Jocke Best skrev:
Vi vet ju inte om det kommer fungera i det ursprungliga igen, utan problem. Det kan ju hända att du tex behöver synka om din pluggar igen, eller liknande. vet du om det nya uttaget är på en annan fas/grupp etc? Att det skulle vara stört omöjligt i ett specifikt uttag verkar konstigt..
Jag har testat på det ursprungliga och det fungerar fortfarande som det ska där. Hur synkar man pluggarna? Det ska väl bara vara att koppla in? Det finns som sagt en bild, den är bra i ca 30 sekunder men därefter börjar det hacka mer och mer.

J
Funkar det i det gamla, så ska du iofs inte behöva synca om dem, men det är så att man om man bara kopplar in dem direkt från fabrik, så är de okrypterade, och då brukar det funka direkt. Man brukar även kunna hålla in en sync-knapp samtidigt på båda, och då synkar de ihop sig, och trafiken mellan är sedan krypterad. Möjligen, inte säker här så är det därför man kan koppla ihop olika fabrikat, men det kanske gå "out of the box" ändå. Default brukar alla homeplugs använda nätverksnamnet HOMEPLUGAV. Säg tex att du har samma elmätare som grannen, och inte vill att han ska komma åt din trafik på sina homeplugs så är det bra att kryptera. tror även att du kan resetta dem, om du håller in knappen länge, eller använder dig via programmet som följer med, och en dator. Just i dina heter ju knappen "pair".

Redigerat:
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Tack för tipset :)

Det är inte säkert att det funkar med Homeplug mellan "fiberbox" och router. Det kan gå mycket mer trafik där än man tror. Jag testade detta nyligen hos en bekant och hastigheten sjönk från över 100Mbit/s ner och 100 Mbit/s upp, till 15 Mbit/s ner och 60 Mbit/s upp. Jag trodde förstås att det var fel på Homeplugsen, men flyttade jag routern till den andra änden så att Homeplugsen satt på LAN-sidan så blev det maxhastighet igen, över 100/100.
Jag gjorde inga mätningar, men den enda förklaringen jag kan komma på är det kom en massa trafik från fiberleverantören på okända VLAN. Länkhastigheten i fibern är 1Gbit/s så det kan lätt finnas "skräptrafik" till routern som fyller Homeplugsens bandbredd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.