36 770 läst · 133 svar
37k läst
133 svar
Hundskall - hur mycket ska man tåla?
Jag skulle säga att i nio fall av tio är det hundägarens fel när hundar står och okynnesskäller...åtminstone om vi pratar sällskapshundar.
Vi har nyligen fått nya grannar med någon vit liten fluffvariant av hund. I första samtalet med grannfrun över staketet sa hon att "han är ingen skällig hund". Yeah right! Den där jycken skäller f*n på allt och alla. Sitter det en duva tio meter upp i ett träd skäller den...sitter inte duvan i trädet skäller hundf*n upp mot i trädet i alla fall.
Släpper de ut hunden på tomten för kvällspissen springer den fram och tillbaka över tomten och skäller tills den inte klarar att hålla sig längre utan sätter sig och utför sina behov.
Jag har inte hört det själv, men min gumma har hört grannfrun prata med hunden några gånger. Med bebisröst: "Men XXXX vad håller du på med...vah?! Sitter det en duva där som du skäller på...inte ska du skälla på duvorna plutten...tänk på grannarna." Varpå hunden lekfullt svarar genom skälla mot matte. Klart som f*n att hunden fortsätter skälla...den får ju bekräftelse att den gör rätt.
Tack Vitteby2020 för ditt inlägg #40. Jag tror detta är en stor anledning till att lilla fluffegubben skäller stämbanden av sig...han är otrygg. De flyttade från en liten radhustomt till ett hus med gräsmatta runt om och massor med grejer som rör sig och låter. När då husse och matte inte visar tydligt att det inte är pluttens jobb att varna för allt och alla så går hans hjärna på högvarv...stackars jycke.
Jo, jag ska prata med grannarna vid tillfälle...viktigt bara att det inte skär sig, så jag får gå försiktigt fram. Tror jag ska lägga upp det i stil med: "Du, hur mår XXXX egentligen? Du sa att han inte är skällig...men det är han ju uppenbarligen. Kan det vara så att han är lite otrygg och oharmonisk i den här nya miljön?"
Vi har nyligen fått nya grannar med någon vit liten fluffvariant av hund. I första samtalet med grannfrun över staketet sa hon att "han är ingen skällig hund". Yeah right! Den där jycken skäller f*n på allt och alla. Sitter det en duva tio meter upp i ett träd skäller den...sitter inte duvan i trädet skäller hundf*n upp mot i trädet i alla fall.
Släpper de ut hunden på tomten för kvällspissen springer den fram och tillbaka över tomten och skäller tills den inte klarar att hålla sig längre utan sätter sig och utför sina behov.
Jag har inte hört det själv, men min gumma har hört grannfrun prata med hunden några gånger. Med bebisröst: "Men XXXX vad håller du på med...vah?! Sitter det en duva där som du skäller på...inte ska du skälla på duvorna plutten...tänk på grannarna." Varpå hunden lekfullt svarar genom skälla mot matte. Klart som f*n att hunden fortsätter skälla...den får ju bekräftelse att den gör rätt.
Tack Vitteby2020 för ditt inlägg #40. Jag tror detta är en stor anledning till att lilla fluffegubben skäller stämbanden av sig...han är otrygg. De flyttade från en liten radhustomt till ett hus med gräsmatta runt om och massor med grejer som rör sig och låter. När då husse och matte inte visar tydligt att det inte är pluttens jobb att varna för allt och alla så går hans hjärna på högvarv...stackars jycke.
Jo, jag ska prata med grannarna vid tillfälle...viktigt bara att det inte skär sig, så jag får gå försiktigt fram. Tror jag ska lägga upp det i stil med: "Du, hur mår XXXX egentligen? Du sa att han inte är skällig...men det är han ju uppenbarligen. Kan det vara så att han är lite otrygg och oharmonisk i den här nya miljön?"
Du har inte varit på landet ofta?R Rutred skrev:Jag har uppfattat att du är mycket störd av detta. Samtidigt skriver du att det är när älgar, rådjur och andra djur passerar som hunden skäller och det torde väl inte hända så många gånger per dag. Kanske är det läge att tala mer med grannen och kanske även med hunden för att lära känna hur den beter sig.
