Hej,

Har köpt en EEE Box 1501P, alltså den med blue-ray.
Vilken version av Windows rekommenderar ni? Skall användas som HTPC och Tellstick-server.

Tack!

Nu får jag väl en tillsägelse, men rekommenderar faktiskt XP. Jag kör det idag med MediaPortal och har inga planer att byta.
Dock har jag inte provat Vista (mer än att jag har det på jobbdatorn) eller Win7, men det kanske nån annan skall kommentera...

Vilken HTPC mjukvara hade du tänkt dig? M$ eller nån annan?

Tror att Win7 är enda alternativet om du vill köra Blu-ray?

win7
xp är 2 gen gammalt, uppdateras snart inte av MS, inte tillgång till senaste tekniken.
Programvaror funkar bättre med w7 då utvecklarna sitter på sådana.
w7 är stabilt och bra

C
Bortom allt tvivel Windows 7 om du tvunget ska ha Windows.
Absolut inget större fel på XP, men det är lite antikt och obsolet.

W7.
Den är bättre för både MS egna Windos media center (ta då en home premium minst) och för Media portal än vad XP är idag.
XP underhålls säkerhetsmässigt i tre år till men hittar någon en funktionell bugg så är det ingen åtgärd på det.

Tack för alla svar. Blir Win 7 som jag tänkt!

Låter som att det blir Win7 för min del oxo... inom 3år då... :D

Rekommenderar absolut Win7, vi har kört windows media center i 3 år nu och den senaste versionen är absolut den bästa och mest stabila.

/Steve

XP är ju lättare för hårdvaran att dra runt, och klarar allt viktigt, så jag skulle nog gått på den, om jag var tvungen att använda Windows.

Jag skulle dock förorda att ta en titt på något av Linux-alternativen, tex XMBC (dunderenkel att sätta upp) eller LinuxMCE (lite krångligare, men brutalt kraftfullt, speciellt om du ska blanda in home automation, telefoni och sånt).

En, för mej, viktig aspekt vad gäller en HTPC skulle vara power management vilken är oerhört mycket bättre i W7 än exvis Vista.

Uppgraderade just en laptop från Vista till W7, och det är en dramatisk skillnad. Fläkten går knappt alls.

W7 är faktiskt riktigt trevligt. Dubbelbootar min Mac mellan OS X och W7 och det finns inte mycket att klaga på.

Vänder mig återigen till experterna.
Har idag fått min EEE-box. Min tanke var att köra HDMI anslutning mot min gamla LCD-tv. Dock verkar jag inte kunna ställa in den upplösnign som jag vill. TVn är en Samsung LE32R72 som så är "HD-ready" som det hette förr i tiden. Enligt datablad på den skall man kunna köra 1366x768 MEN jag lyckas inte ändra detta i EEE-boxen.

Hur gör jag för att få acceptabel bild? Om jag förstått allt rätt så kan man "tvinga" VGA anslutning att köra den upplösning, men hade gärna kört HDMI.

Tacksam för alla förslag på lösning!

Hmm, vad synd att dom bara kommer att updatera xp i tre år till.
Skulle gärna fimpa windows 7 i min bärbara och köra in xp istället....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.