Jag har en värmepump med strömkännare och loggmöjligheter.
Förutom att värmepumpen använder dessa för effektbegränsning så kan det ju vara trevligt att använda loggen för lite egen statistik om elförbrukning. Tyvärr verkar det som att en av strömkännarna inte visar riktigt pålitliga värden utan att det kommer in en massa toppar som omedelbart går ner igen och som inte verkar stämma med någon verklig förbrukare..
Linjediagram över elförbrukning med oregelbundna toppar indikerar potentiellt fel på strömkännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graflinjer för tre faser med oregelbundna toppar som indikerar möjlig felaktig strömkännares avläsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror ni det är fel på den, eller tar den in störningar, glappar eller något annat? Kan man själv felsöka den på något sätt?

P
Mäter du bara av värmepumpen,annars så finns ju kyl och frys samt element,som slår av o till...

Slå på en vattenkokare eller elelement på den fasen och se om den visar att strömmen ökar med rätt värde.

Den mäter "allt". Intervallerna är för korta för kyl/frys och liknande.
Men jag kopplade in en förbrukare på resp. fas i tur och ordning och jämförde med loggen. Det visade sig att faserna i loggen inte var i den ordning jag trodde (verklig 1-2-3 ser ut att motsvara 2-1-3 i loggen). På den "oroliga fasen" sitter då även en oljefylld elradiator i ett uthus. Jag har ingen koll på hur en sådan är uppbyggd, men det verkar ju rimligt att den kanske reglerar effekten genom att slå av/på i korta intervall?

(Nästa steg får bli att kolla i gamla loggar hur det ser ut vid olika utetemperaturer.)

Slå av radiatorern en halvtimme så vet du.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.