Det är en strid ström av vilt som passerar dygnets alla timmar. Särskilt som vi bor nära vatten och även sjöfågel triggar oljudet. Har dessutom talat med grannen vid ett flertal tillfällen i trevlig ton och svaret är att "valpen har ju så roligt"
Det där blir jag galen på...samma med ungar som okynnesväsnas. Vissa människor verkar inte besitta förmågan att förstå att det finns olika typer av ljud från hundar/barn. Lekfulla respektive onödigt störande, där det förstnämnda man faktiskt få acceptera om man bor inom höravstånd av andra, medan det sistnämnda bara handlar om dålig uppfostran och slapphet från ägarna/föräldrarna.4 4321 skrev:
Det är en stor skillnad på trafikbuller, vinkelslipar, lekande barn vs. hundar som skäller så fort någon/något visar sig i närheten. Eller bara okynneskäller.
Och vad gäller jakthundar så går det visst att få dom relativt tysta. Det är min svärfar, inbiten jägare som i alla tider haft 2-3 jakthundar av olika ras, ett bevis på. Sällan dom sägen nåt. Men dom får stimulans, uppfostran och en massa tid. Något som man som djurägare är skyldig till.
Och vad gäller jakthundar så går det visst att få dom relativt tysta. Det är min svärfar, inbiten jägare som i alla tider haft 2-3 jakthundar av olika ras, ett bevis på. Sällan dom sägen nåt. Men dom får stimulans, uppfostran och en massa tid. Något som man som djurägare är skyldig till.
Jag har alltid fått höra att jakthundar ska veta när de ska jaga (jobba) och när de inte ska göra det, på samma sätt som andra arbetande hundar. Ingen tror väl att polishundar skäller ut varenda människa de ser när de är ute på sin lediga tid?M MagHam skrev:
Nej, det handlar om uppfostran och det är hundägarens förbannade skyldighet att sköta på rätt sätt...både för omgivningen, men framförallt för hunden.
Otroligt respektlöst av hundägaren. Hur nära bor de? Vet att ljud färdas långt, men om ni bor nära skulle du ju kunna rigga upp ett ljudsystem som spelar hög tysk hårdhomo eller liknande, varje gång de har besök. Absolut inget fel på tyska homos, det är inte det jag säger, mer att anlägga moteld. Eller, så tar du ett seriöst snack med ägaren, hunden måste väl inte vara ute hela dagen? Tror även tipset om att anmäla för understimulans av jycken kan vara en väg att gå. Lycka till och stå på dig, att man bor på landet är inget skäl till att stå ut med den sortens tortyr.4 4321 skrev:Hej
Bor på landet men inte helt ute i obygden om det spelar roll, dvs närområde till Stockholm. En granne som är sommarboende (annars Södermalmsbo) har köpt en "jämthundsblandras". Hunden förefaller totalt understimulerad så han skäller i stort sett 100% av tiden han är ute. Jag har redan gjort klart att nattetid ska det vara tyst mellan 22-07 men all annan tid? Anlitat juridiskt ombud för denna del.
Så for de kommer ut så släpps "valpen" (10-11 månader idag) ut och skäller såklart på alla älgar, rådjur och förbipasserande andra djur. Detta ekar över nejden och numera kunde även jag bott på Söder eftersom bullernivån knappast skiljer.
Har pratat med grannen och delgivit hen med denna info ytan resultat [länk]
Börjar känna att en juridisk formell framställan för störning även dagtid är nästa steg (?), fått rådet att dokumentera alla störningar nattetid så det gör jag (sist 01.25) men ska man inte kunna sitta ute en kväll utan att höra detta oljud?
Tips och råd mottages tacksamt
Mvh
Camilla
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Småhundar är alertare och har lättare till skall.P Paxman skrev:Jag skulle säga att i nio fall av tio är det hundägarens fel när hundar står och okynnesskäller...åtminstone om vi pratar sällskapshundar.
Det är snarare så att småhundar har sämre uppfostran och avel. Aggressiva småhundar gör man inte så mycket åt…P Pippi Viktualia skrev:
Men större hundar som är aggressiva avlivas ofta eftersom de kan skada folk o fä.
Jag har haft jakthund i många år, och något mer ”alert” än dem finns inte. Men inte har de lättare till skall i andra sammanhang än jakt än andra hundar. Om de har uppfostran och mår bra.
