Byggahus.se
Är snart klar med att renovera de planerade två tredjedelarna av huset som behövde fixas (helrenovering av ovanvåning med flytt av alla väggar, installation av ftx, puts i källare med mera).
Fått en del prylar över som jag tänkte lämna tillbaka när jag skulle handla mer prylar på Hornbach.

Deras öppetköp-policy är 30 dagar med kvitto och jag hade inget kvitto med mig (så my bad) men jag kunde inte ens få ett tillgodokvitto!!!

Vilken privatperson som renoverar ett halvt hus på sin fritid (med barn) blir klar och har koll på vad som är köpt när på 30 dagar? Deras egna produkter och jag kan inte ens få tillgodo när jag måste in och köpa mer!!!!

Är det bara jag som tycker det är helt kundfientligt policy?

Vet inte hur det är på Hornbach men många andra affärer brukar med lite knappade kunna plocka ut en kvittokopia om man handlat på kort (visa, MasterCard osv) och kan uppge kortnumret. Deras datorer har garanterat koll på alla inköp.
Kontant och utan kvitto är min upplevelse att man i bästa fall kan få tillgodo men det har ju inte alltid blivit så. Till affärernas försvar kan man säga att de inte med säkerhet kan veta att du inte försöker växla till dig ett rent tillgodokvitto med stulna varor.

Jag lämnar ofta tillbaka saker på hornbach, både mycket försent och utan kvitto. Det har aldrig varit något problem att få tillgodo på det.
Bara en enda gång och det var en kvittolös pryl som inte fanns i deras sortiment. Det hade uppenbarligen utgått, och jo, det var ett tag sedan jag köpte den.

Så Hornbach Göteborg kan jag inte klaga på vad gäller returer. Det är den byggmarknaden jag väljer i första hand.

• Gilla
Lorna89 och 1 till
  • Laddar…
Ja, visst vore det bra om man kunde få returnera även utan kvitto. Men det skulle jag se som en oväntat bra service.

Dvs. jag skulle inte kalla det "usel returpolicy" om de inte vill göra det.

Kvittokravet finns ju av flera skäl. Dels uppenbara som att undvika att köpa tillbaka varor som snattats i butiken. Dels att inte behöva köpa tillbaka varor till fullpris som kanske sålts med rabatt, osv...

Men också små intrikrata saker som bokföring. Om de kan koppla returen till en försäljning, så blir försäljningen (troligen) anullerad i bokföringen. Om de köper in varor av dig, så är det istället ett inköp (till dåligt pris). Sådant sänker den bokförda marginalen.

B
I Göteborg går det bra att få tillgodo om man inte har med kvittot... gjort massor med gånger.

Yes, Hornbach i Göteborg var kanonbra, handlade massor där när jag bodde där. Sundbyberg/Stockholm säger att de fått en ny policy... En i min smak ganska fientlig sådan mot sina husrenoverande kunder.

Kanske är en udda fågel i flocken då jag nitiskt sparar kvitton tills tiden för öppet köp har passerat. Hornbach tycker jag är rimligt korrekta i returhanteringen och deras VVS-hylla har räddat mig många gånger då man kunnat plocka på sig ett tillfälligt lager över dagen och sedan återlämnat överblivna saker

D
Jag tycker inte det är ett dugg märkligt att butiken kräver kvitto för en retur. Tar de returen utan kvitto så är det naturligtvis extra tillmötesgående, men verkligen ingenting som man skall förvänta sig som kund tycker jag. Handlar ofta av Hornbach Göteborg och har inte haft något speciellt krångel med dem.

Undrar för övrigt varför TS inte sparar kvitton? Själv sparar jag så gott som alltid kvitton om jag misstänker att jag kan vilja returnera eller reklamera något. Dessutom om man har ett större renoveringsprojekt där hemma så sparar man ju kvitton för att kunna redovisa dem vid en eventuell framtida husförsäljning.

Kommer ihåg en person som kom in till mitt gamla jobb och ville returnera ett lite udda låshus.
Personen hade inget kvitto och lustigt nog hade vi aldrig sålt något sådant låshus.
För att göra det ännu konstigare så hade vi ett i lagersaldo men inget på hyllan...
Självklart tycker jag inte kvitto är något orimligt krav.

P-plats skrev:
Kommer ihåg en person som kom in till mitt gamla jobb och ville returnera ett lite udda låshus.
Personen hade inget kvitto och lustigt nog hade vi aldrig sålt något sådant låshus.
För att göra det ännu konstigare så hade vi ett i lagersaldo men inget på hyllan...
Självklart tycker jag inte kvitto är något orimligt krav.
Det var händelsevis inte så att personen först hämtade låshuset på hyllan, och sedan gick till kassan och bad att få pengar för det? ;)

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Brukar foto-scanna kvitto i mobilen genom google drive. Sen kan man leta via datum om man måste få fram det

thomasx skrev:
Det var händelsevis inte så att personen först hämtade låshuset på hyllan, och sedan gick till kassan och bad att få pengar för det? ;)
Inget som gick att bevisa men... :rolleyes:

Man behöver inte ha kvitto, räcker med kontoutdrag eller liknande.

Och sedan kan de matcha vad som dragits på ditt kort mot kvitton som de kan hämta i sitt system.

Yes oobum, så med bankappen i handen får det väl bli till att be dem ta fram ett tiotal kvitton för att pricka allt rätt... :)

Återvinnaren skrev:
Yes oobum, så med bankappen i handen får det väl bli till att be dem ta fram ett tiotal kvitton för att pricka allt rätt... :)
Har du ett datum och en summa skall det inte vara några problem för dem, att i sitt system söka på Datum - Datum och sen ett spann på slutsumma.

Och eftersom du har exakta örena så blir det väldigt lätt att hitta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.