Planerar min renovering av badrum, orört från -91. våtrumsmatta, helkakel, dusch vid fönster. Jag ser att jag behöver flytta duschen en bit, jag tänkte ha U-duschdörrar, det betyder att avloppet kommer nog att behöva flyttas omkring 25-30 cm. Toan blir kvar, plats för handfat likaså, elementet byts ut mot ett nättare/nyare. Förberett för tvättmaskin och det sätts in bredvid duschen.

Vad ska jag fråga styrelsen? Vad har styrelsen för 5-årsplan för lägenhetsunderhåll? Får jag flytta duschavloppet 25-30 cm?? Stör det underliggande lägenheter? Måste jag tänka på något i form av konstruktion av avlopp? Har bestämmelser för avlopp förändrats de sista 30 åren?

Badrummet är 4,7 kvm.

Du måste åtminstone fråga styrelsen om du får flytta avloppet. Antagligen är det inga problem. Du bör också fråga om planerade stambyten eller liknande.

Vem ansvarar för element och värmerör inne i lägenheten i din förening? Är det du som lägenhetsinnehavare eller är det föreningen? Om det är föreningen måste du också ha styrelsens godkännande för att byta element.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Japp, det ska jag fråga dem. När byte av element kom på tal sa de att det inte fick bytas till något som var under-/överdimensionerat, utan lirade ihop med undercentralen. men att byta verkar gå bra. De sa att det är ingen som frågat förut (!), men det finns renoverade lägenheter, så det bör ha hänt. Jag får väl presentera mina förslag för styrelsen och så får jag se om de godkänner dem.
Tack för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.