18 327 läst ·
127 svar
18k läst
127 svar
Hotad av granne med kniv
Haft liknande problem när vi renoverade en lägenhet, dock utan knivar inblandade. En granne var sur på att våra hantverkare lät saker stå för länge i trapphuset (inte orimligt klagomål) och ringde på dörren och kallade oss för psykopater första kvällen efter vi flyttat in (inte rimligt). Hon hälsade aldrig mer på oss under tre år, men vi behövde ju inte ha med henne att göra, så det gick bra.
Jag tror starkt på att föra dagbok som någon skrev. Det är ju uppenbarligen inte dig de störs av i många fall...
Jag tror starkt på att föra dagbok som någon skrev. Det är ju uppenbarligen inte dig de störs av i många fall...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Har suttit i BRF styrelse i många år och gjort 3 vändor till Hyresnämnden. Tyvärr finns inga undantag för familj eller släkt.thomasx skrev:
Mamman kan ansöka om överlåtelse och är det en snäll förening/styrelse är det utan avgift.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Ville fråga hur det kommer din mor ringde på de? Tänker då de låter som inte går resonera med samt hotfulla dumt att konfrontera de.August Eriksson skrev:Under dagen tog min mor som står som ägare till lägenheten kontakt med paret som bor under geom att ringa på dörren, inget svar vid första ringningen men vid andra en halvtimme senare öppnade de. Mannen var precis som i fredags helt rabiat och skrek samma historia om parkering och renovering till mor som han aldrig hade träffat tidigare. Hon upplevde mannen som hotfull och omöjlig att resonera med.
Tills dess att ordföranden som har hand om parkeringar kommer tillbaka står jag på gästparkeringen för att förhoppningsvis undvika fler konflikter. Det kan dock bli svårt då paret återigen klagade på min renovering (till min mor) och påstod att jag i fredags, samma dag som konflikten var stod och slipade väggar kring midnatt. Oklart vilket ljud de har hört då väggarna slipades och målades i november-december och jag hade verkligen ingen lust att renovera efter konflikten...
Sedan som flera nämnt hur kommer sig din mor står som ägare men du bor renoverar där?
Skriva dagbok är ett bra tips. särskilt att notera när du slutar renovera för kvällen och när du går och lägger dig. Sedan känns det ju som om det är troligare att det är grannen bredvid paret under dig som renoverar, spelar bowling på nätterna eller nåt i den stilen, om det inte är där knivmadamen bor? Eftersom hon klagade på ljud nattetid menar jag.
Ja, det stämmer, styrelsen måste ge sitt medgivande, det är dock mest en formsak och det är inte så enkelt för styrelsen att vräka någon, hyresnämnden lär ha synpunkter på det.oceanis skrev:
"
Bostadsrättshavaren ska i sin ansökan hos styrelsen ange skäl till uthyrningen, till vem man vill hyra ut och under hur lång tid. Grunden för uthyrning i andra hand är att man har styrelsens samtycke eller har skäl för uthyrningen. Det finns dock vissa undantag då samtycke inte behövs, se mer om detta i slutet av faktabladet.
Vanliga skäl kan var:
- arbete/studier/vård av anhörig på annan ort till vilken man inte kan pendla sjukdom
- uthyrning till egna barn som t ex ska studera
- om man har för avsikt att bosätta sigi lägenheten efter pensionering
Bostadsrättslagen ändrades 1 juli 2014 så att rätten att hyra ut i andra hand vidgades bl a till:
- om bostaden är svårsåld på grund av marknadsläget
- uthyrning till närstående, alltså inte enbart till egna barn
"
http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/andrahandsupplatelse
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Det är inte alls speciellt svårt att tvinga någon att sälja sin BR. Följer man inte föreningens stadgar och Hyresnämndesn beslut så kan BR förverkas och när det blir tydligt för innehavaren så brukar de rätta sig eller sälja. Visst stämmer det att det sällan blir förverkande av BR och det är för att innehavarna rättar sig eller säljer innan föreningen tar tillbaka den.thomasx skrev:Ja, det stämmer, styrelsen måste ge sitt medgivande, det är dock mest en formsak och det är inte så enkelt för styrelsen att vräka någon, hyresnämnden lär ha synpunkter på det.
