Efter att tidigare ha tvättat med målarsoda eller ammoniak såg jag tipset att bara tvätta med diskmedel innan jag målar om dörrposter och golvlister! Gjorde så, spacklade och slipade ojämnheter och målade. Efter ett antal månader sitter färgen perfekt. Är det överdrivet med målarsoda eller har jag haft tur? Det är ju väldigt mycket smidigare såhär.
 
Tvätta? Om jag skulle måla om lister skulle jag ta ett sandpapper och rugga upp ytan, och sedan spackla det som behöver spacklas, slipa detta och sedan börja måla.....Ja, kanske torka av med en trasa innan jag började måla. Något annat tvättande skulle jag inte göra, oavsett medel...
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tvätta? Om jag skulle måla om lister skulle jag ta ett sandpapper och rugga upp ytan, och sedan spackla det som behöver spacklas, slipa detta och sedan börja måla.....Ja, kanske torka av med en trasa innan jag började måla. Något annat tvättande skulle jag inte göra, oavsett medel...
Ja slipar man hela ytan behövs ju ingen tvätt, sodan är ju för att få bättre fäste. Men jag finputsar inte hela ytan, bara där det är ojämnt och färgen tycks bita i alla fall. Så min fundering var att färg kanske fäster bättre än man tror?
 
BirgitS
Det kanske beror på i vilket skick ytan är. Målarsoda är väl mer effektivt än diskmedel när det gäller att få bort t.ex. fettfläckar.
 
S Simsgrodan skrev:
Så min fundering var att färg kanske fäster bättre än man tror?
Ja färg fäster ju bra på det mesta så hur du än får ytan ren så brukar ju inte färgen lossna, speciellt inte inomhus i stabilt klimat.

För egen del skulle jag nog, om jag inte slipade, använda samma medel som jag tvättar fasaden med = vanligt alkalisk avfettning = "grovrent". Billigt och fungerar utmärkt, bleker ingenting osv.
 
  • Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.