P Purezed skrev:
Jag skulle snacka med personen....
Försöka kan man ju, men oddsen att man ska få gehör för sina synpunkter är dåliga. Tro mig, jag är uppfödd i hundfamilj och har träffat många hundägare.
En väg att gå är att bevaka hur mycket rastning och utrymme dom får. Då kan man kanske få underlag till en anmälan till länsstyrelsen som sköter sådana tillsynsärenden.
När det gäller byggavstånd eller störning så är kommuner och ordningsmakt (alldeles) för tillåtande.

J
Jag tycker man ska tåla 345 skall per dag.

Nej skämt och sido, man borde inte behöva utstå det alls i en stor omfattning, hundägaren bör agera på det beteendet.

• Gilla
Lajmen och 5 till
  • Laddar…
Varför skaffar folk hundar om man inte orkar aktivera dem och bara har dem på hundgården?
Låter som "vill ha hund men orkar inte"

• Gilla
Linderödsåsen och 14 till
  • Laddar…
Åå jag kan förstå dig, hade likadant i stugan, fört det hände något som bilar körde förbi, en fågel flög förbi etc så skällde grannhunden. Så irriterande då man ville vara där för att kunna sitta ute å höra fågelkvitter å dricka kaffe. Vi kunde inte dessutom göra någonting då dom som ägde hunden var typ släktningar åt oss. Men sen 3-4 år så har det varit så lugnt å rogivande som man vill ha det då dom fick ta bort vovven för att ägarna har blivit för gamla

• Gilla
leffeisala
  • Laddar…
hsd
Ähh, vadå
Jycken gör ju bara sitt jobb

• Gilla
  • Arg
Kunnasebilderna och 2 till
  • Laddar…
Spela in skällandet och spela tillbaka det, riktat mot deras hus?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Linderödsåsen och 12 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Spela in skällandet och spela tillbaka det, riktat mot deras hus?
... triggar jyckarna till ännu mer skall...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
På landet får man nog tåla lite ljud från djur.
Ska det va knäpptyst dår man bo utan grannar.
Är,det tyst nattetid har du nog svårt få hjälp
’När man bor i stan ska man tåla ljud från grannar, annars kan man flytta ut till landet’ brukar det heta.. :D

• Gilla
  • Ledsen
Vanilj och 18 till
  • Laddar…
Det gäller att undersöka grannar och oljud innan man köper hus...sen är det för sent.

B BäverBerra skrev:
’När man bor i stan ska man tåla ljud från grannar, annars kan man flytta ut till landet’ brukar det heta.. :D
Det där råden läser man ständigt MEN det kan vara långt värre på landet och klagar man då, tja, då heter det att på landet är det en naturlig sak och något man måste räkna med. Så vad har man för alternativ? Det blir allt svårare att hitta tyst plats att bo på och även om man gör det så kan det plötsligt dyka upp o-angelägenheter i efterhand och då är rådet alltid, flytta om inte grannen tar hänsyn!

Nja, folk får ta ansvar för vad de sysslar med. Att det ska vara helt tyst förstår nog alla inte är möjligt men att ha hundar skällande dag ut och dag in är inte okay.

Jag hade inte gått på vad folk dillar om på forum om sådana här saker, erfarenheten har visat att det är sällan rätt och det blåser bara upp en tycka till storm där bästa provokativa kommentaren vinner.

Mitt förslag, ringa till polis, förklara situationen och kolla möjligheterna, när du har gjort det vet du vad som gäller.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller att undersöka grannar och oljud innan man köper hus...sen är det för sent.
Vad hjälper det när de flyttar in efter man bott in sig?

Dessutom, hur kollar man upp ett kvarter med grannar innan man flyttar in? Ska man tälta i trädgården ett par veckor först? Knacka dörr? Kompis flyttade till ett område där en granne spelade musik fram till 4 på morgonen så att väggarna i huset skakade (och då bodde de inte ens direkt grannar). Det hjälpte inte att säga till men efter polisen varit på besök tonade de ner sig.… en aning. Det var först när ny granne kom till kvarteret och satte dem på plats som det blev tyst. I Sverige lönar det sig många gånger att ha en viss gangster kapital.

• Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
hsd
Hehe, man får synka husvisning med grannes semester ;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
4 4321 skrev:
Hej
Bor på landet men inte helt ute i obygden om det spelar roll, dvs närområde till Stockholm. En granne som är sommarboende (annars Södermalmsbo) har köpt en "jämthundsblandras". Hunden förefaller totalt understimulerad så han skäller i stort sett 100% av tiden han är ute. Jag har redan gjort klart att nattetid ska det vara tyst mellan 22-07 men all annan tid? Anlitat juridiskt ombud för denna del.
Så for de kommer ut så släpps "valpen" (10-11 månader idag) ut och skäller såklart på alla älgar, rådjur och förbipasserande andra djur. Detta ekar över nejden och numera kunde även jag bott på Söder eftersom bullernivån knappast skiljer.
Har pratat med grannen och delgivit hen med denna info ytan resultat [länk]

Börjar känna att en juridisk formell framställan för störning även dagtid är nästa steg (?), fått rådet att dokumentera alla störningar nattetid så det gör jag (sist 01.25) men ska man inte kunna sitta ute en kväll utan att höra detta oljud?

Tips och råd mottages tacksamt
Mvh
Camilla
Ring kommun, några gånger då måste de säga till grannen att få tyst på hund. Hade problem me en grannes hund, klaga tills det blev tyst i 3 månader, sen börja de om, då ri gde jag igen, sen dess har det vart tyst och hundarna är lika glada ändå

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vet inte hur bra det fungerar, men ultraljudsgeneratorer som reagerar på hundskall finns på nätet och det finns inlägg om det på Youtube.
Tack för tipset!
Jag har problem med en granne som har en vallhund i rastgård. Den skäller nästan oavbrutet under kväll och tidig natt. En ultraljudsgeneratorer låter som en utmärkt lösning. Finns det några kraftfulla för fastmontage?

Rasen är en jakthund, den släpper lätt skall. Den är avlad på dessa egenskaper i förhållande till en sällskapshund. Behöver nödvändigtvis inte innebära att hunden är understimulerad. Det är svårt att rätta till tyvärr.

• Gilla
knuttes och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.