Önskar anlägga en stödmur som är halvmåne/hästskoformad. Ca 7m lång på vardera sida samt 14m bred och den kommer bli ca 90-100cm hög. Den ska naturligtvis fyllas upp med grus, dränering etc och sen ska det byggas en carport på ca 7x6m ovanpå.

Hade gärna byggt den i L-block men eftersom det blir svårt att få till den runda formen så blir jag osäker om det är rätt val för mig. Har blivit rekommenderad en lösning med stoneterra block och denna skulle säkert fungera bra.

Har dock sökt fler alternativ men jag hittar ingen riktigt bra information kring lösningar för just böjda stödmurar. Därför undrar jag om det finns någon med erfarenhet av att bygga en halvmåneformad stödmur av den storleken.

Redigerat:
E
Benders har riktigt bra utbud av monteringsanvisningar på sin hemsida. Oavsett vilken leverantör du väljer så skiljer sig systemen inte nämnvärt åt. De har även en "murväljare" som plockar fram rätt stentyp beroende på förutsättningar och preferenser.

Tack för hjälpen! Benders megastone såg ju bra ut den med.

Någon som testat att bygga med L-block?

Den stora fördelen att göra den själv med musten är att det är möjligt att göra det själv utan större maskiner. Det går att göra med L-stöd med men kräver lite större maskiner för att få stöden på plats. Vad har du tänkt dig för radie på muren. Jag har byggt en s-formad mur med benders megastone 150 rak och den har en minsta radie på ca 2m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.