Hej!

Vi har en slänt mot grannens tomt som är ungefär 20 meter lång. Höjdskillnaden varierar men på vissa ställen handlar det om ca 1 meter, på andra bara 50 cm. Marken är rätt stenig och sluttar ner mot vår gräsmatta.

Vi vill anlägga en häck på vår sida, både som insynsskydd och för att skapa en grön, naturlig gräns. Problemet är att grannen inte vill ha något på tomtgränsen, så vi får hålla oss helt på vår sida.

Tanken just nu är att:

• Spetta ner en del massor från slänten och dra in linjen för häcken ca 1,5 till 2 meter från tomtgränsen.
  • Plantera häcken där vi planat ut med massor, men vi vill helst slippa bygga mur om det går att undvika.
  • Eventuellt kombinera häcken med någon form av förstärkning längre upp mot grannen för att hålla massorna på plats.

Frågor vi gärna vill ha hjälp med:

• Hur har ni andra gjort i liknande lägen?
  • Räcker det med jord och bra packning, eller måste vi ändå ha en liten mur för att hindra att massor rinner ner vid kraftigt regn?
  • Hur långt från tomtgränsen är rimligt att börja häcken för att få plats att jobba och få tillräckligt med jord?

Bifogar några bilder så ni ser hur det ser ut. Tacksam för alla tips

(skrev med lite hjälp av chatgpt för att skulle vara tydligt).

• Stenig slänt mot gräsmatta, omgiven av grönska och ett rött hus i bakgrunden, potentiellt plats för häckplantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slänt med gräs och sten, planteringslinje markerad, elstolpe i bakgrunden, skog med träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Jag förstår inte, rör sig den där lilla slänten? Sätt häcken så att du kan sköta den på båda sidor och se glad ut?

RoTe RoTe skrev:
Jag förstår inte, rör sig den där lilla slänten? Sätt häcken så att du kan sköta den på båda sidor och se glad ut?
Den slänten är inte så liten ändå, vår gräsmatta och grannens marknivå skiljer sig kanske 1m (på vissa ställen )ändå, bilderna gör det kanske inte rättvisa. Jag ska knäppa ett par bilder till och lägga in i mitt inlägg. Men jag uppskattar att du tycker att det inte är så jobbigt! För jag vill inte gräva ihjäl mig 😂

RoTe
Men en meter är ju inget problem om slänten inte har för kraftig vinkel (lite beroende på material).

Förstår nog inte riktigt problemet. Sätt häcken nedanför slänten så behöver du inte tänka mer på den. Om du ska ha en klippt häck behöver du ca 1,5 meter från häckens mitt för att ha en meter kvar att jobba ifrån. Så ställer du in den 1.5 meter från slänten kan du gå på platt mark och klippa från båda hållen. Det ser ju ut som att du har ordentligt med plats på tomten.

Slänten borde vara beräknad att hålla sig själv och låter du det växa i den så håller växterna jorden på plats.

Bor du i södra drlen av landet och kan sätta exempelvis bok eller liguster kan du dämpa slänten genom att dubblera häcken. Sätt först häcken mot grannen (som tidigare skrivits tycks du ha gott om plats) 1,5-2 m frän tomtgräns. Sedan sätter du ytterligare häck 50 cm mellanrum. Den häckraddan kan stå upp till 50 cm lägre. Framöver klipper du häckarna som en häck. Efter ett par år har rotsystemen bundit marken mellan. Håll inne mellangrenarna i uppbyggnadsskedet. Slutligen klipper du bara 2 sidor och med samma höjd. Torvblock är inte fel ... se nedan ...

Jag gjorde själv misstaget att ha drivit upp ett 50-tal sticklingsr av liguster. Satte dessa på tillväxt i min slänt lite hullerombuller (de skulle ju flyttas!) i torvblock. När de efter ett par år blivit fina häckplantor visade det sig att det var stört omöjligt att gräva upp plantorna ur torvblocken. Får ta hit grävmaskin för att få bort eländet ... fram till dess klipper vi ligusterkullen rätt över som en långfranska... vet ännu inte hur jag ska hantera slänten som är ca 120 cm från gatan utan dyr mur (som jag kostade på mig på andra sidan då huset byggde).

Redigerat:
Att dölja an slänt med en häck är ett klassiskt knep. Snyggast blir det nog om häcken får så uppe vid krönet och sen låter man slänten nedanför bli en rabatt som planteras så tät att den helt enkelt ser ut att ha växter i olika höjder som byggs upp mot häcken. Men om grannen hellre vill ha ett ogräshål på sin sina häcken så funkar ju det med...ni kommer inte se slänten och gräset kan klippas hela vägen fram.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.