Jag håller på att hjälpa en god vän med att byta gips på hans hus. Det är ett enstegstätat hus där de efter många långa förhandlingar med husleverantören kommit fram till en lösning där de står för hela fasaden och delar av byte av gips under, medan husägaren står för resten av gipsbytet. Vi byter från vanlig utegips (som dessutom för mig känns mer som innegips, även om det står utegips på, ca 10 år gammal utegips, tror det är dan*** vad de nu heter) till en glasfiberklädd gipsplatta.

Nu till problemet. Huset är konstruerat så att väggelementen har lyfts på plats, de består i kanterna av stående reglar, isolering och hela kittet. Bilderna är ritade ovanifrån, jag hoppas de är hyggligt förklarande (de är skalenliga oxå). Ett sådant element är alltså isoleringen (grå) A och B samt avslutas med 45*70-reglar i hörnorna (G och H). Utsidan är klädd med den gamla gipsen (röd). Ytterligare ett likadant element (C -D isolering, I - J reglar) är satt och då bildas ett "tomt" hörn. Där har husbyggarna satt 45*45-regeln K för att klämma fast diffusionsplasten på insidan, isolerat med ett block (E) och till sist stängt hörnet genom att ställa en regel (F) i hörnet, och sedan fästa ihop det med skitplyfa (går sönder om man tittar på den), de två gröna skivorna på bilden. Regeln F är inte fäst på något sätt, vare sig uppe eller nere, utan det är plywooden som håller ihop det.

Vår idé när vi nu byter gips är att sätta en hel gipsskiva (röd på andra bilden) som går ända fram till hörnet från båda sidor. Vi har dessutom skråspikat fast F så att den inte rör på sig. Men, nu har ytterligare en person lagt sig i bygget, och hävdar att vår skråspikning inte är tillräcklig, eftersom vindpåverkan på hörnan kommer göra hundratals kilo, och tycker att vi måste fästa F med vinkeljärn uppe och nere... Vi har redan satt en del gips, men denna andra person har stor påverkan på min gode vän, och jag är rädd att han kommer börja skruva ner all gips för att förstärka. Måttet mellan de yttersta skruvarna på vår nya skiva (alltså mellan G och F, respektive mellan J och F) är ca 25 cm.

Ritningen är alltså skalenlig. Vad säger ni? Jag tycker det känns som DUKTIG overkill att skruva ner gipsen för att fästa F ännu bättre. Vi har skråspikat den, tidigare satt den inte fast ALLS, nu sitter den iaf fast. Visst rör den på sig om man drar i den, men det är ju för att det är 45x45, spelar ju ingen roll hur man fäster den...

Så frågan är, är jag naiv och har en övertro på våra skivor, plyfan som satt förr ger ett mycket bättre stöd. ELLER, är jag realist, och detta hörn kommer hålla hur bra som helst.

Givetvis ska det på en massa grejer utanpå, det ska ju sättas ny fasad oxå, men det är en HELT annan historia...

Tacksam för snabba svar, imorgon bitti kl. 8 ska jag tillbaka, och jag vill inte börja med att riva ner vår nya fina gips igen... :-)

• old.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • new.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.