92 läst ·
1 svar
92 läst
1 svar
Huntonit proffsvägg hjälp, tips och råd
Hej! Håller på att renovera sovrum och planen är att sätta huntonit proffsvägg på väggarna och snedtak. Har rivit ner gammal tretex. Bakom är det plankvägg. Hur stora ojämnheter klarar skivorna av? Kommer att tapetseras sen, så om skarvarna inte blir helt perfekta gör ju inte så mycket tänker jag. Undrar också hur jag ska göra i snedtaket (som i det här fallet kommer vara vägg), ska jag snedsåga kortsidorna och lägga dikt an, eller bör jag montera med rörelsemån där också? Tycker att monteringsinstruktionerna som finns att läsa är bristfälliga. Övriga tips och trix från er som har använt dessa skivor tas tacksamt emot 😊
Brukar gå att böja gipsskivor ganska så mycket. Huntonit vet ej, men det märker du.L Linnea Lundh skrev:Hej! Håller på att renovera sovrum och planen är att sätta huntonit proffsvägg på väggarna och snedtak. Har rivit ner gammal tretex. Bakom är det plankvägg. Hur stora ojämnheter klarar skivorna av? Kommer att tapetseras sen, så om skarvarna inte blir helt perfekta gör ju inte så mycket tänker jag. Undrar också hur jag ska göra i snedtaket (som i det här fallet kommer vara vägg), ska jag snedsåga kortsidorna och lägga dikt an, eller bör jag montera med rörelsemån där också? Tycker att monteringsinstruktionerna som finns att läsa är bristfälliga. Övriga tips och trix från er som har använt dessa skivor tas tacksamt emot 😊
Rörelse i fogarna undviker man genom att skruvarna skarvarna i reglar. Och plankorna borde funka på samma sätt. De lägger alltså en skarv precis på en planka.
Kanske blir mera sprickor med huntonit? Man brukar ha gips.
Förr i tiden hade man masonit, och spikade lister på skarvarna. Funkade det med!
Klicka här för att svara