"
Bostadsrättshavaren ska i sin ansökan hos styrelsen ange skäl till uthyrningen, till vem man vill hyra ut och under hur lång tid. Grunden för uthyrning i andra hand är att man har styrelsens samtycke eller har skäl för uthyrningen. Det finns dock vissa undantag då samtycke inte behövs, se mer om detta i slutet av faktabladet.
Vanliga skäl kan var:
- arbete/studier/vård av anhörig på annan ort till vilken man inte kan pendla sjukdom
- uthyrning till egna barn som t ex ska studera
- om man har för avsikt att bosätta sigi lägenheten efter pensionering
Bostadsrättslagen ändrades 1 juli 2014 så att rätten att hyra ut i andra hand vidgades bl a till:
- om bostaden är svårsåld på grund av marknadsläget
- uthyrning till närstående, alltså inte enbart till egna barn
"
[länk]
Man blir för den delen inte vräkt från sin BR, man förverkar rätten till den.
Det är ju lite löjligt, om du ursäktar, att påstå att det inte är så svårt att vräka någon (och jo, jag fortsätter att använda den termen, eftersom det är den som används i vardagstal), under förutsättning att hyresnämnden godkänt det.Robert-san01 skrev:Det är inte alls speciellt svårt att tvinga någon att sälja sin BR. Följer man inte föreningens stadgar och Hyresnämndesn beslut så kan BR förverkas och när det blir tydligt för innehavaren så brukar de rätta sig eller sälja. Visst stämmer det att det sällan blir förverkande av BR och det är för att innehavarna rättar sig eller säljer innan föreningen tar tillbaka den.
Man blir för den delen inte vräkt från sin BR, man förverkar rätten till den.
Så klart inte. Har hyresnämnden godkänt är det bara att be om handräckning om inte hyresgästen själv flyttar ut.
Men nu har inte hyresnämnden godkänt det, och det är just det som är kruxet, att få hyresnämnden att godkänna det, det gör sig inte utan vidare.
Edit: och där var jag lite snabb på hanen igen. Det räcker inte med hyresnämnden för att begära handräckning, det krävs domstolsbeslut. Som sagt, det är inte så enkelt som man kan tro.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Hur många gånger har du vart uppe för förhandling i HN?thomasx skrev:Det är ju lite löjligt, om du ursäktar, att påstå att det inte är så svårt att vräka någon (och jo, jag fortsätter att använda den termen, eftersom det är den som används i vardagstal), under förutsättning att hyresnämnden godkänt det.
Så klart inte. Har hyresnämnden godkänt är det bara att be om handräckning om inte hyresgästen själv flyttar ut.
Men nu har inte hyresnämnden godkänt det, och det är just det som är kruxet, att få hyresnämnden att godkänna det, det gör sig inte utan vidare.
Jag har vart uppe som kärande (BRF ordf) 3 gånger för otillåten andrahandsuthyrning och samtliga 3 gånger har HN fastställt en tidsbegränsning för när uthyrningen skall upphöra och innehavaren antingen får nyttja den enligt stadgarna eller överlåta/sälja den.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
En BR innehavare är för den delen inte heller hyresgäst...
Jaha, se där ja, så i inget fall ansågs innehavaren ha förverkat sin bostadsrätt?Robert-san01 skrev:Hur många gånger har du vart uppe för förhandling i HN?
Jag har vart uppe som kärande (BRF ordf) 3 gånger för otillåten andrahandsuthyrning och samtliga 3 gånger har HN fastställt en tidsbegränsning för när uthyrningen skall upphöra och innehavaren antingen får nyttja den enligt stadgarna eller överlåta/sälja den.
I rest my case.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg