12 667 läst ·
37 svar
13k läst
37 svar
Homeplug - samma grupp eller bara samma fas?
Jag har aldrig hittat någon logik.
två uttag i samma rum och på samma grupp - nix, gav inte tillräckligt för att streama webradio ens
Å andra sidan funkade en länk mellan två byggnader i en rätt risig anläggning bra så jag säger testa och håll tummarna
två uttag i samma rum och på samma grupp - nix, gav inte tillräckligt för att streama webradio ens
Å andra sidan funkade en länk mellan två byggnader i en rätt risig anläggning bra så jag säger testa och håll tummarna
Kapacitetsmässigt har det hänt mycket med dessa produkter. 500Mbit/s varianter har uppgraderat från 100Mhz till 1000Mbit/s ethernet port liksom 1.2Gbit/s varianter som nu finns
Sweklockers testpiloter har testat Devolo dLAN 1200+WiFi AC.
Summering, lätt att installera men det är lite lotteri om det verkligen fungerar bra.
Sweklockers testpiloter har testat Devolo dLAN 1200+WiFi AC.
Summering, lätt att installera men det är lite lotteri om det verkligen fungerar bra.
Homeplug fungerar bäst på samma fas. Om man kan planera sina elcentraler men inte vill/kan dra datakabel så bör man ju rigga för att kunna prova och ändra fas som man vill nyttja för Homeplug. Jag tycker att saker ska fungera såsom det presenteras, så använd ingen "phase coupler" utan se bara till att använda samma fas. Fungerar det så fungerar det och gör det inte det så använd något annat. Elnätet är en stökig miljö och om man måste fixa en massa för att få det att fungera ska man inte räkna med att det kommer att fortsätta fungera när man kopplar in ledbelysning 1 år senare.
Jag har kört verktygsfria keystones från Kjell kombinerat med Schneiders keystoneuttag. Funkar hur bra som helst.
Tänk bara på att vissa verktygsfria varianter inte alltid passar i alla keytsoneuttag, har mkt att göra med låsningsmekanismen
Tänk bara på att vissa verktygsfria varianter inte alltid passar i alla keytsoneuttag, har mkt att göra med låsningsmekanismen
För alla nyfikna: jag har kört homeplug på, vad jag misstänker, har varit olika faser här hemma, i flera år. För det mesta har det fungerat acceptabelt... tills det inte fungerar.
Homepluggen i ena rummet slutade fungera, bara sådär. Lösningen var ett borra ett cat5 hål i väggen till routern. På mitt kontor, som alltid har haft lite random hastigheter till routerns homeplug, testade jag att byta uttag och vips gick det från 150mbit till routern upp till 600-800mbit. Tydligen en annan fas.
Anyways, dagens projekt var att se om jag kunde få någon kontakt mellan huset och garaget. Jag köpte en dinrail adapter, som kopplas på alla 3 faser, och monterade den i garaget. Fungerade extremt dåligt, 5mbit när den väl hade kontakt.
Jag misstänker att felet är hur allting är kopplat här hemma:
Elmätare -> Huset och garaget samtidigt.
Huset har sin JFB och garaget sin egen.
Så signalen måste först passera 2st JFB och kanske 30m 6mm 3-fas markkabel innan den träffar på routerns homeplug.
Jag kommer nog att göra så att jag monterar dinrail-adaptern här i huset för att få ut signalen till en cat5, och sedan drar cat5 till garaget. Nätverkssladd är den enda pålitliga anslutningen.
Homepluggen i ena rummet slutade fungera, bara sådär. Lösningen var ett borra ett cat5 hål i väggen till routern. På mitt kontor, som alltid har haft lite random hastigheter till routerns homeplug, testade jag att byta uttag och vips gick det från 150mbit till routern upp till 600-800mbit. Tydligen en annan fas.
Anyways, dagens projekt var att se om jag kunde få någon kontakt mellan huset och garaget. Jag köpte en dinrail adapter, som kopplas på alla 3 faser, och monterade den i garaget. Fungerade extremt dåligt, 5mbit när den väl hade kontakt.
Jag misstänker att felet är hur allting är kopplat här hemma:
Elmätare -> Huset och garaget samtidigt.
Huset har sin JFB och garaget sin egen.
Så signalen måste först passera 2st JFB och kanske 30m 6mm 3-fas markkabel innan den träffar på routerns homeplug.
Jag kommer nog att göra så att jag monterar dinrail-adaptern här i huset för att få ut signalen till en cat5, och sedan drar cat5 till garaget. Nätverkssladd är den enda pålitliga anslutningen.
Lägger till en erfarenhet här. Hade tillfälligt en 25m skarvkabel till gäststugan, och fick 550-600 mbit länkhastighet på AV1000-utrustning (TP-link). När allt var ordentligt uppkopplat fick jag inte ens 100mbit (och i verklig öveföring mycket mindre). Fortfarande samma fas men olika grupper och separata JFB. I en annan länk har jag 300-350 mbit på AV600-utrustning på olika grupper MEN utan JFB.
