12 662 läst ·
37 svar
13k läst
37 svar
Homeplug - samma grupp eller bara samma fas?
Det kan vara svårt att optimera och felsöka Homeplug nätverk.
TO-link har flera guider om hur man bör koppla och hur man optimerar och felsöker.
Jag har 4 st AV1000 homepluggar liggande som inte ville prestera, mer än ibland.
Trolig orsak var slitna kol i tvättmaskinens motor.
Gnistor skapar ett brett spektrum av störningar.
Gnistorna störde till slut ut elektroniken i tvättmaskinen som gav besynnerliga felkoder.
Elcentralen satt i tvättstugan.
Elnätet är ett ganska uselt ledningsnät. Till viss del är det bra och får signalen att hoppa mellan faserna, men känsligt för störningar.
När man satt upp sitt nät, alla pluggar har bildat ett nät och kommunicerar med hög hastighet bör man slå på alla sina apparater, tv, dator, laddare , samt även prova mikro, tvättmaskin, dammsugare.
Man kan ju börja med pluggarnas egna verktyg som visar länk hastigheten.
Allt som kan störa bör köras samtidigt med något prestandamätverktyg så man ser ifall längden växlar ner hastigheten eller rent av tappar kontakten.
TO-link har flera guider om hur man bör koppla och hur man optimerar och felsöker.
Jag har 4 st AV1000 homepluggar liggande som inte ville prestera, mer än ibland.
Trolig orsak var slitna kol i tvättmaskinens motor.
Gnistor skapar ett brett spektrum av störningar.
Gnistorna störde till slut ut elektroniken i tvättmaskinen som gav besynnerliga felkoder.
Elcentralen satt i tvättstugan.
Elnätet är ett ganska uselt ledningsnät. Till viss del är det bra och får signalen att hoppa mellan faserna, men känsligt för störningar.
När man satt upp sitt nät, alla pluggar har bildat ett nät och kommunicerar med hög hastighet bör man slå på alla sina apparater, tv, dator, laddare , samt även prova mikro, tvättmaskin, dammsugare.
Man kan ju börja med pluggarnas egna verktyg som visar länk hastigheten.
Allt som kan störa bör köras samtidigt med något prestandamätverktyg så man ser ifall längden växlar ner hastigheten eller rent av tappar kontakten.
Hur stabil är den hastigheten?B bhus2021 skrev:
Vad har den för max teoretisk hastighet?
Hur lång sträcka?
Samma fas?
Vad samsas den med, störkällor, kablage?
Vet inte hur stabil den är, det är en gästbyggnad så jag är normalt inte där, jag har ett par shelly-puckar som pratar wifi med denna powerlineplug.blackarrow skrev:
Det är en TP-Link WPA4220.
Störkällor i den byggnaden är nog bara elradiatorer.
I huvudbyggnaden där fiber, router och andra änden av powerlinenätet sitter så är det väl fler störkällor, LLVP, Spis, VVB m m.
De sitter på samma fas ja, men som jag skrev så är det två jordfelsbrytare emellan, plus kanske 2*20m 6-kvadratskabel från varje byggnad till diazedcentralen på elstolpen (landsbygd med luftledning)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 308 inlägg
Nej det är min erfarenhet också. Powerline-pluggar är som trådlösa tekniker fast värre. Dvs det kan funka bra, det kan funka dåligt, och vilket är värst, det kan fungera ibland.B bhus2021 skrev:
Jag har varje gång jag provat det kommit fram till slutsatsen att det varit mindre krångel att dra kabel (eller fiber eller vad annat som helst) från början än att leva med det elände som powerline pluggar i slutänden leder till.
Medlem
· Halland
· 4 620 inlägg
Jag har använt HomePlug en del. Min erfarenhet är att man som du säger drar kabel om det går. Jag har dock ett ställe i huset där det är för mycket jobb, inte blir snyggt, och mina AV1000 fungerar bra, flera hundra megabit, vilket räckr för vardagssurfande.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej det är min erfarenhet också. Powerline-pluggar är som trådlösa tekniker fast värre. Dvs det kan funka bra, det kan funka dåligt, och vilket är värst, det kan fungera ibland.
Jag har varje gång jag provat det kommit fram till slutsatsen att det varit mindre krångel att dra kabel (eller fiber eller vad annat som helst) från början än att leva med det elände som powerline pluggar i slutänden leder till.
Men jag är positiv till tekniken, den är bra att ha i vissa lägen där man får det att fungera.
Jag är väl som person lite envis och om det är tekniska problem vill jag lösa dem. Även powerline som då behöver "byggas så det fungerar".
Jag började skriva på ett längre inlägg om alternativ till powerline som kunde vara kostnadseffektivt för skribenten ovan. Kändes väl lite offtopic i tråden (Men byggahus sparar inte inlägg så länge längre så det texten är borta).
Jag började skriva på ett längre inlägg om alternativ till powerline som kunde vara kostnadseffektivt för skribenten ovan. Kändes väl lite offtopic i tråden (Men byggahus sparar inte inlägg så länge längre så det texten är borta).
Klicka här för att svara