Hej,

Helt grön på det här med Homey. Försökt googla fram svaren men är fortfarande fundersam och skulle därför vilja ha några saker bekräftat, förstår att de finns en hel del proffs på detta där ute. Vill inte köpa en Homey för fyra kakor och så funkar det inte.

1. Kan en Homey läsa in aktuella elpriset, om man är tibberkund?

2. Kan man göra ”sätta på och stänga av-kommandon” beroende på vad priset är? Alltså att man tillexempel vill sätta på värmen om priset är under 60 öre/kWh?

3. Kan ovan kommandon skickas till en Plejd CTR-01?

Mål: få plejden att dra och slå av kontaktor som matar värme, för automatisk styrning av elvärme utefter rimliga elpriser.

/Erik

Ja, ja, ja :)

jag gör detta med bland annat poolpumpen men rekommenderar att köra z-wave istället för Plejd med Homey. Plejd funkar men inte helt perfekt med Homey.

Styningen av poolpumpen här hemma under dessa svåra tider :D

Diagram över automatiserad styrning av poolpump baserat på elpris och månad.

Graf över aktuellt elpris och effektanvändning för en poolpump under en vecka med svängningar i pris.

• Gilla
johanoloflindberg och 2 till
  • Laddar…
Sammy_j Sammy_j skrev:

jag gör detta med bland annat poolpumpen men rekommenderar att köra z-wave istället för Plejd med Homey. Plejd funkar men inte helt perfekt med Homey.
Magiskt bra ju!
Vad rekomenderar du för z-wave-puck som ersättare till plejd-controllen?

Sammy_j Sammy_j skrev:
Fibaro funkar fint :)

riktig magi! Det fin s färdiga ”kort” att använda för att exempelvis stoppa dom 4 dyraste timmarna osv.
Här kan man läsa om Tibber appen till
Homey [länk]
Tusen tack för din hjälp! Ska genast läsa. :D

Sammy_j Sammy_j skrev:

Hej Sammy, såg ditt inlägg här och funderar på hur jag ska kunna styra poolpumpen och värmen när elpriset är som lägst. Jag har inte Homey men en massa andra system, Plejd, Google Nest, Telldus men hittar inget som verkar matcha Homey. Har du något bra förslag med befintligt system eller är det bara att köpa Homey? Alternativet är att manuellt styra pumpen och värme med en enkel switch från plejd eller Telldus men då måste jag själv ha koll på elpriset och sätt på/av.
Tack på förhand😎

Sammy_j Sammy_j skrev:
Styningen av poolpumpen här hemma under dessa svåra tider :D

[bild]

[bild]
Snyggt!

Styrning Plejd via Homey, får det inte att fungera får upp alla enheter i Homey men de går inte att styra om jag tänker via Homey så händer inget. Har provat att göra om installationen flera gånger men det hjälper inte. Någon så har någon idé vad felet kan vara

• App-skärm som visar enheter för styrning via Plejd med etiketter som Fläkt, Fönstersmyg Vardagsrum och Sovrum. Några enheter har gula indikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.