På den nya ledningen lade jag till ett nytt uttag efter JFB och fick då tillbaka 500-600mbit. Kanske något kortare total ledningssträcka än det var med skarvkabeln, men huvudboven i dramat verkar bara JFB. Så se till att ligga under samma JFB.
På den nya ledningen lade jag till ett nytt uttag efter JFB och fick då tillbaka 500-600mbit. Kanske något kortare total ledningssträcka än det var med skarvkabeln, men huvudboven i dramat verkar bara JFB. Så se till att ligga under samma JFB.
Det sitter en strömavkänningsspole /summa transformator i jordfelsbrytaren som hindrar höga frekvenser att komma igenom med full styrka, troligen orsaken.B beerfueled skrev:
Det problemet fixar man med
https://www.conrad.se/sv/p/faskopplare-komponent-kemo-powerline-m091n-400-v-ac-max-191231.html
Eller
https://www.conrad.se/sv/p/faskopplare-komponent-allnet-powerline-all1688pc-400-v-ac-max-986260.html
Mellan faserna efter jordfelsbrytaren.
I praktiken är det tre kondensatorer som kopplar ihop faserna med varandra på höga frekvenser men är isolerade på låga.
Redigerat:
Har man dvärgbrytare dämpar även spolen för kortslutningsskyddet betydligt för högre frekvenser.
Vid dålig signal växlar ju standarden ner hastigheten för säkrare överföring så det ska ju fungera iaf, men långsammare...
Då blir andra generationen av AV2 (tex AV1200) standarden intressant. Den kan även skicka signalen i jord och nolla.
Fast risken är väl stor att jord saknas i gamla installationer där man provar powerline pluggs...
Vid dålig signal växlar ju standarden ner hastigheten för säkrare överföring så det ska ju fungera iaf, men långsammare...
Då blir andra generationen av AV2 (tex AV1200) standarden intressant. Den kan även skicka signalen i jord och nolla.
Fast risken är väl stor att jord saknas i gamla installationer där man provar powerline pluggs...
Om man diazeder ute vid elstolpen, sedan en undercentral med JFB och dvärgar i byggnad 1 (där fibern finns) och sedan likadant med undercentral i byggnad 2 - hjälper det att sätta en faskombinerare i varje byggnad?D Dilato skrev:
Nej, inte när du har flera elcentraler är väl det korta svaret.B bhus2021 skrev:
Det enkla filtret hjälper inte att förbättra signal överföringen mellan byggnaderna pga JFB'n. *
Och Inte mellan grupperna när du har dvärgar i elcentralerna. Men det finns flera produktvarianter och kopplingsmöjligheter.
Byggnad 1, där fibern finns, är det där routern finns?
Prylen skickar främst över signalen mellan faserna. Inte förbi en JFB eller dvärgbrytare.
En anläggning med bara en elcentral med JFB och diazed skulle faskombineraren fungera bra. (För dig hjälper huvudsäkringarna bara till att skicka signalen till grannen).
Sen finns det två intressanta möjligheter med faskombinerarna. Lx anslutningen och varianten med en extra L & N för anslutning "uplink".
Med Lx kan man koppla ett nät mellan grupperna, men då behövs en hjälpbrytare på respektive dvärgbrytare, så att gruppen verkligen blir spänningslös.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att koppla internet förbi elmätaren är väl inte så intressant, men att ta sig förbi en eller flera JFB är just vad du behöver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produktvarianten med extra L&N anslutning är väl den smartaste. Att den är något dyr vägs väl upp av mindre ombyggnad av elcentralerna. (Tysk och CE märkt så den borde innehålla ett relä för frånskiljning).
* Ledningen till byggnad 2 tas normalt ut före jfb och byggnad 2 har egen central & JFB, så det blir stopp för signalen.
Grymt svar, tack, så en såndär signalkoppler som sitter efter JFB i varje byggnad, men matas från inkommande L o N. Då ska jag bara se till att det är samma L i varje byggnad som matar signalkopplern. Har fem byggnader med egna undercentraler men det är mest en av byggnaderna som skulle må bra av lite bättre nätverkskoppling.
Jag lämnar inga garantier. Det kanske blir bättre, det kan bara bli bättre 😉, men tillräckligt mycket bättre så det är värt besväret? 🤔B bhus2021 skrev:Grymt svar, tack, så en såndär signalkoppler som sitter efter JFB i varje byggnad, men matas från inkommande L o N. Då ska jag bara se till att det är samma L i varje byggnad som matar signalkopplern. Har fem byggnader med egna undercentraler men det är mest en av byggnaderna som skulle må bra av lite bättre nätverkskoppling.
Utifrån vad jag läst så är JFB värt på att dämpa signalen, men även dvärgbrytarna dämpar.
Vid lägre hastigheter dämpar spolarna inte så mycket mer än några meter kabel.
Jag skulle nog undersöka de tekniska förutsättningarna noga innan jag lade tusenlappar på dessa prylar.
Beror väl lite på om du redan har investerat i powerline pluggar tex.
Jag tror man behöver se över förutsättningarna och målet innan man sätter igång med ett större PowerLine nät..
Har du varvtalsstyrd värmepump, induktionshäll, mycket mobilladdare och annat som skapar switchbrus och störningar?