jordade uttag. Det finns alltså en anledning till att stickproppen inte passar i jordade uttag. Det är inte bara för att jävlas, det är specifikt designat så att du inte ska kunna ansluta den i ett jordat uttag eftersom sådana inte får finnas i isolerade miljöer.
Numera så har vi krav på skyddsjord överallt. Ironiskt nog har behovet minskat i och med klass 2 apparater, som har dubbla isolationsbarriärer internt i apparaten och inte behöver skyddsjord. Dessa känns igen på europakontakten eller "dammsugarkontakten" (CEE 7/17) som just är urjackad vid jordstiften.
Numera så har vi krav på skyddsjord överallt. Ironiskt nog har behovet minskat i och med klass 2 apparater, som har dubbla isolationsbarriärer internt i apparaten och inte behöver skyddsjord. Dessa känns igen på europakontakten eller "dammsugarkontakten" (CEE 7/17) som just är urjackad vid jordstiften.
K Kird3rf skrev:
Har jag gjort på många lampor, jag förutsätter att sladden inte skaver sönder, skyddad ivett vardagsrum. Byta allt hos lampfirma är svindyrt. Senast jag frågade 1800:-K Kird3rf skrev:
1800 är ju billigt. Vi pratar kanske om debitering för en timmes jobb + material. Det blir inte mycket vinst på det jobbet.Bockamålen skrev: