Hej alla kloka o kunniga på forumet. Vi flyttar till brf (69), norra Storstockholm, och vill uppdatera badrummet på ca 4 kvm. Nuläge; 2019 kaklades väggar (snyggt), spottar i sänkt tak, tyvärr behöll man plastmattan.

Nu vill vi lägga golvklinker med golvvärme (el). Flytta toa- och handfat avloppen 30 cm för att göra plats för tvättstapel. Installera handdukstork (el). Avlopp för tvättmaskin och dusch finns på rätt plats.

Tänkt företag har varit på plats och lämnat offert. Till saken hör att vi tidigare gjort två badrum med företaget ifråga och varit mycket nöjda med allt. Även besiktningsmannen var mycket nöjd när vi gjorde besiktning inför husförsäljning. Men gör vi en jmf med deras tidigare badrumsrenoveringar hos oss 2017 o 2021 har priserna ökat dramatisk.

Nu till offerten som jag undrar över, är den rimlig? Vi kan lämna ROT-avdraget därhän, det är brutto kostnaden som är intressant. Vi köper själva klinker, tvättställ/toa, duschväggar, duscharmatur, handdukstork och inredning, vi räknar med ca 50’ för det*. Men dom monterar. Enligt företaget måste även väggar o tak göras om pga att tätskikt bryts?

Hyra rivningsmaskiner………4 375
Täckning, rivning, bilning…..36 000
Bygg, puts, ny gipa tak, ….. 70 000
all montering inredning
Byggmaterial………………..20 000

Golvavjämning……………..12 000
Material för flytspackling……1 875
Mira x-plan 16 säckar……….5 780
Tätskikta vägg o golv………..6 500
Tätskikt material Mira……..10 625

Plattsättning………………..39 000
Fogning……………………....6 500
Fix, fog, silikon……………...5 625

Elarbeten…………………..24 000
Elmaterial…………………...5 250
Spottar, 4 st………………...3 750
Golvvärme T2 blå………….6 875

VVS-arbete……………….59 500
VVS-material……………..22 500

Måla o spackla taket…..….3 750

Avfallshantering……………6 200
Resor………………………..6 250

Totalt…………………. 369 355 kr

Tillkommer utöver offert:
Unidrain, arbete o material …10 000
Större plattor på vägg o golv..14 500
Det vi köper själva* ………….50 000

Dvs vårt 4 kvm lilla badrum skulle kostar 445 000 kr (exkl ROT), hur är det möjligt, rimligt? Tacksam för input på smått som stort!

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 35 till
  • Laddar…
Jag är ingen expert - men vi har precis renoverat ett badrum (gjort allt) och en toalett (Stockholm) - og tycker det låter absurt dyrt… (Hör av dig om du vill ha namn på företaget vi använde.)

• Gilla
Styrman_jansson och 20 till
  • Laddar…
I Iris Stockholm skrev:
Dvs vårt 4 kvm lilla badrum skulle kostar 445 000 kr (exkl ROT), hur är det möjligt, rimligt?
I de trakterna finns det troligtvis fortfarande gott om folk med mer pengar/ kreditutrymme än tid och förstånd.

Jag tycker nog att häften vore mer än nog, och skulle själv inte acceptera offerten.

• Gilla
Byggroda och 15 till
  • Laddar…
I Iris Stockholm skrev:
Hej alla kloka o kunniga på forumet. Vi flyttar till brf (69), norra Storstockholm, och vill uppdatera badrummet på ca 4 kvm. Nuläge; 2019 kaklades väggar (snyggt), spottar i sänkt tak, tyvärr behöll man plastmattan.

Nu vill vi lägga golvklinker med golvvärme (el). Flytta toa- och handfat avloppen 30 cm för att göra plats för tvättstapel. Installera handdukstork (el). Avlopp för tvättmaskin och dusch finns på rätt plats.

Tänkt företag har varit på plats och lämnat offert. Till saken hör att vi tidigare gjort två badrum med företaget ifråga och varit mycket nöjda med allt. Även besiktningsmannen var mycket nöjd när vi gjorde besiktning inför husförsäljning. Men gör vi en jmf med deras tidigare badrumsrenoveringar hos oss 2017 o 2021 har priserna ökat dramatisk.

Nu till offerten som jag undrar över, är den rimlig? Vi kan lämna ROT-avdraget därhän, det är brutto kostnaden som är intressant. Vi köper själva klinker, tvättställ/toa, duschväggar, duscharmatur, handdukstork och inredning, vi räknar med ca 50’ för det*. Men dom monterar. Enligt företaget måste även väggar o tak göras om pga att tätskikt bryts?

all montering inredning

Fogning……………………....6 500

Elarbeten…………………..24 000

VVS-arbete……………….59 500

Resor………………………..6 250

Dvs vårt 4 kvm lilla badrum skulle kostar 445 000 kr (exkl ROT), hur är det möjligt, rimligt? Tacksam för input på smått som stort!
Kraftigt överpris. Renoverade nyligen mitt badrum i brf, med utbyggnad (hade 3 kvm innan) och vi landade på betydligt lägre summa. Är förövrigt mycket nöjd med arbetet.
Även detta i Storstockholm.

Hör av dig om du vill ha namn på företaget.

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
I Iris Stockholm skrev:

all montering inredning

Fogning……………………....6 500

Elarbeten…………………..24 000

VVS-arbete……………….59 500

Resor………………………..6 250

Helt sjukt pris. Be dom dra år h-e. Mitt pris förra sommaren på 6 kvm. 147.000 ex rot. Hör av dig om du vill ha kontakten.

• Gilla
Byggroda och 14 till
  • Laddar…
mycket av jobbet kan du göra själv

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Av något skäl vill dom inte ha jobbet...

• Gilla
Leif i Skåne och 62 till
  • Laddar…
70.000 för taket bara verkar ju vansinnigt o 20k för material, lite otydligt formulerat vad som är arbetskostnad och vad som är material på de olika punkterna ibland men tycker över lag att material posterna är högt satta mot vad jag hade gissat.

• Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
mycket av jobbet kan du göra själv
Visserligen, men frågan var om det som offererats är rimligt.

• Gilla
Marcus2430 och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
70.000 för taket bara verkar ju vansinnigt o 20k för material, lite otydligt formulerat vad som är arbetskostnad och vad som är material på de olika punkterna ibland men tycker över lag att material posterna är högt satta mot vad jag hade gissat.
70k avser hela uppbyggnaden av väggar o tak samt montering inredning o porslin. Men lika fullt tycker vi oxå att det är dyrt.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
I Iris Stockholm skrev:
70k avser hela uppbyggnaden av väggar o tak samt montering inredning o porslin. Men lika fullt tycker vi oxå att det är dyrt.
OT - Kan tyckas.

Fixa mycket själv. Om man har tid och tar hjälp, där det behövs.

Klarar mig utan badrum längre tid.
Vi har en lilltoa och dusch i våtrummet.

Badrummet / stora toaletten är 45 år gammalt.
Så jag ämnar riva ut allt. Och förbereda för bl a duschkabin och separat mindre varmvattenberedare.

Lång nuvarande varmvattenledning från stora beredaren i andra änden av huset.

Så nu har jag börjat kika på kostnader. Vart ska jag lägga mig?
Totalt 75 000 kr?

Redigerat:
  • Gilla
Birgittaj78 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
I Iris Stockholm skrev:
Ja, det är för dyrt. Det är t.ex. inte rimligt att behöva nästan 2 dagar för att flytspackla (golvavjämning) ett badrum på 4 kvm.

• Gilla
Byggroda och 3 till
  • Laddar…
Ja, det finns tydligen pengar att hämta i branchen, för annars hade det varit mycket billigare🫡

• Gilla
perarne123 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är för dyrt. Det är t.ex. inte rimligt att behöva nästan 2 dagar för att flytspackla (golvavjämning) ett badrum på 4 kvm.
Precis den typen av konkret kommentar, om de olika posterna i offerten, jag söker, tack!

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Bor och lever på landet...
Många som hjälper varandra, rent praktiskt och med kunskap.

Min uppfattning är att det inte är så i stan...
Så vi får hoppas att nån annan kommer med inlägg.

• Gilla
HNG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.