Hej!
Jag har en fråga gällande mina takstolar på vårt hultfredshus från 1968.
Huset är 1-plans hus med kallvind och krypgrund med Zandapannor.
Innerväggarna består av fiberplank där alla innerväggar har samma dimension och ytterväggarnas plank är grövre,
Som jag läst på många trådar så är oftast fackverkstakstolar självbärande och hoppas så är fallet här också.
Har ingen ritning på takstolarna eller ett utdrag som beskriver konstruktionen och kommunen har eller inte några fler ritningar än den jag bifogat.
Har tagit mått på vinden på de olika delarna och ritat på bilden för takstolarna. Huset befinner sig i Skåne, Svalöv där snözonen är 1,5. takstolarna sitter c/c 1200 och är 11 stycken i antalet.
Förra ägaren har öppnat upp mellan kök och vardagsrum och därmed rivit en vägg som är markerat "gult" på ritningen och lämnat kvar den Rödmarkerade delen, jag vill ta bort dörrarna och riva den lilla biten av väggen, så till min fråga, kan dessa fiberplanken vara bärande? Sektionsritningen är det som gör mig osäker.
Bifogat bilder, alla stolarna ser likadana ut förutom mot öster är en del grövre mot slutet vilket visas på sektionsritningen.
Tacksam för hjälp!
Jag har en fråga gällande mina takstolar på vårt hultfredshus från 1968.
Huset är 1-plans hus med kallvind och krypgrund med Zandapannor.
Innerväggarna består av fiberplank där alla innerväggar har samma dimension och ytterväggarnas plank är grövre,
Som jag läst på många trådar så är oftast fackverkstakstolar självbärande och hoppas så är fallet här också.
Har ingen ritning på takstolarna eller ett utdrag som beskriver konstruktionen och kommunen har eller inte några fler ritningar än den jag bifogat.
Har tagit mått på vinden på de olika delarna och ritat på bilden för takstolarna. Huset befinner sig i Skåne, Svalöv där snözonen är 1,5. takstolarna sitter c/c 1200 och är 11 stycken i antalet.
Förra ägaren har öppnat upp mellan kök och vardagsrum och därmed rivit en vägg som är markerat "gult" på ritningen och lämnat kvar den Rödmarkerade delen, jag vill ta bort dörrarna och riva den lilla biten av väggen, så till min fråga, kan dessa fiberplanken vara bärande? Sektionsritningen är det som gör mig osäker.
Bifogat bilder, alla stolarna ser likadana ut förutom mot öster är en del grövre mot slutet vilket visas på sektionsritningen.
Tacksam för hjälp!
Hur ser man det? vet att strävan i utkanten ligger mot den bärande ytterväggen på sektionsritningen.A a_w skrev:
Men i det stora W så är det tunna innerväggar som består av fiberplank. väggarna är 70mm tjocka och 95mm med tretex som ytskikt.
fiberplanken är 30cm breda. 2 stycken element är 20cm. väggen består av 4 element
vad jag kan se se så går en av takstolarna genomgående i huset vid hallen till altandörren fritt.
Jag skulle också säga att den är bärande, främst baserat på att väggen är med på sektionsritningen, men framförallt då plattan är förstärkt under mitt väggen. Det antyder starkt att den väggen är gjord för att ta upp laster från takstolarna.
J JSten skrev:
Plattan består av Erge Bjälklag där betongbjälkarna ligger längsgående på samma håll som takstolarna men det har kanske ingen betydelse i det hela.J JSten skrev:
Klicka här för att svara