Tack för uppmuntran! De bor väl 100 meter bort och mitt hus ligger en sänka nedanför deras. Ekar bra kan jag säga. Har tänkt tanken på att starta någon slags "mot-oljud" men det blir lite kontraproduktivt eftersom jag måste höra det själv med. Har haft flera kontakter med ägaren och jag fattar att de vill ha hunden ute (det hörs nämligen att skallen pågår inne med - taskig isolering i huset troligen). Jag gillar djur och har hundägare i familjen men detta går utanpå allt annat. Tyvärr är detta dessutom nyblivna pensionärer så jag räknar kallt med att de kommer vara härute hela sommarenRobert63 skrev:
Otroligt respektlöst av hundägaren. Hur nära bor de? Vet att ljud färdas långt, men om ni bor nära skulle du ju kunna rigga upp ett ljudsystem som spelar hög tysk hårdhomo eller liknande, varje gång de har besök. Absolut inget fel på tyska homos, det är inte det jag säger, mer att anlägga moteld. Eller, så tar du ett seriöst snack med ägaren, hunden måste väl inte vara ute hela dagen? Tror även tipset om att anmäla för understimulans av jycken kan vara en väg att gå. Lycka till och stå på dig, att man bor på landet är inget skäl till att stå ut med den sortens tortyr.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
I många andra länder där man fortfarande tillåts vakta hus och hem med vakthund utan att råka ut för att betala höga böter om ens stora Mastiff biter en inbrottstjuv så har man ofta en stor t.ex Napolitansk mastiff på ca 90 kg och en chihuahua eller annan liten hund på under 10 kg ihop. Just för att om någon bryter sig in eller vistas på området och inte brukar vara där är det den lilla hunden som varnar först. En jakthund som är tränad för jakt behöver inte ha vaktegenskaper öht så det är inte säkert den ens bryr sig om någon bryter sig in.Nissens skrev:
Det är snarare så att småhundar har sämre uppfostran och avel. Aggressiva småhundar gör man inte så mycket åt…
Men större hundar som är aggressiva avlivas ofta eftersom de kan skada folk o fä.
Jag har haft jakthund i många år, och något mer ”alert” än dem finns inte. Men inte har de lättare till skall i andra sammanhang än jakt än andra hundar. Om de har uppfostran och mår bra.
Du menar att jag ska kliva upp klockan halv två på natten för att gå bort och hälsa på grannens hund så att den blir nöjd och sedan gå och lägga mig så att jag orkar upp 05.30?A AndersMartin skrev:Hej,
En jämthund trivs inte i stan och blir nog upptrissad när den äntligen kommer ut. Om det är en jämthund så är det en av de mest sociala hundar som finns och vill gärna ha kontakt, dvs skäller tills man kommer och hälsar. Mitt råd är att försöka hälsa på hunden då kommer den bli nöjd, iallafall vad gäller er grannar. Men kolla med ägaren först.
Jag vet inget om Mastiff, men de jakthundar jag haft kunde definitivt ingen smyga sig förbi. En chihuahua är oanvändbar och just den rasen verkar ofta ha mentala problem. De är sannolikt sönderavlade…P Pippi Viktualia skrev:I många andra länder där man fortfarande tillåts vakta hus och hem med vakthund utan att råka ut för att betala höga böter om ens stora Mastiff biter en inbrottstjuv så har man ofta en stor t.ex Napolitansk mastiff på ca 90 kg och en chihuahua eller annan liten hund på under 10 kg ihop. Just för att om någon bryter sig in eller vistas på området och inte brukar vara där är det den lilla hunden som varnar först. En jakthund som är tränad för jakt behöver inte ha vaktegenskaper öht så det är inte säkert den ens bryr sig om någon bryter sig in.
Det rör sig om 4-6 veckor om året alltså, det borde man uthärda!4 4321 skrev:Jag bor ju utan grannar 85-90 % av året.... utöver detta är jag enig, på landet bör man tåla mer men det är inte tyst nattetid heller, därav frågan. Ska man tåla skällande 24/7 på landet? Jag jobbar dagtid härute och blir sjukt less att man anser att vi inte har rätt till nattro för att "vi bor på landet" = när andra är lediga så får de föra liv?