2 003 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Htpc?
Sida 1 av 2
Hej! Jag sitter och funderar på en lösning med htpc, men vill inte göra några inköp innan jag hört med allt kompetent folk på detta forum 
Jag hade hoppats att ni ville delge lite tips och idéer. Jag har kollat på wdtv men man kanske blir lite begränsad?
Mvh Leon
Jag hade hoppats att ni ville delge lite tips och idéer. Jag har kollat på wdtv men man kanske blir lite begränsad?
Mvh Leon
Jag var på jakt efter en HTPC för nått år sedan nu. Ville ha en liten kompakt burk så det blev en ION Nettop 330. Blev inte helt nöjd. Den är i klenaste laget och får kämpa med flash och spelar inte 1080p utan lite tweakande.
Så vart ville jag komma med allt detta? Jo, låt inte det estetiska påverka dig så mycket utan se till att hårdvaran klarar dina krav.
Så vart ville jag komma med allt detta? Jo, låt inte det estetiska påverka dig så mycket utan se till att hårdvaran klarar dina krav.
Den där Mac-tv apparaten verkar rätt bra nuförtiden. Billig också, typ 900kr. 1080p. Tyst, snygg, fjärrkontroll.
Om man ska streama mycket konstiga filer får man kanske jailbreaka den. Men det ska enligt uppgift va rätt lätt
Om man ska streama mycket konstiga filer får man kanske jailbreaka den. Men det ska enligt uppgift va rätt lätt
Vill du köra webb-tv så fungerar inte wdtv, annars är de klockrena. Har kört både gen 2 och gen 3. Gen 3 har wifi och spotify.Pölze skrev:
Har dock gått över till att bara köra Apple tv. Hyr film, kollar på netflix och huluplus samt köper vissa serier som inte finns på hulu. Kräver lite meck i form av amerikanskt ituneskonto samt unblockus dns. Har du en iPad eller iphone kan du streama mycket (men inte allt) via svtplay över airplay.
Xbmc på Apple tv kräver en gen 2 i dagsläget och de hittar man på tradera eller blocket (1200 till 1500).
Snyggast (imo) htpc är annars Mac mini. Skulle nog köra Windows 7 på den.
Tack för alla era svar! Jag tycker wdtv verkar vara en bra lösning och det lutar nog åt en sådan. Jag har läst på diverse forum att det går att streama från wdtv till iPhone, men går detta att göra med endast wdtv -> iPhone eller måste jag blanda in min PC också?
Jag har en stationär dator med win7 (i ett htpc chassi med det är ju inte så noga vilket chassi den är i) och kör xbmc för att kolla på film.
En fördel tycker jag är att den datorn är ändå alltid igång då det även är min "filserver" där allt sparas och även den som kör utorrent.
Styr xbmc med min multifjärr och utorrent via webinterfacet på ipaden.
I mina ögon fungerar många htpc boxar ok men inget slår en riktig dator i snabbhet och kompabilitet och du måste ju ändå ha en vanlig dator för att få hem nya saker och kanske även spara saker, varför inte låta den va htpc också?
För att kunna spela upp saker på ipad/iphone finns diverse lösningar, jag kör airvideo för att streama från servern när jag inte är hemma.
En fördel tycker jag är att den datorn är ändå alltid igång då det även är min "filserver" där allt sparas och även den som kör utorrent.
Styr xbmc med min multifjärr och utorrent via webinterfacet på ipaden.
I mina ögon fungerar många htpc boxar ok men inget slår en riktig dator i snabbhet och kompabilitet och du måste ju ändå ha en vanlig dator för att få hem nya saker och kanske även spara saker, varför inte låta den va htpc också?
För att kunna spela upp saker på ipad/iphone finns diverse lösningar, jag kör airvideo för att streama från servern när jag inte är hemma.
Kolla på asus eee box, jag kör en gammal moeell, 1501eb tror jag den heter. Kör xbmx på win7. Funkar fint med alla filformat, även rar upp till 1080.
De nyare lär ju ha ännu grymmare prestanda. Fick även med en mycket smidig fjärr till som jag styr den med. Köpte mig även ett litet mini trådlöst tngtbord med styrplatta från amazon för en hundring för när man behöver konfa windows o annat...
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
De nyare lär ju ha ännu grymmare prestanda. Fick även med en mycket smidig fjärr till som jag styr den med. Köpte mig även ett litet mini trådlöst tngtbord med styrplatta från amazon för en hundring för när man behöver konfa windows o annat...
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Samma här.
Asus EEE box
Windows 7
XBMC
Billigt och bra. Modellen jag köpte har externt nätagg och saknar DVD. Hårddisken har jag bytt ut mot en SSD = inga rörliga delar = knäpptyst. Billigt och bra. Tror jag betalade 3000 kr + SSD.
Brorsan har AppleTV (?) och blev väldigt avundsjuk.
Asus EEE box
Windows 7
XBMC
Billigt och bra. Modellen jag köpte har externt nätagg och saknar DVD. Hårddisken har jag bytt ut mot en SSD = inga rörliga delar = knäpptyst. Billigt och bra. Tror jag betalade 3000 kr + SSD.
Brorsan har AppleTV (?) och blev väldigt avundsjuk.
Det räcker gott. Jag har i5 i min tror jag, dock satt in en ssd-disk och 4 gb ram. Disken mest för att det ska bli tyst dock.
Kör plex (både klient och server) på den och allt rullar på klockrent. Aldrig haft några problem. Den orkar även med att koda om filmerna så jag kan streama till våra mobiler och surfplattor.
Kör plex (både klient och server) på den och allt rullar på klockrent. Aldrig haft några problem. Den orkar även med att koda om filmerna så jag kan streama till våra mobiler och surfplattor.