E
Skrivet av: Gäst

Superläckert, gillar golvet, nån som vet vad det är, bemålad betong? Ska lägga nytt i hela bottenvåningen.

E

Okej, jag skulle nog bli snöblind... varför denna hysteri kring att ha allt vitt inomhus? Gå ut och titta på lite snö vintertid istället!

E

Underbart att åsikterna om huset är så kontrastrika.
Att det är antingen eller, hata eller älska.
Men det är det som ger tillvaron liv.
Alla design eller konstyttringar som inte berör är ofta ganska ointressanta.
Det är underbart att se denna hårda och svarta koloss komma upptryckt ur berget och skapa en spännande kontrast till den mjuka omslukande naturen.
/Jan Eneroth

E

För denna byggnad finner jag ej nog med superlativ.
Börje Moberg 2010-09-14

E

Inte min stil, men så är det heller inte jag som ska bo där. Tycker däremot att arkitekten verkar ha en hel del intressanta tankar som säkert skulle kunna appliceras på mitt egna boende. Ett bra jobb i vilket fall!

E

Fulsnygg är ett ord som ploppar upp i huvudet....

Men det ploppar knappast upp något "mysigt" eller ens i närheten... Och ledordet för mitt hus är just "mysigt". Ledordet för detta har ju varit något helt annat.

E

Helt i min smak! Kanonfint! Nytänk!

E

Ett rent helvete?
Visst är detta snyggt på bild och papper. Har även full förståelse för att arkitekter ibland vill uttrycka sin kreativitet.
Men vem vill ha det som granne? Det smälter in som ett östtyskt polishus på Rügen. Och vem kan leva här? Man måste ju sova i givakt för att inte förstöra linjespelet. Och vem kan trivas här? Det är lika sterilt och avspolbart som ett bårhus.

Nyskapande, eller? Det här gjorde Mies van der Rohe i Barcelona 1929. Tycker att arkitektvärlden kan släppa detta nu och utveckla något nytt som är vackert, funktionellt OCH trivsamt.

E

Riktigt snyggt och stilrent. Bryter bra mot alla som bygger "bullerby-hus" även på 2000-talet.

Inredningsdetlajerna kommer verkligen att ha all möjlighet att komma till sin rätt utan att behöva konkurera med fondtapeter och annat.

E

Jag gillar egentligen huset. Även om det kanske skulle passa bättre som konsthall eller något liknande. Bostadshus är väl inte det första som dyker upp i mitt huvud. Så originellt eller nyskapande är det ju inte heller förstås. Det känns lite väl inspirerat av flera andra modernistiska arkitektutrop och kan säkert hitta fränder ända tillbaka till 1930-talets uppseendeväckande formprotester. Någon nämnde Mies van der Rohe och det är väl inte helt gripet ur luften.

Jag kan tycka det är konstigt att arkitekter är så paniskt rädda för pastischer från vissa tidsåldrar, men när det handlar om modernistisk minimalism är det fritt fram. Hmmm ....

E

BRA UTTRYCKT!
Alla dessa "moderna" och "nydanande" unga arkitekter som tycker sig vara så otroligt rebelliska, när dom egentligen gör det mest ofarliga och välanpassade enligt vår tid!

E

Alldeles för sterila färgval för min smak. Jag hade velat ha större fönsterpartier mot den vackra utsikten och jag hade valt lärk som fasadbeklädnad - tänk när den har grånat vad snyggt huset skulle ha smält in i berget!

E

Underbart! Önskar vi kunde komma ifrån dessa sekelskiftespastischer med den unkna estetiska ideologi och osunda nationalromantiska stilideal som ligger bakom.

E

Härligt att se! Blir glad varje gång jag ser ett nytt hus som inte är ett "kataloghus".

E

Ibland kan det vara så skönt med detta avskalade, vilsamma. Det är enkelt för arktitekt att göra, faktiskt. Det svåra är att få till det mysiga och hemtrevliga. Man kan få till det med ett sådant här typ av hus också, men man måste lägga till en dimension på något sätt. Detta känns väldigt platt och opersonligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.