45 175 läst ·
16 svar
45k läst
16 svar
Hur använda fuktmätare för att undersöka källare i radhus?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Har en billig Stanley med två vassa stift. Det är ju ingen exakt vetenskap. Värdet varierar om man trycker hårdare. Man ser åtminstone om det är mycket eller lite fukt. Olika material visar också olika. Gör man lika varje gång kan man jämföra samma material. De med kula, som påstås vara bättre, har jag inte använt.
Ut med allt organiskt! Hur det ser ut under mattan vet du ju inte.Skaffa en proffesionell besiktningsman som kollar och ger tips på vilken typ av åtgärd är bäst. Gammalt lim från mattan kan tex lukta illa och vara svår att få bort utan slipning och spärrskikt. Varför ”gambla” med en sån stor investering?N nicmarxp skrev:Hej, mitt första inlägg här, var snälla!
Vi ska titta på ett radhus som är byggt 1979. Här är källare som har heltäckningsmatta och träpaneler på väggar och tak. Jag gissar att dessa suttit där sen det byggdes.Jag har ingen aning om konstruktionen, dränering, grund etc, men jag gissar att det är betongplatta.
Jag skulle vilja undersöka om det är fuktigt och om det finns några risker eller saker att fixa där nere.
Jag tänkte köpa en fuktmätare på biltema och undrar hur jag använder den på bästa sätt för att undersöka huset. Vilka värden ska man titta efter och vad är bra/dåligt?
Om det är dålig/unken lukt i källaren, ska det räcka att riva bort mattan och ta bort alla möblerna? Vi tycker träpanelerna är snygga, men skulle kanske vilja måla dom vita. Eller hade det varit bättre att riva ner allt?
Jag har heller ingen koll på ventilation, så är tacksam för tips på vad man ska kolla efter för att bedöma om detta är något som man enkelt kan åtgärda.
Vi tänkte troligen lägga kakel på golvet och sedan ha lite mjuka mattor, och ha detta som ett allrum/filmrum.
Jag kommer säkerligen återkomma med fler frågor om huset blir aktuellt, men nu är jag mest intresserad av hur jag använder den fantastiska fuktmätaren från biltema
Tack på förhand!
Fuktmätaren ser ut så här:
[bild]
Källaren ser ut så här:
[bild]
Det kostar en del men i slutändan blir det rätt och du behöver inte göra om arbetet. Är huset från 60-80 talet kan man samtidigt passa på att kolla om asbest finns i lim eller matta för ett par hundralappar. Lycka till med projektet!🙂
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden