Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är inte riktigt sakligt att prata om en flytande nolla på ett enfas portabelt elverk. Det finns ingen nolla. Om du skapar ett jordtag och ansluter elverkets ena pol till har du skapat en nolla. Men det behöver du inte göra för att driva pannans fläkt. Det är bara att koppla in.G Grevbo skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Tja, för att man inte har de olika sätten att jorda, här egentligen "nolla", elsystemet klart för sig.nisse123 skrev:
Ur ett elverk så är det ju närmast att jämföra med ett IT-jordat system, dvs ingen av polerna har någon referens till sann jord (till skillnad från ett riktigt IT-jordat system som är resistansjordat s.a. man bla kan se om någon fasledare är av).
Men det är inte enda sättet att ordna t ex skydd. När jag gick på Chalmers så var labsalarna mittpunktsjordade. Dvs det stod stora transformatorer i korridoren där mittpunkten var jordad och man hade just halva nätspänningen mot jord på de två faserna. 110V. Detta för att öka säkerheten vid olyckor där "teknologen lyckats göra sig till en del av kretsen" som det stod i lab-PM.
Och det är fö så man nu lagstiftat om liknande sätt att ordna byggström i UK. Man tröttnade på dödsfallen pga strömgenomgång eftersom byggjobbarna alltid slarvade med skarvsladdar i dåligt skick osv. Så man lagstiftade att alla byggarbetsplatser måste försörjas med 120V mittpunktsjordat, dvs två faser (och jord) där varje fas håller 60V mot sann jord. Detta eftersom det finns gott om utrustning på marknaden för USA där man har 120V fasspänning.
Detta ledde till att antalet olycksfall pga strömgenomgång gick ner till noll. (Jag hittar inga bra referenser till denna ordning just nu, den är från minnet, så det får man ta höjd för).
Så jag har ändå viss förståelse för att man kan röra till det i huvudet om man inte vet hur en generator är uppbyggd internt.
Ha ha, what, så alla byggjobbare i UK kör med 120V-verktyg? Varför är man inte överraskad? 😀lars_stefan_axelsson skrev:
Men det måste vara ruskigt opraktiskt när man kommer till ett bygge som inte har byggström. Släpar de runt på en stor 240->120V-transformator då? Eller kör de dubbla uppsättningar elverktyg? Hur gör de med trefas?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Ja hade de skött sig pss som vi gör på svenska byggen så hade de sluppit. Men nu kunde de inte göra det, så då blev det påbud från ovan istället.C cpalm skrev:
Tja, vad menar du med inte har? Man måste ha det. Så det är antingen trafo eller generator. (Och jag vet faktiskt inte om det gäller små byggen, av typen bygga ut något i ett hem. Jag tror faktiskt inte det nu när du säger det. Men mycket av det är ju batteridrivet idag. Det gäller iaf på stora, kommersiella byggen.)C cpalm skrev:
Och generellt så har man inte trefas i UK. Det är inte alls lika spritt eftersom det är "farligt". Det vet "alla" i Storbritannien att man inte har trefas till ett vanligt hem, för det är ju livsfarligt...
Så man använder betydligt fler enfasförbrukare med stor säkring, även inom byggsvängen. Men vad jag vet så är det här bara båbjudet för enfasverktyg. Jag närmar mig dock gränsen för min kunskap, om man kan kalla det för det, inom området, så om någon faktiskt vet så får de gärna hoppa in!
Menar vid mindre installations och renoveringsjobb. Typ skruva upp en taklampa hos tant Agda. Skall bara etablera byggströmmen först 😂lars_stefan_axelsson skrev:
Trefas tänker jag framför allt på alla större elmotordrivna prylar. T.ex. en byggkran eller en bygghiss är ju inte realistiskt att köra på enfas(?)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Nej. Det låter som du säger orimligt. Men alla använder ju batteridrivet för dylika jobb idag, så där är ju ev fara överspelad.C cpalm skrev:
Nej, jag kan inte tänka mig att fast installerade anläggningar där en elektriker varit inblandad täcks av de här reglerna.C cpalm skrev:
Var tvungen att utforska detta spännande ämne lite mer.
Tydligen släpar man runt på transformatorer som denna:
Verktygen är tydligen inte generellt USA-verktyg, utan CE-märkta, med gul CEE-propp och anpassade för 110V 50 Hz. Alltså special specifikt för marknaden...
Det gäller handhållna verktyg, och verkar inte vara lagstiftat, utan mer en branschstandard.
Tydligen släpar man runt på transformatorer som denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygen är tydligen inte generellt USA-verktyg, utan CE-märkta, med gul CEE-propp och anpassade för 110V 50 Hz. Alltså special specifikt för marknaden...
Det gäller handhållna verktyg, och verkar inte vara lagstiftat, utan mer en branschstandard.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Ja, jag menade inte att man köpte verktyg från USA, utan att eftersom USA använder den spänningen som finns det gott om konstruktioner och fabriker som tillverkar verktyg (och annan materiel) för just den drivspänningen (även om frekvensen skiljer lite). Så man behöver inte linda motorer osv. speciellt för UK.C cpalm skrev:
Man valde alltså ingen spänning för att maximera säkerheten som sådan, utan tog en som redan är vanligt förekommande och var acceptabel.
Sedan så kommer ju alla verktyg från samma fabriker i Kina, så det spelar mindre roll vart de sedan säljs... (Jaja, det finns några undantag, men de är få, och blir allt färre). När vi införde CE-märkningen så blev det en del gruff från just USA eftersom de påpekade att detta skulle påverka deras marknad minst lika mycket; EU är en för stor marknad för att ignorera och ingen tillverkar olika prylar för olika marknader om det inte finns mycket goda ekonomiska skäl för det. Och det gör det för det mesta inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden