7 655 läst ·
47 svar
8k läst
47 svar
Hur använda gammal lampa i jordat uttag?
Hej! Tack för detta. Om du ska förklara för en riktig nybörjare.tommib skrev:
Ja, det är nog säkrast som jonaserik säger att konvertera till 24 V pga gångjärnet. Att lägga sig på en högre (men fortfarande ofarlig) spänning håller nere strömmen också. Som en bonus fortsätter strömbrytaren att fungera som vanligt.
Här är en lämplig lampa
[länk]
Här är en lämplig transformator (tror jag, svårt att se märkningen).
[länk]
Du klipper stickproppen och installerar en DC-kontakt istället på kabeln.
1) Hur tar jag den blå och bruna kabel från lampans sladd och kopplar in i transformatorn?
2) Vad på transformatorn avgör vilken glödlampa/ljuskälla jag kan välja?
Tack igen!!
Tyvärr förstår jag varken orden "löda", "bleck" eller "DC-kontakten som visas tillsammans med transformatorn"... Tusan! Det finns ingen youtubevideo eller onlineguide på hur detta skulle gå till? 
Max 15W betyder alla ljuskällor under 15W fungerar?
Max 15W betyder alla ljuskällor under 15W fungerar?
Hör dig. Jag skulle himla gärna lära mig dock... Jag har en lödpenna för elektronik. Jag bifogar bild på vad jag tror är DC-kontakten. Så nu återstår bara frågan -- hur kopplar jag samman min bruna och blå kabel med DC-kontakten 
Om jag skulle gissa: Ska jag bara löda samman mina kablar med DC-kontaktens kablar och sedan tejpa runt dem med svart eltejp?
Om jag skulle gissa: Ska jag bara löda samman mina kablar med DC-kontaktens kablar och sedan tejpa runt dem med svart eltejp?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...ktkraven/ovriga-markningar/isolationsklasser/K Kird3rf skrev:
Dessa tre klasser finns. Antingen jordat utförande, dubbel isolering eller xELV(extra låg spänning)
Klass 1, 2 eller 3.
Ser att de flesta tycker du bör välja det sista alternativet och driva den på en låg ofarlig spänning. Det tycker jag också.
Om du byter kontakten till en jordad måste du alltså jorda själva armaturen också.
Lampan verkar vara 12-24V. Vinner man något då på att köra 24V? Är lampan så smart att den drar hälften så mycket ström på 24V jämfört 12V?tommib skrev:
Ja, det är nog säkrast som jonaserik säger att konvertera till 24 V pga gångjärnet. Att lägga sig på en högre (men fortfarande ofarlig) spänning håller nere strömmen också. Som en bonus fortsätter strömbrytaren att fungera som vanligt.
Här är en lämplig lampa
[länk]
Här är en lämplig transformator (tror jag, svårt att se märkningen).
[länk]
Du klipper stickproppen och installerar en DC-kontakt istället på kabeln.
Frågan måste nog först behandlas av EU.K Kird3rf skrev:
Skämt åsido men lampan har fungerat för dåtidens 220 V i årtionden utan jordledning.
Byt till jordad stickkontakt och lys upp tillvaron med 230 V. Fast risk finns för kortslutning och elstöt i metalldelarna. Bra att ha skor med gummisula då man tar i metallen.
Jo det är fusk men inte värre än i lampans ungdom. Transformator till 12 V är bra men kanske för svårt för lampans ägare. Trafon måste väljas för den största lampeffekt man tänkt sig och lampan vara för 12 volt
Nej. Bara nej. Om du inte begriper problematiken, och det gör du inte, bör du avstå från att ge råd.
Det är definitivt värre än i lampans ungdom. Det är inte en slump att uttag och stickpropp har den design de har.
Det är definitivt värre än i lampans ungdom. Det är inte en slump att uttag och stickpropp har den design de har.