Det är varken svårt eller dyrt att göra själv. Se till att köpa rätt prylar och ta det lugnt och metodiskt.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, det är nog säkrast som jonaserik säger att konvertera till 24 V pga gångjärnet. Att lägga sig på en högre (men fortfarande ofarlig) spänning håller nere strömmen också. Som en bonus fortsätter strömbrytaren att fungera som vanligt.

Här är en lämplig lampa
[länk]

Här är en lämplig transformator (tror jag, svårt att se märkningen).
[länk]

Du klipper stickproppen och installerar en DC-kontakt istället på kabeln.
Hej! Tack för detta. Om du ska förklara för en riktig nybörjare.

1) Hur tar jag den blå och bruna kabel från lampans sladd och kopplar in i transformatorn?

2) Vad på transformatorn avgör vilken glödlampa/ljuskälla jag kan välja?

Tack igen!!

Du måste löda fast den blå och den bruna på vardera bleck i DC-kontakten som visas tillsammans med transformatorn.

Transformatorn ger DC 24 V och max 15 W. Det styr vilken ljuskälla du kan använda.

Tyvärr förstår jag varken orden "löda", "bleck" eller "DC-kontakten som visas tillsammans med transformatorn"... Tusan! Det finns ingen youtubevideo eller onlineguide på hur detta skulle gå till? :-)

Max 15W betyder alla ljuskällor under 15W fungerar?

tommib
Det är nog bra om du lämnar in lampan för ombyggnad om det är din nivå.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Hör dig. Jag skulle himla gärna lära mig dock... Jag har en lödpenna för elektronik. Jag bifogar bild på vad jag tror är DC-kontakten. Så nu återstår bara frågan -- hur kopplar jag samman min bruna och blå kabel med DC-kontakten :-)

Om jag skulle gissa: Ska jag bara löda samman mina kablar med DC-kontaktens kablar och sedan tejpa runt dem med svart eltejp?

• Ett avklippt likströmskabel med en honkontakt och frilagda ledningar på andra änden. Svart isolering. Elektroniktillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
K Kird3rf skrev:
Fint tack för detta!!

En, möjligen dum, fråga: men varför kan jag inte bara byta själva stickkontakten till en ny typ av stickkontakt som faktiskt får plats i uttaget?
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...ktkraven/ovriga-markningar/isolationsklasser/

Dessa tre klasser finns. Antingen jordat utförande, dubbel isolering eller xELV(extra låg spänning)
Klass 1, 2 eller 3.

Ser att de flesta tycker du bör välja det sista alternativet och driva den på en låg ofarlig spänning. Det tycker jag också.

Om du byter kontakten till en jordad måste du alltså jorda själva armaturen också.

tommib tommib skrev:
Ja, det är nog säkrast som jonaserik säger att konvertera till 24 V pga gångjärnet. Att lägga sig på en högre (men fortfarande ofarlig) spänning håller nere strömmen också. Som en bonus fortsätter strömbrytaren att fungera som vanligt.

Här är en lämplig lampa
[länk]

Här är en lämplig transformator (tror jag, svårt att se märkningen).
[länk]

Du klipper stickproppen och installerar en DC-kontakt istället på kabeln.
Lampan verkar vara 12-24V. Vinner man något då på att köra 24V? Är lampan så smart att den drar hälften så mycket ström på 24V jämfört 12V?

tommib
Smart vet jag väl inte om lampan är men den lyder under ohms lag.

• Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Lampan är väl switchad, så ohms lag är lite väl grov förenkling.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jo, det var väl det som var frågan. Kan lampan använda de 24 volten för att halvera strömmen, eller slösar den bort det i värme för att sänka spänningen?

Den ger 450 lm och drar 3,5 W. Om den "slösar bort värme" vid 24 V borde den vara märkt med olika effekt vid 12 V resp 24 V för att uppfylla produktreglerna. Typ "effekt 7 W vid 24 V" och ger 450 lm.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Eller så drar den mer effekt vid 12V, beror på hur den är gjord. Men minst ström drar den med stor sannolikhet vid 24V.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K Kird3rf skrev:
Hej!

Älskar detta forum - tack på förhand för all hjälp!

Vi har köpt en fin gammal lampa. Den går inte att koppla in i vägguttaget. Se bilder. Hur åtgärdar jag detta lättast?

Vänligen
Fredrik
Frågan måste nog först behandlas av EU.
Skämt åsido men lampan har fungerat för dåtidens 220 V i årtionden utan jordledning.
Byt till jordad stickkontakt och lys upp tillvaron med 230 V. Fast risk finns för kortslutning och elstöt i metalldelarna. Bra att ha skor med gummisula då man tar i metallen.
Jo det är fusk men inte värre än i lampans ungdom. Transformator till 12 V är bra men kanske för svårt för lampans ägare. Trafon måste väljas för den största lampeffekt man tänkt sig och lampan vara för 12 volt

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
tommib
Nej. Bara nej. Om du inte begriper problematiken, och det gör du inte, bör du avstå från att ge råd.

Det är definitivt värre än i lampans ungdom. Det är inte en slump att uttag och stickpropp har den design de har.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.