13 230 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
Hornbach usla returpolicy
Väcker liv i gammal tråd där jag glatt skrev att de brukar kunna ta fram en kopia. Det stämmer förvisso och jag har gjort det flera gånger på just Hornbach men när jag idag försökte i samma affär så drabbades även jag av en lätt kundfientlig kundtjänst. "Du vet väl att vi tar en avgift på 50:- om vi måste leta reda på kvittot?". I mitt fall var det inte ens ett återköp utan en reklamation på felaktig produkt. Mitt betyg på Hornbach droppade genast några steg...
I göteborg ?G gunric skrev:Väcker liv i gammal tråd där jag glatt skrev att de brukar kunna ta fram en kopia. Det stämmer förvisso och jag har gjort det flera gånger på just Hornbach men när jag idag försökte i samma affär så drabbades även jag av en lätt kundfientlig kundtjänst. "Du vet väl att vi tar en avgift på 50:- om vi måste leta reda på kvittot?". I mitt fall var det inte ens ett återköp utan en reklamation på felaktig produkt. Mitt betyg på Hornbach droppade genast några steg...
Låter inte helt orimligt att ta ut en extra kostnad av slarvpellar som inte ens kan ha med sig kvittot när de vill reklamera en produkt. Att ha lägst priser, kompetent personal och sedan en massa extratjänster och onödigt generösa returvillkor på kan helt enkelt inte gå ihop.G gunric skrev:Väcker liv i gammal tråd där jag glatt skrev att de brukar kunna ta fram en kopia. Det stämmer förvisso och jag har gjort det flera gånger på just Hornbach men när jag idag försökte i samma affär så drabbades även jag av en lätt kundfientlig kundtjänst. "Du vet väl att vi tar en avgift på 50:- om vi måste leta reda på kvittot?". I mitt fall var det inte ens ett återköp utan en reklamation på felaktig produkt. Mitt betyg på Hornbach droppade genast några steg...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 520 inlägg
Det är väl annars en av de få fördelarna med att vara registrerad kund någonstans, att ens köphistorik finns samlad där. Kvitton är ett jäkla 1900-talstrams som man borde få slippa nu.
Att staten tvingar på bokföringsskyldiga att spara en massa pappersskräp är väl en sak (inte rimligt det heller iofs), men att företag som lockar in en i kundklubbar o.dyl. för att få en att vara en trogen kund sen inte ens gitter ta fram uppgifter som de har enkelt tillgängliga utan att ta extra betalt för det, det är rätt kasst.
Edit: Jag kanske inte riktigt hade alla ingångsvärden korrekta när jag svarade. Är man bara en vanlig kontantkund (inkl. kreditkort) och de måste leta fram en specifik transaktion utifrån köpesumma/kreditkortsnummer håller jag med om att det är rimligt att det kostar.
Att staten tvingar på bokföringsskyldiga att spara en massa pappersskräp är väl en sak (inte rimligt det heller iofs), men att företag som lockar in en i kundklubbar o.dyl. för att få en att vara en trogen kund sen inte ens gitter ta fram uppgifter som de har enkelt tillgängliga utan att ta extra betalt för det, det är rätt kasst.
Edit: Jag kanske inte riktigt hade alla ingångsvärden korrekta när jag svarade. Är man bara en vanlig kontantkund (inkl. kreditkort) och de måste leta fram en specifik transaktion utifrån köpesumma/kreditkortsnummer håller jag med om att det är rimligt att det kostar.
Redigerat:
Du behöver inte kvitto för en reklamation utan räcker med kontoutdrag och det ska vara underlag nog för butiken att ta fram det dom behöver för en retur
Japp och det är den enkla kollen de tar 50:- för. Hade det inneburit letande i pärmar hade jag förstått det men för några knapptryckningar på datorn känns det mindre lättförståeligt . Ser man till arbetskostnaden så går det sannolikt åt mer tid att förklara sin policy än att göra den faktiska kollen i datorn för aktuellt datum och kortnummer.Niklasloow skrev:
Har själv jobbat i liknande butiker. Så otroligt mycket strul från vissa kunder. Köpa något billigt på ena stället och försöka returnera på ett annat osv. Då jag jobbade (visserligen många år sedan) så kunde man kolla igenom köp manuellt ifall man hade datum och ungefärligt klockslag. Tog enormt mycket tid. Inte i närheten av ett snabbt sök på kortnummer. Sen att bauhaus/hornbach/krauta konstant blandades ihop gör inte saker lättare. Att det ens erbjuds att leta rätt på ett kvitto för 50kr tycker jag är bra service! Att krav på att kvitto ska finnas är inte mycket begärt 
Man får tycka olika, det är det som är så bra med forumådal skrev:
Har själv jobbat i liknande butiker. Så otroligt mycket strul från vissa kunder. Köpa något billigt på ena stället och försöka returnera på ett annat osv. Då jag jobbade (visserligen många år sedan) så kunde man kolla igenom köp manuellt ifall man hade datum och ungefärligt klockslag. Tog enormt mycket tid. Inte i närheten av ett snabbt sök på kortnummer. Sen att bauhaus/hornbach/krauta konstant blandades ihop gör inte saker lättare. Att det ens erbjuds att leta rätt på ett kvitto för 50kr tycker jag är bra service! Att krav på att kvitto ska finnas är inte mycket begärt![]()
Jag arbetar hos en konkurrent till Hornbach och vi tar en symbolisk summa vid 3 kvitton eller fler. Visst, det tar ungefär en kvart bara att ta fram nytt kvitto i kassan. Men problemet är att det är inte bara du som vill ha kvittokopia, och de flesta har gjort flera köp och vill ha kopia på alla 4 köp. Och så ber dom om kvittokopia pga "orkar inte leta hemma/I bilen/hos exfrugan" etc. Vi får 2-4 förfrågningar om dagen och de flesta kunder har inte ens exakta uppgifter. Det vanligaste är att de vet att de "typ betalade 500", "runt löning i november". Spenderar minst en timma totalt per dag som jag inte kan hjälpa kunder i kassan. I slutändan är det ni kunder som förlorar på det. Tycker Hornbach gör helt rätt och hoppas att fler tar efter!G gunric skrev:
Bättre sätt är att skapa digitala kvitton knutna till tex epost eller personnummer, det jag inte förstår är om man av redovisningstekniska skäl måste ha originalkvittot, för de brukar påminna om det ibland i det fall de även skickar elektroniskt kvitto.
Klicka här för att svara