43 642 läst ·
182 svar
44k läst
182 svar
Hotfullt brev från BRF - råd?
Måste ändå fråga, hur kommer det sig att ni inte löst detta på SJU år? Varför har ni väntat så länge?M Cameltoe skrev:Tack allihopa för era inlägg, tror vi har nog med kött på benen för att få ett smidigt och bra avslut på detta. Vi har precis upprättat ett överlåtelseavtal och ett köpebrev, tar kontakt med föreningen imorgon och meddelar att vi är igång med att lösa allt. Ska därefter bara tas in en mäklare för oberoende bedömning av marknadsvärde så rätt som möjligt mellan syskona. Stort tack igen!
De tänkte inte på det mitt i sorgen efter att ett av syskonen omkom, de har bara betalat avierna och inte tänkt mer på det, och brf har aldrig påpekat nått förrän nu, de är i diskussion med brf nu. Återkommer med utfallet av hela processen när det är klart.P Parkeringsvakten skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Som sagt, det finns styrelser och styrelser. Men normalt sett så vill styrelsen bara få till en lösning på den här situationen. Som jag skrev högre upp. Ta en artig diskussion. Ni har gjort fel. Men en styrelse har inte tid att bråka om saker som löser sig.
Det kanske är en dum fråga, men kan inte dödsboet bara sälja bostadsrätten till den som ska bo i den direkt till priset av 1kr eller något? Det finns ju ingen lag mot att göra "dåliga" affärer som det så fint heter... Eller gör det?
Om de köpte bostadsrätten billigt så kan de överlåta den för samma summa till nästa familjemedlem och så så sätt äger personen som bor där lägenheten.
Detta kan skötas och hållas under kontroll genom ett kontrakt inom familjen så ingen råkar sälja den dyrt vis en familjetvist.
Det är inte ovanligt att bostadsrätter säljs inom familjen för 1 krona o förs vidare på det sättet. Det är bara i slutet det blir ordenligt vinstskatt när den säljs tills marknadsvärde
Detta kan skötas och hållas under kontroll genom ett kontrakt inom familjen så ingen råkar sälja den dyrt vis en familjetvist.
Det är inte ovanligt att bostadsrätter säljs inom familjen för 1 krona o förs vidare på det sättet. Det är bara i slutet det blir ordenligt vinstskatt när den säljs tills marknadsvärde
Hur fantastiskt är inte bostadsrätt? Folk tror att dom äger sitt boende när det i själva verket är en typ av andelsboende. Betala många miljoner för att bli styrda av en i många fall halvkorrupt styrelse.
Bara att gratulera.
Bara att gratulera.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Det kan man förvisso, men det verkar finnas fler intressenter än den som bor i lägenhet och de ska ju också ha sin del av arvet. Att då sälja lägenheten för en krona och ”ordna resten vid sidan om” är oftast inte görligt.J Jompa94 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Varför skulle man sälja den fö 1 krona? Om du istället ger den som gåva, så blir det ingen skatt. Om du däremot ger den som gåva, ellr säljer den för en krona och ändå får betalt vid sidan, så ör det skattebrott, som kan bli väldigt dyrt, eller ge fängelse.K Knight skrev:Om de köpte bostadsrätten billigt så kan de överlåta den för samma summa till nästa familjemedlem och så så sätt äger personen som bor där lägenheten.
När det gäller arv så utgör inte heller någon skatt, man Jan dessutom låta ett arv gå direkt vidare till sina arvingar. Dvs. Om jag ärver en andel i en bostad. Så kan man vid arvskiftet bestämma att hela bostaden skall skiftas ut till nig. Och jag får tillföra ex. 2 milj. Till dödsboet, som skall kompensera övriga arvingar. Det räknas net som försäljning, ingen skatt utgår. Sean kan jag antingen låta arvet gå direkt vidare till mitt barn. Det var mest intressant på den tiden vi hade arvsskatt,man hoppade över ett arvsled. Eller så kan jag ge bort den till samma barn.
Förr när vi hade gåvoskatt, och arvsskatt var det rätt vanligt att föräldrar köpte en bostadsrätt för ex. en miljon (priserna var lägre då), skänkte bort den direkt till sin dotter, som då fick betala gåvoskatt baserad på bostadsrättens ”taxeringsvärde”, skattevärdet brukar vara 20-50 000, så det blev någon tusenlapp i skatt. Sedan kunde dottern sälja bostadsrätten veckan efter till fullt marknadsvärde 1 miljon. Och får då betala reavinstskatt med föräldrarnas inköpspris som grund, alltså noll i skatt. Det var ett vanligt sätt att runda skattereglerna för arvsskatt.
En aspekt som inte nämnts hittills är att denna bostadsrätt efter så långvarigt ägande av ett dödsbo inte längre är en privatbostadsrätt utan en så kallad näringsbostadsrätt. För sådana bostadsrätter gäller andra regler skattemässigt. Vid försäljning blir det till exempel en högre skatt. Det kan därför vara klokt att söka stöd av en jurist som kan området så att den fortsatta hanteringen av dödsboet görs korrekt.
https://www.skatteverket.se/privat/...0dc10351b8449e80002.html?q=Dödsbo+bostadsrätt
https://www.skatteverket.se/privat/...0dc10351b8449e80002.html?q=Dödsbo+bostadsrätt
Förstår att det är tufft men 7år är en lång tid. Ring och prata med ordföranden och förklara att ni håller på och löser det hela.M Cameltoe skrev:
Den som bor där nu ska inte behöva flytta fram och tillbaka för att de ska bli nöjda. Allt borde vara löst om 2-3. Veckor om ni ligger på lite.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Lite analt kan man tycka vi är 3 syskon som i omgångar bott i en lgh ägd av våra päron. Iof har Mina förälder varit aktiva i föreningen och styrelsen under alla dessa år (30 år snart)